X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER İlk trafik lambası Doodle oldu! İşte 'İlk trafik lambası nasıl icat edildi?' sorusunun yanıtı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

İlk oldu! İşte 'İlk trafik lambası nasıl icat edildi?' sorusunun yanıtı

  • Giriş Tarihi: 5.8.2015 01:41 Güncelleme Tarihi: 5.8.2015 11:53
İlk trafik lambası Doodle oldu! İşte 'İlk trafik lambası nasıl icat edildi?' sorusunun yanıtı
İlk trafik lambası Doodle oldu! İşte 'İlk trafik lambası nasıl icat edildi?' sorusunun yanıtı

İlk nı unutmayan , ilk trafik lambası için yaptı. Peki, ilk trafik lambası ilk nerede kullanıma sunuldu? İşte ilk trafik lambası detayları.

Popüler arama motoru Google, ilk nı unutmadı ve ilk trafik lambası için Doodle yaptı. İlk olarak 5 Ağustos 1868 tarihinde Londra'da kurulan ilk trafik lambasının ardından, bugün tüm yollar trafik lambaları ile donatılmış durumda.



İLK TRAFİK LAMBASI BUGÜN İNGİLTERE'DE KURULDU!

Türkiye'de ise 1929 yılında ilk trafik lambası kullanılmaya başlandı. O dönemlerden bu zamana kadar Türkiye yolları da hızla gelişti ve artık gerekli olan hemen her cadde ve kavşakta, trafik lambaları yer alıyor.

Peki, trafik lambalarının renkleri neden, kırmızı ve yeşil? Çünkü, kırmızı ve yeşil renkleri, renk körü insanların ayırt edebilecekleri renkler olması nedeniyle tercih edilmiştir.

TRAFİK LAMBASININ İCADI

Trafik, sadece atların ve at arabalarının bulunduğu devirlerde bile dünyanın büyük şehirleri için bir sorundu. Bu sorunu çözmek için yoğun gayretler sarf edilmesine rağmen çözüm bulunamıyordu. Yapılan çalışmalar sonucunda ilk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Yapım çalışmalarına Londra Emniyet Müdürü Richard Mayne'- nin bizzat nezaret ettiği bu ilk trafik lambası, parlamenterlerin parlamento binasına daha güvenli ulaşabilmelerini kolaylaştırmak için düşünülmüştü. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayınca uygulamadan kaldırıldı.

İLK TRAFİK LAMBASI

Bu denemeden yaklaşık 55 yıl sonra ilk elektrikli trafik lambasını, Garrett Morgan adında bir ABD'li geliştirdi. Morgan ilk denemelere başladığı 1914'ten sonuca ulaştığı 1923'e kadar pek çok deneme yaptı. Sonunda elektrikli trafik lambalarını bulup patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı. Morgan'ın bulduğu trafik lambaları kırmızı ve yeşil iki lambadan oluşmaktaydı. Fransızlar da 1923 yılında, Paris'te, Grands Boulevards ile Strasbourgh Bulvarı'nın birleştiği köşeye diktikleri trafik lambasında ses ve ışık düzeninden yararlandılar.

Demiryolları ilk faaliyeti geçtiği 1830'lu yıllarda uyarı ışığının rengi yeşil, geç ışığı ise beyazdı. Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli "geç" sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılıyordu. Ama daha kötüsü "dur" işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, "geç" sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu. Sonunda demir yolunda seyahat edenler kırmızıyı "dur", yeşili "geç", sarı rengi de "uyarı" sinyali olarak kullanmaya başladılar.

TÜRKİYE'DE TRAFİK LAMBASININ KULLANIMI

Türkiye'de ise ilk trafik ışığı 1929'da İstanbul'a konmuştur. Ülkemizde 2918 sayılı trafik yasası 47-1-b maddesi gereği kırmızı ışıkta araçların geçmeleri yasaktır. Trafik ışıkları olmayan yerlerde ilk geçiş hakkı yayalarındır. Trafik yasası 74'üncü madde gereği bu kurala uymayanlar ülkemizde cezalandırılır.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.