Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Açık büfeden soslu yemek tüketmeyin

Giriş Tarihi: 4.8.2014

Tatil hazırlıkları başladı. Gidilecek yerler, kalınacak oteller planlanıyor. Ancak unutulan önemli bir detay var: Tatilde nasıl beslenmeli? İşte dikkat etmeniz gereken önemli ipuçları...

Beslenme ve Diyet Uzmanı Diyetisyen Deniz Şafak, "Tatilde hatalı beslenme sonucu birtakım hastalıklar yaşanabilir. Özellikle hipertansiyon ve şeker hastalığı konusunda dikkatli olunmalıdır. Yanlış beslenme düzenine sıcak hava da eklenince bu rahatsızlıklara yakalanma riski artabilir" diyor. Central Hospital Beslenme ve Diyet Uzmanı Deniz Şafak tatilde dikkat edilmesi gerekenleri anlattı: Tatil sırasında yemeklere aşırı yüklenmek kilo alımına sebep olabildiği gibi hatalı ve aşırı beslenme sonucu zehirlenmeler de yaşanabiliyor. Sindirimin rahat olması ve herhangi bir sağlık sorunu yaşanmaması için, tatilde de dengeli şekilde beslenmek gerekir.

IZGARA YİYİN

Tatil yerlerindeki açık büfeler hem çok sağlıklı, hem de çok tehlikelidir. Sağlık boyutuna bakacak olursak her türlü besini bulmak mümkündür. Ancak sebze-meyvelerin, etlerin, pilav-makarnaların, süt ve yoğurt ürünlerinin nasıl hazırlandığı ve sunulduğuna dikkat edilmesi gerekir. Bu yiyeceklerin pişirme yöntemlerine dikkat edilmeli ve uygun olanları seçilmelidir. Kızartma, kavurma gibi fazla yağlı ve hamurlu yiyeceklerden mümkün olduğunca uzak durulmalıdır. Özellikle mayonez ile soslanarak hazırlanan yemekler ve meze çeşitleri tüketilmemelidir. Daha çok ızgara, haşlama, tencerede pişirme gibi yöntemlerle hazırlanan yiyecekler daha ön planda olmalıdır.

SOSLU MISIR ALMAYIN
Üzeri açık olan, ambalajsız, havayla uzun süre temas eden besinler mikrop barındıracağından tüketilmemelidir. Yazın sokakta satılan haşlanmış mısırlar için de aynı şey geçerlidir. Eğer mısırın bulunduğu kazandaki su bulanık ve renginde de koyuluk var ise alınmamalıdır. Özellikle bardakta satılan soslu mısırlardan uzak durulmalıdır.

YEMEKLER TAZE OLMALI

Gidilen otellerde gıdaların temizliğine de dikkat edilmelidir. Sıcak havalarda yemek hazırlanırken hijyen kuralları uygulanmazsa zehirlenmeler yaşanabilir. Hazırlanan mönülerin günlük ve taze olduğundan emin olunmalıdır. Yemekler çok yağlı ise yemeğin suyu tüketilmemelidir. Sindirimi kolaylaştırmak için tabak birden çok yemekle doldurulmamalı, yiyecekler tüketildikçe yenileri alınmalıdır.

DONDURMA EN MASUMU

Beslenme düzeninde üç ana öğün asla ihmal edilmemelidir. İster tatilde ister evde olsun, güne mutlaka kahvaltı ile başlanmalıdır. Kahvaltıda tüketilecek besinlerin de protein açısından zengin peynir, yumurta ve tam tahıllı ekmeklerden hazırlanması gerekir. Kahvaltının saati mümkün olan en erken saatte olmalıdır. Tatilde dikkat edilmesi gereken konulardan biri de tatlı tüketimidir. Tatil zamanı en iyi tatlı alternatifi dondurmadır. Tatlı yenmek isteniyorsa yemekten iki saat sonra tüketilmesi gerekir.

KABIZLIĞA KARŞI ÇİĞ SEBZE YİYİN
Tatilde hatalı beslenme sonucu birtakım hastalıklar yaşanabilir. Yanlış beslenme düzenine sıcak hava da eklenince tansiyon ve şeker hastalığına yakalanma riski de artabilir. Ayrıca beslenme bozukluğuna bağlı sindirim sisteminde zorlanmalar da yaşanabilir. Seyahatlerde kabızlık, ödem gibi şikayetler yaşanabilir. Ödem için en iyi çözüm; bol su tüketmek ve günde iki fincan yeşil çay içmektir. Kabızlık sorunlarının giderilmesi için de yine bol su, çiğ sebze ve meyvelerin ağırlıkta olduğu bir beslenme düzeni oluşturulmalıdır.

SU, YEMEKTEN DAHA ÖNEMLİ
Çok sıcak havalarda her zaman sindirimi kolay besinler tercih edilmelidir. Yemeklerde aşırı yağlı ve karbonhidratlı besinlere yönelmemek gerekir. Yemeklerden daha da önemlisi sıvı tüketimidir. Ter yoluyla da sıvı kaybı yaşandığından, vücudun döngüsü için kaybedilen sıvının karşılanması şarttır. Sıvı ihtiyacı mümkün olduğunca su ile karşılanmalı, sıcak iklimlerde kilogram başına ortalama 40 ml. kadar sıvı alınmalıdır. Suyun dışında arzu edilirse çay, kahve, soda ve ayran gibi içecekler de içilebilir. Ancak hazır meyve suları, buzlu çaylar ve asitli içecekler fazla şeker ve katkı maddesi içerdiğinden daha geri planda tutulmalıdır. Evde hazırlanan az şekerli bir limonata yine iyi bir içecek alternatifidir. İçilecek sıvıların tüm gün içerisinde dengeli tüketilmesi önemlidir.
ARKADAŞINA GÖNDER
Açık büfeden soslu yemek tüketmeyin
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz