X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Akdeniz mutfağı ile sağlıklı kalın
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Akdeniz mutfağı ile sağlıklı kalın

  • Giriş Tarihi: 4.10.2013

Sebze-meyve, zeytinyağı ve balık tüketimine dayalı Akdeniz diyeti; kanser, şeker ve kalp hastalıklarından koruyor. Zeytinyağı; kemik erimesi ve ülsere karşı da etkili

Akdeniz diyeti, uzmanların en çok önerdiği beslenme şekillerinin başında geliyor. Bu sağlıklı diyet; lif içeriği zengin sebze ve meyvelerle, Omega 3 içeren az yağlı asitlerden oluşuyor. Yapılan araştırmalar bu beslenme tarzının; kalpdamar ve sinir hastalıklarına engel olduğunu ortaya koyuyor.

KOLESTEROLÜ DENGELER

Akdeniz diyetinin en faydalı besin kaynağı ise içeriğinde tekli doymamış yağ asitleri bulunan zeytinyağı. Bilimsel araştırmalara göre zeytinyağı; iyi kolesterolü yükseltiyor, kötü kolesterolü ise düşürüyor. Binlerce yıldır Akdeniz insanı, çok zengin besin değeri olan meyve, sebze, tam tahıl, ceviz, baklagiller, balık, zeytinyağı ve yağsız etlerle besleniyor.

GİRİT MUTFAĞI SAĞLIKLI

Akdeniz diyetinin en bilinen mutfağı ise Girit mutfağıdır. Yapılan çalışmalar; Giritliler'de kalp-damar hastalıklarına çok daha az rastlandığını gösteriyor. Akdeniz diyetinin içeriğinde; güçlü antioksidan etkisi bulunan polifoneller ve faydalı yağ asitleri bol miktarda bulunuyor. Bu faydalı bileşiklerden 'hydroxytyrosol acetate' zeytinyağında, Omega 3 ise balıkta bulunuyor. Resveratrol maddesi ise kara üzüm çekirdeği başta olmak üzere birçok bitkinin içinde bulunuyor. Günümüzde yapılan bilimsel araştırmaların çoğunun sonucuna göre; Akdeniz diyeti kanserden de koruyor. İrlandalı araştırmacılar; zeytinyağının, özellikle kolon kanseri hücrelerinin üreme ve yayılma kabiliyetlerini önlediğini söylüyor.

GİZLİ SİLAH ZEYTİNYAĞI
Yapılan araştırmalar; güçlü antioksidan etkili polifenol bileşiklerinin, zeytinyağının içindeki gizli silah olduğunu gösteriyor. Avrupa'nın beş ülkesinde yapılan ve 200 kişinin katıldığı bir çalışmada; zeytinyağının günlük tüketiminin yarattığı etkiler araştırıldı. Katılımcılara üç hafta boyunca, günde belirli miktarda zeytinyağı verildi. Bu araştırma sonucunda; lipoprotein değerlerinin arttığı, trigliserit değerinin ise gözle görülür ölçüde düştüğü kanıtlandı.

DAMAR SERTLİĞİNİ ÖNLÜYOR

Akdeniz diyetinin kalp-damar sağlığı üzerindeki koruyucu etkisi; deniz ürünlerinde bol miktarda bulunan Omega 3 yağ asitlerinden kaynaklanıyor. Öte yandan Omega 3 yağlarının zeytinyağıyla birlikte tüketilmesi, kalp hastalıklarından korunmada etkili rol oynuyor. Norveçli araştırmacılar, denizden gelen Omega 3 yağları ile damıtılmış zeytinyağı karışımının damar sertliğini yavaşlattığını belirtiyor.

ASPİRİN KADAR ETKİLİ
Doktorlar; kalp ve damar hastalığı riski taşıyanlara, düzenli olarak Aspirin kullanmalarını öneriyor. Çünkü Aspirin; damar açıcı özelliğiyle kalp krizi riskini azaltıyor. Zeytinyağında bulunan polifenoller de damarları korumada Aspirin kadar etkili. Ayrıca zeytinyağının, kan pıhtılaşması konusunda da etkili olduğu kanıtlandı.

ANTİBİYOTİK ETKİSİ ÜLSERDEN KORUR
Zeytin yaprağı ektresinin içindeki hydroxytyrosol, tyrosol, oleuropein gibi maddeler, kolon kanseri hücrelerini yok ediyor. Öte yandan zeytinin özü de mide kanseri hücrelerinin gerilemesine, hatta yok olmasına neden oluyor. Zeytin polifenolleri, ülsere neden olan helicobacter pylori bakterisine karşı da antibiyotik etki gösteriyor.

KEMİK ERİMESİNE KARŞI DA ETKİLİ
Her derde deva olan zeytinyağı; kemiklerin yaşlanmasını ve kırılgan hale gelmesini de engelliyor. Özellikle menopoz sonrası görülen kemik erimesi riskini de önemli ölçüde azaltıyor. İki yıl önce İtalya'da yapılan farklı bir araştırma ise, zeytinyağının diyabet tedavisinde de yararlı olduğunu gösteriyor.