X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Beslenmesi, büyüme hızına ayak uydurmalı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Beslenmesi, büyüme hızına ayak uydurmalı

  • Giriş Tarihi: 31.1.2015
Beslenmesi, büyüme hızına ayak uydurmalı
Beslenmesi, büyüme hızına ayak uydurmalı

Bebekler ve çocuklar, sağlıklı bir şekilde gelişebilmeleri için her besin grubundan yeterli oranda tüketmeli. Annebabalar; çocuklarına, büyüme hızlarını destekleyecek gıdalar vermeye dikkat etmeli

Çocuklar hangi yaş grubunda olursa olsun devamlı büyüme sürecindedir. Bu durum, çocukların bazal metabolizma hızının yüksek olduğunu ve buna uygun oranda enerji almaları gerektiğini gösterir. Bebekler de gelişimleri için her besin grubundan yeterli derecede tüketmelidir. Diyet ve Beslenme Uzmanı Serap Güzel, çocukların beslenmesinde yer alması gereken grupları şöyle sıraladı: t 1. Et, tavuk, balık, yumurta, kurubaklagiller; iyi kalitede protein ve mineral sağlar. Protein; sağlıklı büyümek, kasların güçlenmesi ve kan yapımı için gereklidir. t 2. Süt, yoğurt, peynir ve çökelek gibi besinler; kemik ve diş gelişiminin yanı sıra sinir ve kasların düzenli çalışması için de gereklidir. Bu besinler; kalsiyum, A, B vitamini ve protein sağlar. t 3. Tahıllar, temel enerji kaynağıdır. B vitamini içerir ve bitkisel protein kaynağıdır. Günlük beslenmede yemeklerde ve çorbalarda tüketilebilir. t 4. Sebze ve meyveler; vitamin ve mineral kaynağıdır. A, B ve C vitaminleri içerirler, aynı zamanda vücudun işleyişi için gerekli mineralleri sağlar. Çocukların büyümesi ve hastalıklardan korunması için günde dört-beş porsiyon tüketilmelidir. t 5. Şeker ve yağ grubunda yer alan tereyağı, zeytinyağı ve bitkisel yağlar; enerjisi yüksek besinlerdir ve bebeklerin ihtiyacı olan enerjiyi verir. Yağ grubundaki besinler; özellikle sinir sisteminin çalışması, vitamin ve mineral emilimi için önemli besinlerdir. Şeker ise; pekmez ve bal gibi işlenmemiş gıdalardan karşılanmalıdır. Bebeğin kilo durumuna göre, şeker alımına dikkat edilmelidir.

BUNLARA DİKKAT EDİN
Tahıllı ek gıdalar; çocukların beslenmesinde özellikle enerji ve karbonhidrat ihtiyacı için önemlidir. Pirinç, patates, yulaf, buğday, kuru fasulye, nohut, mercimek, arpa gibi tahıl grubu besinlerde, farklı düzeylerde fitatlar bulunur. Fitatların mineral bağlama özelliği olduğu için, özellikle proteini az tüketen çocuklarda beslenme sorunu yaratabilir. Proteinli besinler fazla tüketildiğinde, fitatların olumsuz etkisi ortadan kalkar. Bu tahılların fazla tüketilmesi çocuklarda distansiyon, gaz sancısı ve sulu dışkıya neden olabilir. Buna dikkat edilmelidir. Tahıl grubu ile C vitamini içeren besinleri tüketmek yine olumsuz etkilerini azaltır.
Meyve ve meyve püreleri, gerekli vitaminleri sağlamak açısından önemlidir. Bunun için bebek-çocuk beslenmesinde her gün meyvelere yer verilmelidir. Burada dikkat edilecek nokta; meyvelerin iyi temizlenmesi, cam rende kullanılması ve herhangi bir işlem uygulandıktan sonra uzun süre bekletilmemesidir. Altıncı ay itibari ile meyve suyu verilmeye başlanabilir.
Ek besinlerden muhallebi, mutlaka az şekerli pişirilmelidir.

3 YAŞINA KADAR GÜNDE BEŞ-ALTI KEZ BESLEYİN
Çocuğunuza ilk altı ay sadece anne sütü verin; anne sütü bebeğin tüm besin ihtiyacını karşılar. Bebeğin bu dönemde suya bile ihtiyacı yoktur. Çocuğunuz, altıncı ayı doldurduktan sonra anne sütünün yanı sıra tamamlayıcı gıdalara ihtiyaç duyar. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Uzm.Dr. Pakize Elif Erkul, bebeklere ek gıdalar verilirken dikkat edilmesi gereken noktaları sıraladı:
Altı ay-2 yaş arasında bebeğe su, kaynatılarak verilmelidir.
İlk 6-8 ay; günde iki-üç kez, 8-12 ay arasında ise üç-dört kez ek gıda verilir.
Bebeğe kesinlikle hazır gıda, hazır çorba verilmemeli.
Tamamlayıcı besinler tek öğün olarak ve az miktarda verilmeye başlanmalı. Günde en çok dört tatlı kaşığı yeterlidir.
Bebek almadığı besinler için zorlanmamalı, bir süre sonra denenmelidir.
A vitamini açısından zengin sebze ve meyveler, çocuğunuzu hastalıklardan korur.
Bebeğinize 1 yaşına gelene kadar vitamin damlası veya şurubu verin ve onu her gün 15-30 dakika güneşe çıkarın.
Bebeğinize çay vermeyin. Çay; diğer gıdaların besleyici değerini düşürür, kansızlığa yol açabilir.
3 yaşın altındaki çocuklar günde beş-altı kez beslenmelidir. Öğünlerde alacağı gıda miktarı çocuğa bırakılmalıdır.

ÇORBAYA TUZ KOYMAYIN
Çorbalar; bebeklerin beslenmesinde yedinci aydan itibaren ek besin olarak yer alır. Genellikle; havuç, patates, domates gibi sebzelerle ve az miktarda eklenen mercimek, bulgur veya pirinç gibi karbonhidratlarla hazırlanır. Bu sebze ağırlıklı çorbalara, biraz zeytinyağı ve kıyma eklenebilir. 1 yaşına kadar, tuz eklenmemesi gerekir. Bazı çorbalar, yoğurt veya süt ile yapıldığında protein değeri artar. Özellikle az beslenen, iştahsız bebeklerde, bu çeşit çorbalar enerji ve besin değerini tamamlamak açısından idealdir.