X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Efsane roadster MX-5 25 yaşında
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Efsane roadster MX-5 25 yaşında

  • Giriş Tarihi: 24.4.2014

Efsane haline gilen Mazda MX-5'in satışları 25 yılda 1 milyona yaklaştı. Tüm zamanların en çok satan roadster'i tarihteki yerini sağlamlaştırmaya devam ediyor

Her şey bir fikirle başladı: Mart 1979'da tarihin en başarılı roadster'ı yalnızca bundan ibaretti. Mazda'nın o zamanki geliştirme şefi Kenichi Yamamoto ve Amerikalı bir otomotiv gazetecisi olan Bob Hall arasındaki konuşma esnasında bir şeyden bahsedilmişti. Röportajın sonunda Bob Hall, Mazda'nın "hafif bir spor araç" üretmesini önerdi. Tüm hayatı boyunca MG, Lotus ve Triumph'tan İngiliz araçları sürmüş ve düşük kalitelerinden memnun kalmamış olan Hall, fikrini kara tahtaya tebeşirle karaladı. Bu görüntü Mazda mühendislerinin dikkatini çekerek bir fikri otomobil gerçekliğine dönüştürmeyi içeren karmaşık süreci başlattı. İlk Mazda MX-5 üretim modelinin Chicago Otomobil Fuarındaki dünya prömiyerine kadar on yıl geçecekti. Kod adı P729 olan küçük roadster, Japonya ve Amerika'dan gelen mühendisler, tasarımcılar ve test sürücüleri arasında benzeri görülmemiş bir işbirliğinin sonucuydu. MX-5'in iç temelinde "at ve binicisini bir arada" gösteren geleneksel Japon Jinba Ittai konsepti bulunuyordu. Ne var ki 1980'lerin başında, dünya henüz buna hazır değildi. Pek çok konuda kamuoyu yaratılması gerekti: Yamamoto ve Hall kendilerine müttefik aradılar. Bu sıralarda Hall, rotary motorlu Mazda RX-7'nin geliştirme ekibinden birkaç kişiye rastladı. Sohbet ederlerken içlerinden biri (Shunji Tanaka) sihirli kelimeleri söyledi: hafif spor araç. Her şeyden önce aracın hafif olması gerekiyordu; Mazda'nın mevcut model serisinin temel bir unsuru. Mazda Kuzey Amerika'nın yaptığı bir araştırma ayrıca motorun önde olması, yeterli güce sahip arkadan çeker düzeneği (FR) olması gerektiğini teyit etti. Ve elbette ki aracın görünüşünün heyecan verici olması. Ancak Yamamoto Mazda Motor Corporation'un başkanlığına terfi ettirilmeden önce proje ihtiyaç duyduğu desteği bulamadı. Artık taşlar yerine oturmaya başlamıştı. 1984 ortalarında Mark Jordan ve Tsutomu "Tom" Matano tarafından California'da tasarlanan bir konsept, bir iç tasarım yarışmasında diğer iki yarışmacının önüne geçerek birinci seçildi. FR düzeneğinin yanı sıra direkt direksiyon kullanma, bileğin bir hareketiyle vites değiştirmeye izin veren kısa vites kutusu ve sürücünün kalp atışlarını hızlandıran bir ses gibi günümüzün MX-5'inde yaşamaya devam eden özelliklere sahipti. Belki bazıları için şaşırtıcı olabilir, ancak rotary motor düşünülmemişti. Yönetim Mazda'nın spor aracının küçük, hafif ve uygun fiyatı olacaksa, var olan hacimdeki model bileşenlerini kullanması gerektiğine karar vermişti. Mühendisler doğru motoru Mazda 323'te bularak, 1.6-litrelik dört silindirli motora heveslilerin roadster'larından istedikleri gibi homurdanmasını sağladılar. Nisan 1988'de 12 adet MX-5 prototipi vardı ve temmuzda bunları test eden Amerikalı gazeteciler, Mazda'nın bu aracı üretmesini talep etti. Geri kalanı ise tarih: Bir efsanenin tarihi.

MAZDA MX-5'İN KİLOMETRE TAŞLARI
Şubat 1979
Amerikalı gazeteci Bob Hall, Mazda teknik müdürü Kenichi Yamamoto'ya şöyle bir teklifle gider: Mazda küçük ve spor bir araç geliştirmelidir.
Ocak 1983

Bob Hall ve tasarımcılar Fukuda ve Yagi, klasik aktarma sistemlerine sahip fakat hafif bir roadster planları üzerinde çalışmaya başladı.
Eylül 1984

MX-5 üzerine yapılan çalışmalar Hiroşima'daki Mazda Geliştirme Merkezinde başladı.
Eylül 1985

Bir İngiliz tasarım ofisi, İngiltere'deki MIRA deneme alanında test sürüşüne çıkmak için hazır olan MX-5 prototipini teslim etti.
Nisan 1986

Masaaki Watanabe ve tasarımcılar ekibi Mazda MX-5'in ayrıntılı çizimlerini yapmaya başladı.
Şubat 1989
Mazda MX-5'in üretimi Japonya'da başladı.
Mayıs 1990
İlk ithal Mazda MX-5'ler Avrupa piyasasındaki özel müşterilere teslim edildi.
Aralık1993

Japonya'da 300 bininci MX-5 üretildi.
Mart 1994

MX-5'nin ilk makyajı yeni 1.8 litre 96 kW/131 BG motor ile gerçekleşti.
Mart 1998
İkinci
nesil MX-5, Cenevre Motor Show'da ilk defa Avrupa'nın beğenisine sunuldu, aynı yıl 110 BG ve 140 BG versiyonlarıyla Avrupa showroomlarındaki yerini aldı.
Şubat 1999
500 bininci Mazda MX-5 üretildi. On yıllık süre içinde bu kadar satış yapan başka bir roadster üretilmedi.
Aralık 2000

Dünya çapında 600 bin kadar MX-5 satıldı.
Ocak 2001
İkinci nesil MX-5'in ilk makyajı gerçekleştirildi.
Mart 2005
Üçüncü nesil MX-5, Soft Top versiyon olarak tanıtıldı.
Nisan 2005

Toplam MX-5 üretimi 700 bine ulaştı.
Tem uz 2006

Mazda, roadster modelinin açılıp kapanabilen sert tavan versiyonu olan Roadster Coupe'yi piyasaya sundu.
Mayıs 2009

MX-5'in üçüncü nesli makyajlanarak piyasaya sürüldü.
Şubat 2010
Mazda MX-5 roadster modelinin üretim sayısı 875 bin adete ulaştı.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.