X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Egzersiz yapanın ömrü 6 yıl uzuyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Egzersiz yapanın ömrü 6 yıl uzuyor

  • Giriş Tarihi: 29.10.2016
Egzersiz yapanın ömrü 6 yıl uzuyor
Egzersiz yapanın ömrü 6 yıl uzuyor

Kardiyoloji Uzman Dr. Türker Baran, spor ve kalp sağlığı ilişkisi hakkında bilgi verdi: Hareketsizlik birçok hastalığa zemin hazırlar. Spor yapan kişiler, yapmayanlara oranla altı yıl daha uzun yaşıyor. Fakat yapılacak olan sporun türü de çok önemli

Spor yapmak genel sağlık için olduğu kadar kalp sağlığı için de büyük önem taşıyor. Hatta düzenli ve doğru sporu yapmak ömrü uzatıyor. Ancak hangi sporun yapılacağı, kişinin isteğine bağlı olduğu kadar bedeni, özellikle de kalbinin durumuna göre de değişebiliyor. Memorial Şişli Hastanesi Kardiyoloji Bölümü'nden Uzman Dr. Türker Baran, spor ve kalp sağlığı ilişkisini anlattı. Hareketsizlik birçok hastalığa zemin hazırlar. Spor yapan kişiler, yapmayanlara oranla altı yıl daha uzun yaşamaktadır. Fakat spor yaparken kişiler, fizyolojik sınırlarını zorladığı takdirde bu durum aleyhlerine dönebilir. Bu nedenle sporun tipi çok önemlidir. Spor esnasında kayıpların yüzde 65'i, futbol ve basketbol oynarken yaşanır. Atletlerde bu oran düşer. Önemli olan profesyonel hayatta yapılan spor ve amatör olarak yapılan sporlardır. Özellikle okullarda herhangi bir spor takımına alınan çocukların, parklarda spor yapanların ve halı saha maçı yapan amatörlerin mutlaka doktor kontrolünden geçmesi gerekmektedir.

HAREKET İÇİN HER FIRSATI DEĞERLENDİRİN
Spor, salonda ya da sadece dışarıda yapılır gibi kesin kurallar yoktur. Vücut, hareket etmek için dizayn edilmiştir ve her fırsatı ona zarar vermeden kullanmak gerekmektedir. Arabayı daha az kullanmak, yürümeyi daha fazla tercih etmek önemlidir. Kişi iş yerinde telefon açmak yerine çalışma arkadaşının yanına gidebilir. Bazı durumlarda sabah erken saatlerde alışveriş merkezlerinde bile yürüyüş yapılabilir.

HAFTANIN EN AZ DÖRT GÜNÜ SPOR YAPILMALI
Haftada dört gün en az 45 dakika, spor için ideal bir süredir. Ancak yeni başlayan bir kişi için bu program önerilmez. Yeni başlayanlar, haftada iki gün, 20 dakika spor yapmalı ve yavaşça tempoyu artırmalıdır. Sadece hafta sonu vakti olan kişinin ise iki gün boyunca kendine çok yüklenmemesi gerekmektedir. Standart olarak önerilen sporlar; tempolu yürüyüş, bisiklet, hafif tempolu koşu, yüzme ve aerobik egzersizler olarak sıralanmaktadır.

KALP HASTALIĞI ENGEL DEĞİL
Kalp ameliyatı olan ya da kalp rahatsızlığı olan kişiler spor anlamında daha aktiftir. Özellikle hastalık sonrası sağlığa daha dikkat ediyor ve spor yapıyorlar. Çok büyük bozulmalar olmadığı müddetçe kalpte gelişen makul hasarlar çok iyi tolere edilmekte ve normal hayatı etkilememektedir. Kalp yetmezliği de dahil, belli kurallara uyarak spor yapmalı ve teşvik edilmelidirler.

ÖNCE KARBONHİDRAT SONRA PROTEİN
Spor yapan kişilerin doğru beslenmesi önemlidir. Spor öncesi, karbonhidrat bakımından zengin gıdalar tüketilmelidir. Örneğin bir muz, elma ya da sandviç yenebilir. Spor sonrası vücudun iyileşmesi ve kendini toparlaması için protein tüketilmelidir. Örneğin çikolatalı süt tüketilebilir. Yumurta ve yoğurt, spor sonrası vücudun yenilenmesine katkı sağlayan önemli bir gıdadır. Genel kural; spor öncesi karbonhidrat, sonrasında da protein tüketilmesidir.

HANGİ SPORU YAPACAĞINIZI KALBİNİZ SÖYLESİN
Vücudunu geliştirmek için ağır spor yapmayı tercih eden kişiler, öncelikle kendi vücutlarını tanımalıdır. İlk olarak doktora gitmeli ve sağlıklı şekilde spor yapmalıdırlar. Kişinin hangi spora daha uygun olduğunun belirlenmesi çok önemlidir. Kişilere göre spor dallarının uygunluğu da değişmektedir. Çok pahalı ve zahmetli olmayan muayenelerle kişinin hangi spor dalı için uygun olduğu saptanabilmektedir. Efor testi yaptıran bir kişinin ritminden yola çıkarak hangi sporu ne derece ve nasıl yapabileceğini söylemek mümkündür.

SAĞLIKLI SPOR YAPMANIN ALTIN KURALLARI
Koşu veya yürüyüş yapanlar tartan pistleri ve düz yerleri tercih etmelidir.
Ayak ve ayak bileklerindeki sorunları engellemek için spor salonlarındaki yürüme bantlarının kalitesine dikkat edilmelidir.
Spor salonlarının hijyenik ve iyi havalandırılmış olması gerekmektedir.
Çok soğuk, sıcak ve rüzgarlı alanlarda spor yapılmamalıdır.
Rahat kıyafetler ve doğru spor ayakkabı tercih edilmelidir.
Aç karnına ya da yemeğin hemen arkasından yürümek çok tehlikelidir.
Yürüyüşün temposu ve egzersizin sıklığı doktora danışılarak hesaplanmalıdır.