Küresel kriz, ardından yaşanan doğal afetler ve Japon Yeni'nin tarihi seviyelere yükselmesiyle üretimi aksayan ve global pazarda rekabet avantajını kaybeden Japon otomotiv markalarının başı şimdi de Çin'le dertte. Çinlilerin "Diaoyu", Japonlar'ın "Senkaku" dediği takım adaların hangi ülkenin denetiminde olması gerektiğine ilişkin anlaşmazlıktan kaynaklanan gerilim, Japonya'nın Çin'i işgalinin yıldönümünde zirveye tırmandı. Protestolar, Japon mallarına boykot, hatta işyerlerine saldırıya kadar büyüdü. Yaşanan gelişmeler üzerine Toyota, Nissan ve Honda Çin'deki fabrikalarında üretimi durdurmak zorunda kaldı. Protestoların devam etmesi durumunda, Japonlar'ın üretime uzun süre ara verebileceği konuşuluyor. Son gelişmelerin yanı sıra Çin'deki işgücü maliyetlerinin yükselmesi de Japonlar açısından bir sorun. Maliyetlerdeki yükselişin Japonları bu ülkeden kaçmaya teşvik ettiğine dikkat çeken uzmanlar, Japonlar'ın yeni üretim bölgeleri bulmak zorunda kalacağı tahmininde bulunuyor. Bir süredir maliyetlerini aşağıya çekmek için üretimlerini gelişmekte olan ülkelere kaydırma planları yapan Japon otomotivciler, Çin'deki olaylardan sonra bu arayışlarına hız vermek zorunda kalacak.
İŞGÜCÜ MALİYETİ ÇİN GİBİ
Bu tablo, Türkiye için büyük fırsat yaratıyor. Son teşviklerle Türkiye'nin doğusunda yapılacak yatırımlarda, işçi maliyeti Çin'e yaklaştı. Türkiye, Japon otomotivcilerin gerek ana gerekse yan sanayi yatırımları için cazip fırsatlar sunuyor. Türkiye'nin doğusu Japonlar'ın yeni Çin'i olmaya aday. Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan da, Japonlar'ın ilgisinin arttığını, Japon ekonomisinin durgunluktan çıkış yolunun Türkiye'den geçtiğini söylemişti.
EN BÜYÜK YATIRIM TOYOTA'NIN
Türkiye'de
otomotiv sektöründe en büyük yatırımı Toyota yaptı. Markanın, Japonya dışındaki 10 büyük fabrikasından biri olan Adapazarı tesislerine bugüne kadar 1.2 milyar euro yatırım yapıldı. Japon Isuzu da Anadolu Grubu'yla Türkiye'de ortak ticari araç üretimi gerçekleştiriyor. Ayrıca Denso, Toyota Tsusho, Toyotetsu, Toyota Boshoku gibi yan sanayi firmaları da Türkiye'de üretim yapıyor.
10 MİLYON ADET LASTİK ÜRETECEK
Teşviklerden
sonra Türkiye'ye yatırım yapan ilk Japon otomotiv firması lastik üreticisi Sumitomo oldu. 516 milyon dolarlık yatırım için düğmeye basan Sumitomo, iki bin kişiye iş olanağı yaratacak. Sumitomo, yedi yıl sigorta primi desteği, kredi aldığında faizlerde indirim, yüzde 40 oranında yatırıma katkı ve vergide yüzde 80 indirimden faydalanacak. Şirket iki yıl içinde günlük 30 bin, 2017'ye kadar da 10 milyon adet lastik üretimi hedefliyor.