Çocukların ders başarısının düşük olmasının genellikle sınav kaygısından kaynaklandığı söylenir. Sınav kaygısı, oldukça dirençli bir psikolojik durumdur. Çoğunlukla çocuklukta başlar, ergenlik döneminde zirveye ulaşır. Bu kaygıyı azaltmak için iki türlü çalışma yapılabilir; zihinsel ve bedensel uygulamalar. Zihinsel uygulamalardan bazıları şöyle:
Sınavlarda başarılı olmanın, hayatta başarılı ve mutlu olmak için tek seçenek olmadığını unutmayın.
'Mutlaka', 'yapmalıyım', 'başarmalıyım' yerine '...'yı istiyorum' deyin.
'Ben zaten aptalım', 'Yapamazsam rezil olurum', 'Ailemi üzerim' gibi düşüncelerden uzaklaşıp olumlu düşünün. 'Başarılarım ya da başarısızlıklarım sınav sonuçlarımla ilgilidir, kişiliğimle ilgili değil' düşüncesini tekrarlayın.
Sınav kaygısından uzaklaşmak için yapılabilecek bedensel uygulamalar ise solunum ve doğru nefes almaktır. Bu egzersizlerin günde iki kez yapılması uygundur.
(Capacity dergisi)
KAYGI ZARARLI MI?
Yetişkinler gibi, çocuklar da kendilerini bekleyen zorlu görevler karşısında kaygı duyar. Araştırmalar bir miktar kaygının; bu tarz görev ve sınavlar sırasında zihinsel olarak bizi uyarıp odaklanmamıza yardım ettiğini ve o işi başarma isteğimizi tetiklediğini gösteriyor. 'Normal' miktarda bir kaygı, başarıya engel değildir.
NEFES EGZERSİZİ YAPIN
Bir el göğsün üstüne, diğer el de karnın üstüne koyulur. İçe doğru derin bir nefes çekilir. Bu sırada önemli olan; karnın üstündeki elin, göğüs üzerindeki elden daha fazla yukarı itilmesidir. Bu nefes ağızdan verildikten sonra, burundan yavaş ve derin bir nefes çekilir. Nefes alırken dörde kadar sayılır ve durulur.
20 KEZ TEKRAR
Daha sonra yavaşça, ortalama altı-sekize kadar sayılarak nefes geri verilir. Nefes vererek çıkartılabilen tüm hava çıktığında, el hafifçe karın bölgesine bastırılır ve ciğerlerde kalan hava da tamamen dışarı verilir. Bu döngü toplamda 20 derin nefese ulaşana kadar tekrarlanır.