X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Haftanın bilimsel notu
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Haftanın bilimsel notu

  • Giriş Tarihi: 12.4.2014

Spor yaparken çabuk yoruluyor musunuz? Bunun nedeni; kandaki demir ve ferritin miktarının düşük olmasıdır. Araştırmalar; demir yetersizliğinin, özellikle kasların oksidasyonunu artırıp egzersiz kapasitesini azalttığını gösteriyor. ABD'nin saygın araştırma dergisi Clinical Nutrition; 2014 Şubat sayısında daha önce düzenli egzersiz yapmamış, demir depoları boşalmış 200 kadın üzerinde yapılan bir araştırmayı yayınladı. Demir takviyesi yapılan kadınların, iki kat daha güçlü egzersiz yaptığı gözlenmiş. Ayrıca kanlarındaki hemoglobin ve hematokrit düzeyleri de hızla artmış.

YEŞİL BİBER TÜKETİN

Düzenli egzersiz yapmak; kandaki oksijen yoğunluğunun artmasını sağlayıp kalp ve diğer organların kaliteli çalışmasını sağlar. Ancak demir eksikliğinin yaşandığı durumlarda bu oksijen kapasitesi azalır. Bu yüzden de hem organlara düzenli oksijenin maksimum kapasitede gitmesi engellenir, hem de kısa süren egzersiz fayda sağlamaz. Anemi olmamalarına rağmen kanda demir düzeyleri sınırda, ferritin düzeyleri ise düşük olan kadınlar; düzenli olarak egzersiz yapmak istiyorlarsa, doktor kontrolünde demir desteği alıp yüksek demir içerikli diyet uygulamalılar. Demirden zengin diyetin; yumurta, hindi eti, tavuk eti ve balık ağırlıklı olmasına dikkat edilmeli. Bitkisel kaynaklı demir içeren yiyecekler, bol C vitamini ile beraber yenilmeli; tahılların yanında taze sıkılmış nar veya portakal suyu gibi. Ayrıca bol domates, yeşil biber, fındıkfıstık gibi çerezler ve taze meyve de tüketilmeli. Eğer demir desteği ilaç olarak alınacaksa, muhakkak taze meyve veya pekmez ile beraber tüketilmeli. Sebze yemeklerine tavuk veya hindi kıyma eklenmesi, demirin vücutta kullanılabilirliğini arttırır. Çay içmek isteyenler; öğünlerden 30 dakika sonra çok açık ve limonlu çay tercih etmeliler.