Oracle'ın OpenWorld 2013 toplantısına katılan 60 bin profesyonelin kafasında en önemli soru insan ve makinelerin ürettiği verilerden nasıl yeni hareket planları üretileceğiydi... "Big data" (büyük veri) kavramı bu soruya yanıt bulmayı hedefliyor. Sözü edilen verilerin en büyük üreticisi ise sosyal medya. Ancak şirketlerin çoğu bu müthiş veri bankasından nasıl yararlanacakları konusunda kararsız. Hatta oradaki gölgelerinden bile korkuyorlar. Gerek ciro gerekse itibar anlamında başarılı olanlarsa sosyal medyayı ilaç niyetine kullananlar.
BAŞA ÇIKMAK ZOR
Bilgi teknolojileri sektöründe şirketlere bu bilgileri nasıl kullanacaklarını gösteren danışman firmalar trend oldu. Bu yükselen trendin arkasında dikkate değer başarı hikâyeleri var. Somemto, sosyal medyadaki verileri şirketler için değerli bir bilgi haline dönüştüren çözümlerden biri. Bu şirketlerin sayıları da ciroları da her geçen gün artıyor.
Kurumlar aynadan korkuyor
Oracle OpenWorld'e Türkiye'den katılan şirketlerden biri de telekom ve perakende sektörüne CRM çözümü üreten Etiya. Sosyal Medya'nın bir ayna işlevi gördüğünü ifade eden Etiya kurucu ortağı Aslan Doğan "Sosyal ağlar sizi şişman ya da zayıf gösterecek bir ayna. Kurumla ilgili algıya kızmak yerine doğru yönetmek gerekir" diyor. Şirket sosyal medya gündemiyle ilgili de raporlar üretiyor. Aslan Doğan, sundukları çözümü şöyle anlatıyor: "Etiya'nın Somemto çözümü sayesinde sosyla medyada sizinle ilgili nasıl bir algı olduğunu biliyorsunuz. Bunu yönetme şansınız oluyor. Kulağınızı açın ve duyarlı olun."
İşinizin parçası haline geliyor
Her gün yaşamın bir parçası olarak sosyal iş uyumunu düşünmek gerekiyor. Somemto yazılımı, veri tabanlarında saklanan veri yığınlarından size yararlı olan bilgileri alıp, kelime ya da etiket (hashtag) gibi istek talimatlarına uygun analiz yapıyor. Analizi sınıflandırarak grafik, tablo, basitleştirilmiş raporlar halinde size teslim ediliyor. Örneğin her müşteri grubu için ayrı kampanyalar belirleyerek satışlarınızı artırmanız mümkün oluyor.
KORKAN VE KIZAN YÖNETEMİYOR
Şeffaflık ilkesini uygulamakta zorlanan şirketler devlet kurumları gibi çağın gerisinde kalabiliyor. Uzmanlar sosyla medyayı bir tehdit olmaktan çıkarıp fırsata dönüştürmek için 5 temel kural belirledi:
1 Kötü şeylere hazırlanın: Sonuçları ölçün. Sosyal ağlarda izdüşümlerini gören şirketler önce kızıyor, sonra sebeplerini merak edip sürekli ölçüyor.
2 Nasıl mücadele edeceğini keşfet: Kurum kültürünü adapte etmek için şirket içinde ve dışında işi sahiplenecek elemanlar belirleyin.
3 Stratejik plan yapın: Sorumluluk alanlarını net bir şekilde tesbit ederek, kriz oluşabilecek alanları belilemek hız kazandırıyor. Bazen geç karar vermek bile sorunu büyütmeye yetiyor.
4 Gündeme ve ölçmeye dikkat: Sosyal medyanın yaşayan bir ağ olduğunu unutmadan, gündemi ıskalamadan samimi bir dile ve şeffaf politikalara sahip olmak sizi rahatlatır.
5 İnternet unutmaz: İnternet hiç bir şeyi unutmaz. Kurumsal kültür ve bellek oluşturmaktan kaçınmayın. Çünkü internet ve sosyal ağlar size tutarsızlığın bedelini ödetiyor.