Dev markalar yatırım yapmak için, teşvik, pazar potansiyeli, hukuk sistemi gibi birçok faktörü değerlendiriyor. Ancak bunlara son dönemde işgücü de eklendi. Bunun nedeni cazip teşvikler veren ülkelerde yatırım yapan, ama umduğunu bulamayan firmaların sayısının artması. Son 5 yılda düşük maliyetler nedeniyle Doğu Avrupa ülkelerinde yatırım yapan otomotivciler, büyük hayal kırıklığı yaşadılar. Kalifiye işgücü bulma konusunda zorlandılar. Keyfi nedenlerle işe gelmeyen ve üretimi aksatan işçiler nedeniyle zarar ettiler. Dünyanın en iddialı teşvik sistemine imza atan Türkiye'nin otomotiv yatırımlarında ki en önemli kozlarından biri de işgücü. Örneğin Türkiye'de mazeretsiz işe gelmeme oranı Avrupa ortalamalarının çok altında. AB ülkelerinde mazeretsiz işe gelmeme oranı yüzde 10'un üzerindeyken, bu oran Türkiye'de yüzde 1. Bunun en önemli nedeni Türk işçilerin işe bağlılıkları. Ayrıca, OECD ülkeleri arasında yapılan bir araştırmaya göre Türkler, yılda ortalama bin 877 saatini işte geçirirken, İngilizler bin 625 saatini, Almanlar ise bin 413 saatini çalışarak geçiriyor.
DOĞU AVRUPALI İŞÇİLER OTOLARI ÇİZİYOR
Geçen hafta uygulamaya giren yeni teşvik sistemini tanıtan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan büyük teşviklerle Doğu Avrupa ülkelerine giden yatırımcıların hayal kırıklığı yaşadığını söyledi. Çağlayan, "Bir yöneticiden duydum. Mesai sonrasında üretilen araçlarda çizik çıkıyormuş. İşçiler çalışmaktan hoşlanmıyor" dedi.
FRANSIZLAR TEMBEL
Geçen hafta Fransa Sanayi Bakanı ile ABD'li dev lastik üreticisi Titan CEO'su arasında yaşananlar işgücünün önemini ortaya çıkardı. Fransız Bakan, zarar eden bir fabrikayı alması içinTitan CEO'suna çağrıda bulununca polemik yaşandı. Titan CEO'su Fransız işçilerin günde 3 saat çalışıp, yüksek maaş aldığını ve tembel olduklarını söyledi.