X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Yılbaşı sofrası kurarken çocukları da düşünün
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Yılbaşı sofrası kurarken çocukları da düşünün

  • Giriş Tarihi: 30.12.2014
Yılbaşı sofrası kurarken çocukları da düşünün
Yılbaşı sofrası kurarken çocukları da düşünün

Yılbaşı yemeklerinin çeşitli ve lezzetli olması için büyük özen gösterilir. Hatta günler öncesinden planlamalar yapılır. Yılbaşı sofrasında çocukların seveceği sağlıklı yiyecek ve tatlılara yer vermeyi unutmayın

Yılbaşı sofrası tüm aile için keyif ve mutluluk verici olmalıdır. Bu sebeple yiyecekler yalnızca yetişkinlere yönelik hazırlanmamalı, çocuklar göz ardı edilmemelidir. Central Hospital'dan Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Sevil Aslan, çocukların da en az yetişkinler kadar yılbaşı sofrasından keyif alması ve doğru beslenmesi için tüyolar verdi...

DAMAK TADINA UYGUN OLMALI

Yılbaşı için yemek hazırlıkları yapılırken yetişkinler kadar çocuklar da düşünülmelidir. Bu sebeple katılacak çocuk sayısının önceden belirlenmesi faydalı olabilir. Bu sayede mönüyü şekillendirmek daha kolay olur. Bilindiği gibi çocukların yetişkinlerden farklı beslenme alışkanlıkları vardır. Bu nedenle çocukların damak tadına uygun yiyecekler göz önünde bulundurularak ortak zevkler düşünülmelidir. Yılbaşı yemeklerinin sadece lezzet odaklı değil sağlıklı olmasına da özen gösterilmelidir. Yeme alışkanlıkları yeni yıl için bozulmamalı, beslenme ilkelerine mutlaka uyulmalıdır.

FAST FOD'A HAYIR
Yılbaşı mönüsü için öncelikle ana yemek seçilmelidir. Çocukların tercihi çoğunlukla köfte ve patates gibi fast food tarzında yiyecekler olacaktır. Ancak bu yiyecekler her zaman ikinci seçenek olarak planlanmalıdır. Ana yemek için kırmızı et, hindi ya da tavuk eti düşünülüyorsa; pişirilme yöntemlerine, kullanılan baharatlara ve soslara çok dikkat edilmelidir. Çocuklar genellikle yemeklerde aşırı baharat ve sos olmasından hoşlanmazlar. Ayrıca çok yağlı, tuzlu ve kremalı sosları da yemek istemezler. Ana yemek pişirilirken, etler soslanmadan önce çocuklar için ayrılmalıdır.

ETİ FIRINDA PİŞİRİN
Sağlık açısından etlerin iyi pişmiş ve yumuşak olması gerekir. Bu yüzden fırınlamak en uygun pişirme yöntemidir. Çocuğun damak zevkine göre buğulama ya da haşlama yöntemleri de tercih edilebilir. Etler kesinlikle kızartılarak pişirilmemelidir.

20-25 GRAM ET YETERLİ
Et ürünleri çocuğun sağlıklı gelişimi için çok önemli birer besin kaynağıdır ancak aşırıya kaçılmamasına özen gösterilmelidir. Çocuklar için en uygun et tüketim miktarı günde 20-25 gram arasıdır. Bu oran çocuğun yaşına, kilosuna ve damak zevkine göre değişkenlik gösterebilir. Eğer çocuk et yemeklerinden hoşlanmıyorsa yemesi için zorlanmamalıdır. Et yerine sebze veya baklagiller grubundan hazırlanan farklı yemekler yapılabilir.

ÇOCUĞUN SEVECEĞİ SEBZELER
Et yemeklerinin yanında taze sebze ve salatalar mutlaka olmalıdır. Tabii sebze seçiminde çocuğun severek yiyebileceği besinler tercih edilmelidir. Örneğin patates, yeşil kabak, bezelye ve havuç gibi sebzeler uygun seçimler olabilir. Hazırlanan et yemekleri sebzeler ile birlikte fırınlanırken az miktarda yağ ilave edilerek sotelenebilir. İç pilav ile hazırlanan et yemekleri ise çocukların hoşlarına gitmeyeceğinden, sade bir pilav da mönüye ayrıca eklenmelidir.

