İstanbul'da Kazlıçeşme-Göztepe arası seyahat süresini 100 dakikadan 15 dakikaya indirecek olan Avrasya Tüneli Projesi kapsamında yapılan 3 bin 340 metrelik kazının tamamen kazılmasına sadece 780 metre kaldı. İki katlı olarak inşa edilen tünelin üst katının ise bin 100 metrelik kısmı tamamlandı. Asya yakasında Haydarpaşa'dan kazıya başlayan tünel delme makinesinin 3 ay sonra Çatladıkapı'ya ulaşması hedefleniyor. Buradan 300 metrelik aç kapa tünelle yüzeye çıkacak hat Kazlıçeşmeye'ye varacak. Yap-işlet-devret modeliyle Türk-Kore Ortak Girişimi ATAŞ sorumluluğunda, otomobiller için İstanbul Boğazı'nın altına yapılan 14.6 kilometrelik proje de çalışmalar 7/24 esasıyla yürütülüyor. Günde yaklaşık 10 metre kazı yapılıyor. Proje 2016 yılı sonunda hizmete girecek.
YENİ NEFES BORUSU
TBMM Çevre Komisyonu Başkanı Erol Kaya ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakan Yardımcısı Yahya Baş, dün Haydarpaşa'daki şantiyede inceleme yaptı ve projenin son durumuyla ilgili yetkililerden bilgi aldı. Erol Kaya, AK Parti hükümetlerinin Marmaray'ı hizmete aldığını Üçüncü Boğaz Köprüsü ve Avrasya Tüneli'nde çalışmaların hızla sürdüğünü belirterek "Bu önemli bir proje. İstanbul'un ulaşımına yeni bir nefes borusu açılıyor. Günlük 80 bin aracın geçmesi hedefleniyor. Bu proje Avrupa'dan çevre ödülü aldı. Ben Çevre Komisyonu Başkanı olarak bunu çok önemsiyorum. Emisyon azaltması, trafikteki 1,5 saatlik yolu 15 dakikaya indirmesi çok muhteşem. Burada iki katlısını yapıyoruz. Şimdi üç katlısını inşa süreci söz konusu" dedi.
GÜNDE 130 BİN ARAÇ...
1.2 milyar dolarlık proje sayesinde, Asya ve Avrupa ilk kez deniz tabanından karayolu tüneliyle birleşecek. Proje, özellikle Tarihi Yarımada içindeki trafiği azaltacak. Sabah saatlerindeki trafik akışı Galata Köprüsü'ne kadar olan bölümde yüzde 28, köprüden sonra yüzde 17 oranında azalacak. Galata ve Atatürk köprüleri üzerindeki trafiği yüzde 7,10 oranında azaltacak. Günlük ortalama 80 bin aracın kullanacağı tüneli, 2023'te günlük 130 bin araç, yıllık 47 milyon araç kullanacak. Avrasya Tüneli, yolculuk mesafelerini kısaltarak ve trafik akışını sağlayarak yakıt tüketimini düşürüp havaya salınan zararlı gaz miktarını azaltacak. Karbondioksit emisyonlarını günde yaklaşık 250 ton ve yılda yaklaşık 92 bin ton düşürecek. Avrasya Tüneli Projesi ise Kazlıçeşme - Göztepe arasındaki en kısa güzergâh olacağı için yakıt masrafı düşecek.
FELAKETLERDE SIĞINAK OLACAK
Tünelin iki katlı olarak inşa edilmesi, yol güvenliğine sağladığı katkı sayesinde sürüş konforunu da olumlu yönde etkileyecek. Avrasya Tüneli, sis, buzlanma gibi olumsuz hava koşullarında da kesintisiz yolculuk yapılmasını sağlayacak. Deprem ve tsunamiden etkilenmeyecek tünel, gerektiğinde sığınak olarak da kullanılabilecek.