Çeşitliliği artırın uzun yaşayın

Giriş Tarihi: 13.12.2015
Çeşitliliği artırın uzun yaşayın

Dünyanın saygın sağlık kuruluşlarından Mayo Clinic'in Sağlıklı Yaşam Programları Medikal Direktörü Dr. Philip T. Hagen Türkiye'deydi. Ünlü doktor Pazar SABAH'a sağlıklı yaşam tüyoları verdi: Hiçbir gıda süper değildir. Hayatı dolu dolu yaşayın. Tek bir konuya odaklanmayın. Hayatınızın her alanında çeşitliliği artırın. Çeşitlilik bizi canlı ve sağlıklı tutar

Sağlıklı yaşamak için neler yapmalıyız?
- Tüm dünyanın artık inandığı bir gerçek var. Sağlıklı yaşam sadece hastalıklardan kaçınmak anlamına gelmiyor. Bugün sağlıklı yaşam dediğimizde hayatı dolu dolu yaşamayı kastediyoruz. Hasta olmuyorsanız ne ala! Ama bir hastalığınız olsa bile yaşamın tadını çıkartabilirsiniz.

- Siz daha sağlıklı bir hayat sürmek için ne yapıyorsunuz?
- Sağlığın temel taşlarından biri egzersizdir. Ben çok çalışan, sık seyahat eden biri olduğum için belirsiz bir takvime sahibim. Günde 10 bin adım attığımdan ve en az 20 kat çıktığımdan emin olurum. Genellikle bundan fazlasını başarabilirim ama bu benim en alt limitimdir. Spor yapmaktan da keyif alıyorum. Siz de sevdiğiniz sporu bulun. Eminim biri size daha uygundur. Bazı haftalar düzenli spor yapabiliyorum. Ama yapamadığımda dünyanın sonu gelmiş gibi hissetmiyorum. Elimden geldiğince hareketimi artırmaya çalışıyorum.

SÜPER GIDA YOKTUR

- Peki yeme içme meselesi...
- Doğru gıdayı seçmek yapmanız gereken en önemli şey. İnsanların kanser ve kalp hastalıklarına yakalanma risklerini doğru gıdaları seçerek düşürdüğünden artık eminiz. Üstelik kilolu olsalar bile... Doğru gıdaları doğru miktarlarda tüketmek yapmanız gereken ikinci önemli şey. Ama biliyoruz ki bir odaya 100 kişiyi çağırsak ve kaç kişinin bu kurallara dikkat ettiğini sorsak belki bir kişi çıkar o odadan. Hepimizin üzerinde çalışması gereken hatalı tarafları var. Eğer bir insan sağlıklı alışkanlıklara sahipse ömrü ortalama 14 yıl kadar uzar. Bence epey kazançlı bir alışveriş. Üstelik hayatınızı tümüyle değiştirmeden, sadece birkaç ufak sağlıklı alışkanlık bile kazansanız ömrünüzü uzattığınıza emin olabilirsiniz. Günde 10 bin değil 5 bin adım bile atsanız daha uzun yaşayacağınızı biliyoruz. Hayat tıpkı okuldaki öğretmeniniz gibidir. Biraz bile efor sarf ederseniz çabanızı görüp karşılığını verir. Mükemmel olmanıza gerek yok, bu konu üzerine biraz kafa yorsanız yeter.

- Doğru gıda dediniz? Nedir doğru ve yanlış gıdalar?
- Öncelikle süper gıda gibi bir şeyin olmadığını söylemem lazım. Besinlerde 20'ye yakın besleyici öğe bulunur. Hiçbir gıda bu besleyici gıdaların tamamını içermez. Tavsiyemiz farklı gıdalardan tüketmeniz. Önemli olan doğru kombinasyonları yapabilmektir. İnsan bedeni muhteşem bir makinedir. Sağlıklı olmak için her gün mükemmel beslenmeniz gerekmez. Vücut aldığınız besinleri ortalama bir haftada dengeler. Meyve, sebze, tam tahıllar, sağlıklı proteinler ve sağlıklı yağlardan oluşan, dengeli bir beslenme sistemi en ideal olandır. Bazen çok lezzetli olan bir gıda çok sağlıklı da olabilir. Fırında somon mesela. Bir güveç kabının içine balık ve sebzeleri koyup fırınlarsanız hem şahane bir tat elde edersiniz, hem de sağlıklı bir öğün.

