Mr. Liujiaxin'in yorumlarından derlenen satırbaşları;
Son günlerde bilgi teknolojileri ve genişbant imkânları, dünya genelinde, dijital ekonominin itici gücü haline geldi. Global pazarın önemli bir oyuncusu olan Türkiye'de Mobil genişbant pazarı oldukça hızlı bir gelişim gösterirken, veri trafiği de hızla artıyor. Türkiye'de bu pazar hızlı bir gelişim potansiyeline sahip.
Genişbant ve Yeni Nesil Sanayi Devrimi
Mekanikleşme, Elektrifikasyon ve Otomasyon sonrası, dördüncü nesil sanayi devrimi Intelligentization (Akıllı ve Bağlantılı Yaşam) ile başlıyor. Mobilite, bulut bilişim, büyük veri ve nesnelerin interneti bu yeni kavramın bileşenlerini oluşturuyor.
Dünya ekonomisi, dijitalleşme ekseninde gelişirken, nesnelerin interneti bu alandaki en önemli trendlerden biri olarak öne çıkıyor. Nesnelerin interneti yaklaşımına göre dünyadaki birçok nesne dijital ortamda birbirine ve insanlara bağlanabilir. Önümüzdeki 10 yıllık süre zarfında 20 milyar cihazın kablosuz olarak bu ekosistemin parçası olacağı öngörülüyor.
Mobil ağlar gibi yaygın iletişim ağları bugün dünyanın birçok noktasında yaygın şekilde kullanılıyor ve iletişim açısından önemli fırsatlar sunuyor. Operatörler, gelecek dönemlerde birçok farklı cihazı bağlanabilir hale getirmek ve Nesnelerin İnterneti ekosisteminin bir parçası olarak kazanmak için çalışıyorlar.
Huawei'nin 2014'te yayınladığı, ülkelerin ve sektörlerin bilişim yeteneklerini analiz eden Global Bağlanabilirlik Endeksi'ne göre bağlanabilirlikteki her %1'lik artış, gayri safi milli hasılada %1,4 ila % 1,9'luk artışla eş değerde.
Türkiye'de Mobil Genişbant Sektörü
Mobil veri akışı her çeyrekte %17 oranında artıyor. Bu rakam yılda yaklaşık %90'lık bir büyüme anlamına geliyor. Türkiye'nin bu anlamdaki trafiği karşılayabilmesi için, ağ kapasitesinin bir yıl içinde iki katına yükseltilmesi gerekiyor.
Kullanıcıların %33'ünden fazlası 1 GB'ın üzerinde mobil veri paketi kullanıyor ve var olan mobil data trafiğini günden güne artırıyor. Bunun yanı sıra, kullanıcıların mobil paket genişliği tercihleri de günden güne daha yüksek paketlere doğru artış gösteriyor.
Genel olarak Türkiye, gelişmiş bir mobil veri pazarına sahip. Ancak büyük global pazarlardaki gelişim sürecine baktığımızda bu pazarın daha da büyüyeceğini öngörüyoruz.
ROADS Trendi
Gerçek zamanlı (Real Time), Talep bazlı (On-demand), Hepsi bir arada (All in one), Kendin yap (Do it Yourself) ve Sosyal (Social) kavramlarının bileşimiyle tanımlanan ROADS trendi de bu anlamda yeni bir kullanıcı deneyiminin kapısını aralıyor.
Geçmişte kullanıcıların, farklı uygulamalarla farklı deneyimleri oldu. Daha bağlantılı bir dünya için hem fiziksel sahada hem de dijital oramda kullanıcı deneyimi daha interaktif ve daha entegre olmak durumunda. Gelecekte kullanıcılar çevrimiçi ve çevrimdışı dünya ayrımı yapmaksızın arama, ticaret, eğlence, seyahat, yemek, alışveriş gibi işlevleri dijital dünya üzerinden daha kolay yönetecek.
Daha entegre bir kullanıcı deneyimi için öne çıkan bazı temel noktalar söz konusu. Duygusal farkındalık, durumsal farkındalık, özgürce seçim yapabilme, kişiselleştirme ve çevresel iletişim bunların en önemlileri.
Daha entegre bir kullanıcı deneyimi 4 ana faktör üzerine kuruludur;
• Daha hızlı ve etkili BT ve bağlantı altyapısı
• Senaryo bazlı, hızlı ve etkin servisler
• Hızla paylaşılabilen gerçek zamanlı içerik
• Farklı erişim modüllerini destekleyen akıllı cihazlar
Her bir faktörün gelişimi için frekans genişliği, yüksek teknoloji kaynakları gereklidir. Türkiye'deki duruma baktığımızda ise manzara şu şekilde; Türkiye'deki ortalama frekans kullanımı gelişmiş ülkelerin 3'te 1'i seviyesinde. Avrupa Birliği ülkelerinde 600 Mhz'lik bir alan tahsis edilirken Türkiye'de bu rakam 200 Mhz. Spektrum bant genişliğine baktığımızda, mobil operatörlerin frekans kullanımlarının 52MHz - 62MHz seviyesinde olduğunu görüyoruz ki bu da AB ülkeleri ve hatta Afrika ülkelerinin de gerisinde bir değer.
Aynı frekans genişliğinde, gelişmiş teknoloji, daha fazla bağlı kullanıcı ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayacaktır. Nötr frekans politikaları operatörlerin de daha esnek bir şekilde yeni teknolojileri kullanıcılarına sunmalarına ve ağ iletişimi departmanlarını geliştirmelerine böylelikle de kullanıcı deneyimini artırmalarına yardımcı olacaktır.