MEZELERİ EVDE YAPIN
Yılbaşı gecesi ana yemeğe başlanmadan önce çorba içilebilir. Kırmızı mercimek ya da taze mevsim sebzelerinden hazırlanan çorbalar çocuklar için iyi bir seçenek olabilir. Ayrıca ana mönü yanında servis edilen mezelerde de dikkatli olunmalıdır. Mezeler hazır alınmamalı evde yapılmalıdır. Çocuklar genellikle Rus salatası benzeri yiyecekleri çok severler. Az yağlı mayonez ve yoğurt kullanılarak yılbaşı mönüsü için evde farklı meze alternatifleri üretilebilir.

SEBZELERİ FIRINLAYIN
Kızarmış sebzeler yoğurt ile birlikte verildiğinde çocuklar sevebilir ancak sebzeler kızartıldığında içerdikleri vitaminler de kayba uğrar. Bu nedenle kabak, patlıcan, biber gibi sebzeler fırınlanmalıdır. Sonrasında üzerlerine yoğurt dökülerek servis edilebilir. Domates veya salçalı soslar çocuğun alerjik tepki gösterme olasılığını tetikleyebileceğinden çok tercih edilmemelidir. Zeytinyağlı yemeklerde ise, barbunya pilaki çocukların severek yiyeceği bir alternatiftir.

ASİTLİ İÇECEK OUT, TAZE SIKILMIŞ MEYVE SUYU İN
Yılbaşı gecesi çocuğun tükettiği sıvı gıdalara da dikkat edilmelidir. Sıvı ihtiyacı mümkün olduğunca sudan karşılanmalıdır. Özellikle çocukların çok sevdiği asitli içecekler yerine taze sıkılmış meyve suları tercih edilmelidir. Eğer çocuğa farklı alternatifler yapmak istenirse de değişik meyvelerden oluşan karışımlar ya da muzlu, ballı sütler hazırlanabilir. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, hazırlanan içeceklerin taze mevsim meyvelerinden yapılması gerektiğidir. Ayrıca tüketecekleri içeceklerin yılbaşı menüsündeki diğer yemeklere uyumlu olmasına da özen gösterilmelidir. Çünkü tükettikleri besinler etkileşime girerek çocuklarda gıda zehirlenmesine sebep olabilir. Bunların yanı sıra portakal, greyfurt, elma ve nardan hazırlanan içecekler çocuklar için mükemmel birer sıvı ve enerji kaynağıdır. Ayrıca, yine evde hazırlanmış limonata ve ayran da diğer seçenekler arasında olabilir.

EN DOĞRU SEÇİM KABAK TATLISI VE SÜTLÜ TATLILAR
Yılbaşında en çok tüketilen yiyeceklerden biri de tatlılardır. Çocukların tercihi genellikle pasta ve çikolata çeşitleri üzerine olacaktır ama pasta yenilecekse de çikolatalı olanlar yerine meyveli ve az kremalı pastalar tercih edilmelidir. Bunun yanı sıra evde yapılmış kabak tatlısı da uygun bir seçim olabilir. Lezzetini artırmak için üzerine Hindistan ceviz, ceviz ya da tarçın da serpilebilir. Çocuğun damak zevkine hitap eden sütlü ve meyveli tatlılar da yapılabilir. Bilindiği gibi sütlü tatlılarda daha fazla alternatif vardır ve çocuklar bu gıdaları yemekten büyük keyif alırlar. Özel kuplarda hazırlanmış meyveli muhallebi ya da bir miktar portakal kabuğu rendelenmiş pudingler çocuklar için ilgi çekici olabilir.

KURUYEMİŞ OLARAK KAYISI, DUT VE ÜZÜM YİYİN
Çocuklar yılbaşı gecesi kuru üzüm, leblebi, kuru kayısı ve kuru dut gibi çerezleri tüketebilir. Badem, fındık, ceviz ve fıstık gibi kuruyemişler kaliteli besinler olsa da yüksek yağ oranı içerdiğinden mümkün olduğunca az yenilmelidir. Soslu mısır, patlamış mısır ve cips gibi ürünler çocukların en çok tercih ettiği abur cubur gıdalardır. Hatta hazır cips soslarını da çok severler. Ancak cipsler ve hazır soslar katkı maddesi içerdiğinden çocukların bu ürünleri tüketmesine izin verilmemelidir. Evde çocukların damak zevkine uygun basit atıştırmalıklar ve sağlıklı soslar hazırlanabilir. İnce doğranarak, az baharatla harmanlanmış patatesler fırına verilerek cips yapılabilir. Sos olarak da yoğurt içine bir miktar baharat katılabilir.