Çanakkale Zaferi'nin 102. yıldönümü olan 18 Mart 2017'de temeli atılacak Çanakkale 1915 Köprüsü için doğal yaşam kriterleri belirlendi. Dünyanın en büyük açıklıklı köprüsü olacak Çanakkale 1915 Köprüsü'nün ayakları yapılırken deniz canlılarının göç mevsimleri dikkate alınarak bu tarihlerde inşaatta gerekli önlemlerin alınması istendi. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilecek Çanakkale 1915 Köprüsü'nü de kapsayan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale- Savaştepe Otoyolu'nun yapımında çevreye yönelik hassasiyet en üst düzeyde tutulacak. Gelibolu Yarımadası'nın siluetinin bozulmaması için güzergahı değiştirilen ve geçişi Lapseki tarafına kaydırılan köprünün yapımı sırasında doğal yaşamı koruyan önlemler alınacak. Köprü ayaklarının yapımı sırasında balıkların ve deniz memelilerin göçlerinin zamanlamasının yanı sıra besin ve yön bulmalarının olumsuz etkilenmemesi için önlemler alınacak.
BEYAZ, MAVİ, YEŞİL IŞIK YOK
Köprünün yapımı sırasında kullanılacak aydınlatmanın da balıklara etkisinin azaltılması için özel önlemler alınacak. Balıkları çektiği ve yön tayin kabiliyetlerini bozduğu için beyaz, mavi ve yeşil ışık kullanılmayacak. Doğrudan suya yönlendirilmiş veya su yüzeyine yansıtılan ışıklar göç zamanlarında ve gece yarısından sonra kapatılacak. Projenin deniz içerisinde yürütülen kısmında inşaat çalışmaları balıkların yumurtlama ve göç dönemlerine engel olmayacak şekilde sürdürülecek. Proje sırasında ortaya çıkacak tozun ve araçların egzozlarından yayılan kirletici gazların bitki örtüsünü ve doğal yaşamı olumsuz etkilememesi için de önlemler alınacak. Nakliye araçlarının üzerine örtü gerilecek ve nakliye güzergahlarındaki yollar belirli aralıklarla düzenli olarak sulanacak. Proje alanında çalışacak araçlar, atmosferi kirletici gazların salınımını en aza indirgeyebilmek için egzoz muayenelerini düzenli bir şekilde yaptırılacak.
HAYVANLARA ÖZEL KÖPRÜ
324 kilometrelik otoyol boyunca bölgedeki tarımsal faaliyetin devam etmesi için tarla ve mera yollarını kesen noktalarda inşa edilecek köprü ve kavşaklar en büyük tarım aletleri dikkate alınarak tasarlanacak. Otoyol boyunca doğal yaşamdaki hayvanların geçişini sağlayacak köprüler de yapılacak.
26 OCAK'A KADAR TEKLİFLER ALINACAK
Ayak açıklığı 2 bin 23 metre olacak Çanakkale 1915 Köprüsü için geçen ay ihale duyurusu yapıldı. Çelik asma köprü tipinde yapılacak köprü boyu 3 bin 869 metre olacak. Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak projede 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üstgeçit yer alacak. Başbakan Binali Yıldırım, 18 Mart törenlerinde temel atmayı planladıklarını açıklamıştı.