MEHTAP ELAİDİ
Türkiye'de özellikle son 15-20 yıl içinde moda tasarımı algımız ile modanın hayatımızdaki yeri ve önemi tamamen değişti. Bu durumda tabii ki birçok farklı noktada ortaya çıkan değişiklikler etken oldu. Kadının sosyal rolünün değişmesi ve iş hayatına dahil olması bu değişimde etkili olan öğelerden biridir mesela... Geçmişte çoğumuz kişiye özel dikim yapan ustaları bilirdik, oysa hazır giyim markalarının her geçen gün daha güçlü ve dünya çapında bir etkinlikle sektöre dahil olması Türkiye'de modanın değişmesinde önemli olan bir başka etkendir.
Geçen yıllar boyunca Türk hazır giyim sektörü sahip olduğu deneyim ve iş gücü ile tüm dünyada sayılan 'Made in Turkey' markası ve algısı yaratma sürecinde başarılı adımlar attı. Ancak değişen dinamikler ışığında global tekstil sektöründe bu markalaşmanın bir adım öteye götürülmesi inancı tabii ki tartışılmaz. Moda tasarımının anlam ve önemi de bu noktadan hareketle artık daha farklı konumlanıyor. Günümüzde kaliteli üretimin ötesine geçerek daha bütünleşmiş bir çalışma ile tasarımın da sürece dahil olması kaçınılmaz.
Ayrıca tekstil ve tasarım son yıllarda birlikte hareket ederek bu değişimin daha da etkili olmasını sağladı. Son zamanlarda büyük moda markalarının artık farklı çalışma dinamikleri ile ilerlediğini görüyoruz. Dev firmalar ve tasarımcılar ortak çalışmalar yapıyor. Ayrıca mağazalara girmeden altı ay önce defilelerde sergilenen koleksiyonların artık sadece moda profesyonellerine gösterilmesi ve mağazalara girmeden sadece bir kaç hafta önce nihai tüketiciye sunulması ilkesi büyük farklılıklara gebe olacak. Hızlı moda olarak da adlandırdığımız markaların kullandığı kaynakların azalması ile birlikte tasarımın önemi daha da artıyor.
MODA HAFTASI ÖNEMLİ
Türkiye'nin güçlü tekstil endüstrisine ek olarak tasarımın da bu sürece dahil olması ile birlikte, katma değeri yüksek olan ürün üreten markalara ihtiyaç doğacak. Moda tasarımcılarının güçlerini birleştirerek 2006 yılında kurulan Moda Tasarımcıları Derneği bu noktada önemli bir referans oluşturuyor. Moda Tasarımcıları Derneği'nin kurulması, hem moda tasarımcılarının bireysel çabalarının ötesine geçerek, bir bütün halinde hareket ederek güç kazandıklarına hem toplumda ve hem de sektörde moda tasarımcısı algısının doğru bir zemine oturtulmasında çok önemli bir yapı taşı bence. Kendi markası olan yedi tasarımcı ile yola çıkan bu derneğin şu an 180 üyeye sahip olması ise bunun bir göstergesi.
İstanbul'un bir moda haftasına ev sahipliği yapması ve global takvimde Türk tasarımcıların her sezonda kendi koleksiyonlarını tanıtacak bir alana sahip olması da çok büyük öneme sahip. Öte yandan moda tasarım eğitimi veren 23 üniversitenin varlığı ve bu branşa artan talep ile ülkemizdeki tekstil sektörünün mevcut kaynaklarının buluşturulmasının sonuçlarının bizi çok daha ileriye taşıyacağına inanıyorum.