Sektörün önemli aktörlerini ağırlayan zirvede, 'Yeni Nesil Perakendeciliğe' konulu sunumları ve tecrübe paylaşımlarıyla sektörün geleceğine dair ipuçları paylaştı. Panel aralarında katılımcılar stant ziyaretleri gerçekleştirerek kurumsal iş birliğini artırma fırsatı yakaladı. Zirve düzenlenen iki ayrı panelle devam etti.
Çakır, "Her değişim insanın kendisinden başlamalıdır"
Zirvenin açılışında konuşan MTSO Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sefa Çakır konuşmasına sektörün sorunlarına değindi. Zincir marketlerle AVM'lerin oluşturduğu acımasız rekabet, plansızlık, artan maliyetler, eğitimli personel bulamama, eksik mevzuat ve halen çıkmayan Perakende Yasası gibi reel sorunlar bulunduğuna dikkat çeken Çakır, bunların yanında sektörün kendi eksiğinden kaynaklı sıkıntılar yaşadığını da hatırlattı. "Bu noktada kendimizle de yüzleşmeliyiz" diyen Çakır, kurumsallaşma ve markalaşma zaaflarının, yönetimsel eksiklerin getirdiği sıkıntıları aktardı.
Her değişimin insanın kendisinde başlaması gerektiğini kaydeden Çakır, "İşte bu noktada bugün öğreneceğimiz yeni dünyanın yeni perakende trendleri ve dinleyeceğimiz başarı hikayeleri, inanıyorum ki bizlerde yeni bakış açıları yaratacaktır. Sorunlarımıza farklı açılardan bakmamızı sağlayacaktır" dedi.
"Var olan sıkıntılara odaklanıp geleceği ıskalamayalım"
Var olan sorunlara odaklanırken geleceği ıskalamamak gerektiğini dile getiren Başkan Çakır, "Unutmayalım ki gelecek aslında bugündür. Yeterince verimli miyiz? Ortaklık kültürüne yakın mıyız? Kümelenerek güç yaratabiliyor muyuz? Yoksa küçük olsun, benim olsun mu diyoruz. İnsan kaynakları yönetimine önem veriyor muyuz? Yalın üretim gibi, verimliliğin yolu olan ve israfları önleyen yalın yönetimden haberdar mıyız? Teknolojiden ve yeni trendlerden sürekli şikayet mi ediyoruz, yoksa bunları bir çözüm ortağı olarak görmek için bir çaba gösteriyor muyuz?" sorularını yönelterek sektörün check-up yapması için ışık tuttu.
"Değişime direnmenin anlamı yok"
Derisini değiştirmeyen yılanın öleceğini hatırlatarak, değişime direnmenin sonuç getirmeyeceğini kaydeden Çakır, yeni nesil mağazacılık trendlerini, yeni nesil perakendeciliği, yeni neslin ve yeni çağın tüketim alışkanlıklarını, personel anlamında ise yeni neslin çalışma alışkanlıklarını anlamak gerektiğini vurguladı. Firmaların artık teknolojileri yöneten insan kaynağı bulunmasının bir zorunluluğa dönüştüğünü belirten Çakır, "Ben bu önemli ve değerli zirvenin bu yeni vizyonu oluşturacağına, Mersin ve bölge perakende dünyasında büyük bir yenilikçi atılımı başlatacağına yürekten inanıyorum" diye konuştu.
Kiper: "Örnek bir işbirliği modeli oluşturduk"
MTSO Mobilya Halı ve Ev Eşyası Meslek Grubu Meclis Üyesi Dr. Osman Kiper ise sözlerine örnek bir işbirliği modeliyle marka bir etkinlik düzenlediklerini söyleyerek başladı. Bu yıl ilkini organize ettikleri Perakende Zirvesi hakkında bilgi paylaşan Kiper, "Geleneksel ve marka bir etkinlik olmasını arzu ettiğimiz bu organizasyon Mersin perakende ticareti açısından büyük önem taşımaktadır. Perakende sektöründeki yerel, ulusal ve uluslararası iyi uygulamalar ve başarı örneklerinin sizlerle buluşacağı bu proje, hem geleneksel perakendecilikte işimizi nasıl çağımızın gereklerine uygun ve iyi yapabileceğimizi hem de dijital perakendeciliğin bize sunduğu fırsatları anlamamız açısından değerli ve önemlidir. MTSO bünyesinde ilk kez 6 Meslek Komitemizin özverili bir birliktelikle çalışarak planladığı bu organizasyon AB'nin finansal ve Mersin Perakendeci İş İnsanları Derneği'nin ise sivil toplum kuruluşu olarak desteğini alarak örnek bir işbirliği modeli oluşturmaktadır" ifadelerini kullandı.
Demir, "Cadde mağazaları olmazsa hayat durur"
Mersin Perakende İş İnsanları Derneği (MEPİAD) Başkanı Özcan Demir ise birlik ve beraberlik vurgusu yaptı. Birlik ve beraber hareket ederek önemli bir organizasyona imza attıklarını kaydeden Demir, ardından perakende sektörüne dair kısa bir değerlendirme yaptı. Sektörün zor bir süreçten geçtiğini dile getiren Demir, "Perakendeciler olarak zor durumdayız. Cadde mağazaları önemli sıkıntılar yaşıyor. Oysa bu mağazalar kapanırsa hayat durur. Elbette AVM'ler önemli ama her şey demek değil. İnternet satışlarını da küçümsemiyoruz, o mecralarda olmalıyız ama bunun da yasal düzenlemeleri olmalı." diye konuştu.