X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Üstün zekalı çocuk
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Üstün zekalı çocuk

  • Giriş Tarihi: 9.4.2013

Çocuğuma, rehber araştırma merkezi tarafından 'üstün zekalı' tanısı kondu. Şu an ikinci sınıfa gidiyor. Dördüncü sınıfa atlaması mümkün mü? A.C./İzmir
Üstün zekalılık oldukça zor, bir o kadar da karmaşık bir durumdur. Genel olarak 'Üstün zekalı her şeyi bilir' diye düşünülür.

Beklenti ye girmeyin
Oysa bu çocukların aslında bir ya da birkaç alanı kuvvetlidir. Bu yüzden onlara üstün zekalı yerine, aslında üstün yetenekli demek daha doğru olur. Bu nedenle çocuğunuza çok fazla beklenti yüklememenizi öneririm. Ama eğer potansiyeli var ise, önce sınıf öğretmeni ve okul müdürünün bu konudaki görüşleri alınır. Rehberlik araştırma merkezinden tekrar testten geçer ve dördüncü sınıf seviyesine uygunluğu kontrol edilir. Tabii ki sadece zeka değil, sosyal ve duygusal yapısı da değerlendirilir. Eğer bunların hepsi uygun olursa, üst sınıfa atlatma yapılır. Bu yıl öngörülmüş olan bu uygulamanın, önümüzdeki öğretim yılında işlerliğini kazanacağını düşünüyorum.

Bebekler dudak okuyor
Bebekler konuşmayı dudak okuyarak öğreniyormuş. Siz ne düşünüyorsunuz? N.H./Ankara
Son yapılan bir araştırmadan elde edilen bulgulara göre; bebekler, dördüncü aylarında kendileriyle konuşan kişinin gözlerine, altıncı aylarında ise dudaklarına yoğunlaşıyor. Özellikle 8-12 aylar arası, ağza daha çok yoğunlaşıyorlar. Tam konuşma dönemine gelen bu dönemde de dudaktan okuyarak konuşmanın geliştiği düşünülüyor. Bu kanıya ben de katılıyorum. Zaten konuşma terapistlerinin çoğu, ağza odaklanma şeklinde aynada çalışırlar. Esas olan; motor koordinasyonu fark ederek sesi çıkarabilmektir. Bu nedenle bebek de; konuşma esnasında sesle dudak hareketini eşleyebilir.

Oğlum okuyor ama yazamıyor

Birinci sınıfa giden oğlum okumayı söktü ama yazamıyor. Bu büyük bir sorun mudur? T.A./Sivas
Yazı yazamamanın birçok nedeni olabilir. Mesela ince motor becerilerde yetersizlik, işitsel ve görsel hafıza sorunları, görsel ayrımlaştırma ya da sıralama becerisinde sorunlar olabilir. Eğer sorun ciddi şekilde gözleniyorsa, özel öğrenme güçlüğü olabilir. Bu tarz sorunu olan çocuklarda; görsel, işitsel, dokunma ve kinestetik algıların geliştirilmesi gereklidir. Özellikle de farklılıkları ayırt etme becerileri geliştirilmeli. Uzun süreli dinleme becerisi etkinlikleri yapmanızda fayda var. Çocuğunuzun yeteneklerini geliştirmeye çalışın. Eleştirme ve tenkitten kaçının.