- Bugün kahvaltıda ne yediniz?
- Her zamanki alışkanlıklarıma sadık kaldım. Yulaf ezmesi ve meyve yedim. Sonra da kahve içtim.

- Kahvenin sağlıklı olup olmadığı çok tartışılıyor...
- Ben kahve düşkünü biriyim. Kahve muhtemelen sağlıklı bir içecek. Yıllardır kahvenin sağlıklı olup olmadığı üzerine tartışılıyor. Yapılan son araştırmalar günde dört ila altı fincan kahve içmenin sağlığa faydalı olduğunu gösteriyor. Çay da sağlıklı. Ölçüyü kaçırmadan çay kahve içmekte fayda var. Her bünye farklıdır. Eğer kafeini tolere edemiyorsanız durum farklı tabii...

- Her dönem sağlıklı beslenme için önerilen gıdalar değişiyor. Yumurta, tereyağ, kırmızı et sürekli tartışılan gıdalar. Neden beslenme konusunda tartışıp duruyoruz?
- Hayatta kalmak için yemek zorundayız. Hepimizin sevdiğimiz ve sevmediğimiz gıdalarla ilgili fikirlerimiz var. Bedensel farklılıklara sahibiz. Beslenme ile ilgili sürekli araştırmalar yapılıyor. Tüm bu saydığım nedenlerle sürekli beslenme ile ilgili tartışmalar oluyor. Oysa tek bir gerçek var. Herkes için farklı bir sağlıklı beslenme modeli doğrudur.

- Uyku da hayatın temel taşlarından...
- Kesinlikle. Uyku yıllarca geri plana atıldı. Oysa hepimizin sağlıklı uykuya ihtiyacı var. Hastanemizde 'İnsanlara sağlıklı uyumayı öğretebilir miyiz?' diye sorduk. Bir araştırma yaptık ve doğru uyuma dersleri vermeye başladık. Uykuya dalamayınca neler yapabileceğiniz, uyku kalitenizi nasıl artırabileceğiniz öğretiliyor.

BEDENİNİZİN İHTİYAÇLARINA KULAK VERİN VE GÜZELLİKLERE ODAKLANIN
Fiziksel olarak daha aktif olun. Haftada 4 gün 30 dakika spor yapmaya çalışın.
Mutlaka kahvaltı edin. Metabolizmanızı hızlandırır ve kilo vermenizi kolaylaştırır.
Hayatın farkına varın. Bedeninizin ihtiyaçlarına kulak verin. Sahip olduğunuz güzelliklere odaklanın. Yapılan araştırmalar hızlı ve farkında olmadan yemek yiyen insanların kilo aldığını gösteriyor.
Yeteri kadar uyuyun. Hem sağlığınızı hem de üretkenliğinizi artıracaktır.
Sigara içmeyin. Çoğu araştırma sigara tüketiminin en önemli önlenebilir ölüm nedeni olduğunu ortaya koyuyor.
Tek bir konuya odaklanmayın. Bu iş, beslenme ya da çocuğunuz olabilir. Çeşitlilik bizi canlı ve sağlıklı tutar.
Yalnız olmayın. İnsanlara ihtiyacımız var. Ruhun tam olarak ne olduğu bilinmese de sosyalleşmenin ruhumuza iyi geldiğini artık biliyoruz.
Şekerli içeceklerden uzak durun. Besin değeri düşük fakat kalorileri fazladır.

DENGELİ BİR HAYAT İÇİN
Mayo Clinic, Mandarin Oriental Bodrum ile bir ilke imza atarak Mayo Clinic Sağlıklı Yaşam Programı'nı hayata geçiriyor. Daha dengeli bir yaşam stiline ilham vermek üzere tasarlanan sağlıklı yaşam programı, 2016'nın ocak ayında başlıyor. Programda konuklara bir günlük değerlendirmelerden, beş günlük paketlere dek çeşitli deneyim seçenekleri ve isteğe bağlı hizmetler sunuluyor. 8 Ocak'ta başlayıp 30 Nisan'a kadar devam edecek olan programın kişi başı fiyatı 950 Euro'dan başlıyor. Otelde yaz aylarında yeni programlar açılması planlanıyor.
ARKADAŞINA GÖNDER
Çeşitliliği artırın uzun yaşayın
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz