X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Sağlıklı çocuklar için sebze ve meyve şart
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Sağlıklı çocuklar için sebze ve meyve şart

  • Giriş Tarihi: 20.4.2013

Çocukların gelişiminde; vitamin, kalsiyum ve antioksidanlar büyük önem taşıyor. Uzmanlar çocukların sağlıklı olması için en az beş öğün sebze ve meyve tüketmeleri gerektiğinin altını çiziyor

Çocukların sağlıklı beslenmesi, fiziksel gelişimleri açısından büyük önem taşıyor. Yeterli ve düzenli bir beslenme programı bebekler ve okul çağındaki çocukların sağlıklı büyümesi için kritik önem taşıyor. Çocukların; vitamin ve kalsiyum açısından zengin gıdalar tüketmeleri de çok önemli. Bu bağlamda Prof. Dr. Hilal Mocan çocuk beslenmesinde sebze ve meyvelerin önemini anlattı:
Çocuklarda büyüme ve gelişmeye yardım ederler. Ayrıca hücre yenilenmesini ve doku onarımı sağlarlar.
Sebze ve meyveler, deri ve göz sağlığı için temel öğeler içerirler.
Kan yapımında görev alan öğelerden zengindirler.
Hastalıklara karşı direncin oluşumunda etkindirler.

BAĞIŞLIK SİSTEMİ İÇİN GEREKLİ

Çocuklarda dengesiz beslenmeye bağlı şişmanlık ve kronik hastalıkların (kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon, bazı kanser türleri) oluşma riskini azaltırlar.
Bebeklerde tamamlayıcı beslenmeye geçildiği zaman kabızlık problemi gelişebilir. Sebze ve meyveler bağırsakların düzenli çalışmasına yardımcı olurlar.
Genellikle turunçgil grubu ve çilekler vitamin C ve kiraz, kara üzüm, kara dut diğer antioksidanlardan zengin iken; muz, elma gibi meyveler potasyumdan zengindirler.
Çocukların bağışıklık sistemi için antioksidanlar çok önemlidir. Bu nedenle sebze ve meyveler çocuklar için vazgeçilmez olmalıdır.

SEBZELER İLE RENGARENK SOFRALAR
Çocuklar sofraya oturduğu zaman yemeği önce görünümü ile değerlendirir. Bu yüzden şu noktalara dikkat edilmesi gereklidir:
Bir ya da iki renkten oluşan sofra yerine farklı renkli besinlerin uyum içinde yer aldığı bir sofra, çocukların iştahını açar.
Değişik renklerin yer aldığı bir sofra, besin çeşitliliğinin iyi bir göstergesidir. Çeşit çeşit meyveler- sebzeler yemeklerden sonra ya da ara öğün olarak çocuklara sunulabilir.
Çocuklarınıza ara öğünlerde abur cubur yerine sağlıklı yiyecekler olan 1-2 adet dilimlenmiş meyve veya dilimlenmiş salatalık verin.

GÜNDE 5 PORSİYON SEBZE YA DA MEYVE
Çocuklar günde en az beş porsiyon sebze ve meyve tüketmelidir.
Sebze ve meyveleri mümkün olduğunca çiğ tüketmek gerektiği çocuklara öğretilmeli ve alışkanlık haline gelmesi sağlanmalıdır.
Sebze ve meyvelerin yenilebilen kabuklarını soymayın, eğer soymanız gerekiyorsa mümkün olduğunca ince soyun.
Günlük alınan sebze ve meyvenin en az iki porsiyonu yeşil yapraklı sebzeler veya portakal, limon gibi turunçgiller veya domates olmalıdır.

FARKLI TÜRLERİ TÜKETSİN
Çocuklarınızın sevmediği sebze ve meyveleri yemesi için zorlamayın. Diğer sebze ve meyveleri tercih edin.
Sevmediği sebze yemeklerini sevdiği yiyecekle birlikte değişik şekillerde sunun. Alışkanlık haline getirmeye çalışın ama asla ısrarda bulunmayın, teşvik edin.
Çocukları çeşitli renk ve türlerde sebze ve meyve yemeye teşvik edin.
Farklı sebzeler, farklı besin öğeleri içerdikleri için gün içerisinde tüketilen sebzelerin çeşitlendirilmesi gerekir.

BEBEĞİN İLK AYLARINDA BOL BOL NOT ALIN
Yeni bebek sahibi olan annelerin, başlangıçta not alması önemli. Bebeğin hangi gıdayı reddettiğini, hangi meyve için ağzını daha çok açtığını sıkı bir şekilde takip edin. Ayrıca bir gıdanın yarattığı alerjiyi not alırsanız, doktorunuzun işini de kolaylaştırmış olursunuz. Ayrıca sebve ve meyve tüketimiyle ilgili şu detaylara da dikkat etmek gerekiyor:
Beşinci ve altıncı aydan itibaren ek gıdaya geçildiğinde sebze çorbalarının önce tek sebzeyle yapılması öneriliyor. Bu şekilde çocuğun herhangi bir gıdaya alerjisi olup olmadığı daha rahat bir şekilde tespit edilebilir.
Yine bu dönemde elma, armut, siyah üzüm, havuç, tatlı mandalina veya portakalın suyunu karıştırıp bebeğinize verin.
Meyve suyu elde etmek için bu meyveleri cam rendede rendeleyip ardındın da tülbentte sıkmanız gerekiyor.
Altıncı aydan sonra bu meyvelere bir dilim muz veya çekirdeksiz kivi ilave edebilirsiniz. Eğer bebeğinizde deri döküntüsü, kızarıklık, ishal, kusma, kabızlık gibi belirtiler varsa herhangi birine karşı reaksiyon göstermiş olabilir.
Bebek verdiğinizi yemiyorsa, inatlaşmayın ya da ısrar etmeyin. Bir sonraki öğüne kadar da ona sakın abur cubur yiyecekler vermeyin.

BESLENME SORUNUNDA KARARLI OLMAK ŞART
Birçok anne, bebeğinin ve çocuğunun beslenmesiyle ilgili problem yaşıyor. Beslenme konusunda yaşadığınız problemi gerçekten halletmek istiyorsanız kararlı olmanız şart. Çocuğun beslenme sorunu yaşamasına neden olan bu noktalar konusunda da dikkatli olun:
Çocukların beslenmesinde aile huzuru sanıldığından çok daha önemlidir. Çocuklar çoğunlukla, evdeki huzursuzluk ve annenin gerginliği yüzünden yemek yemeyi reddediyor.
Aile içi yaklaşımda sorun varsa, çocuğunuzu suçlamak yerine kendinize dönüp bakın. Çocuklar ev içindeki elektrikten hemen etkileniyor.
Hastalık döneminde çocuklar genellikle iştahsız olur, bu dönemde çocuğu özellikle zorlamayın.
Çocukları yemek yemeye ikna etmek için televizyon karşısına geçmeyin. Çoğu bebek rbir süre sonra eklam olmadığı zaman yemek yememeye başlıyor.