YAZARA MAİL GÖNDER Fazla D vitamini tehlikeli mi?

YAZARLAR / Günaydın Yazarları

60 yaşındayım ve menopoz tedavisi görüyorum. D vitamini fazlalığı tehlikeli mi? H.L./Adan
Normalde insan derisi güneşten ultraviyole yardımıyla D vitamini üretebilmektedir. Oluşan D vitamini hormon gibi davranarak, bağırsaklardaki kalsiyum ve fosfat emilimini artırarak kemik yapısının korunmasında ve sağlamlığının artmasında görev alır.

GÜNEŞ YAĞINA DİKKAT!
Ayrıca vücutta hücrelerin dengesinin korunmasında önemli rol oynar. Ancak fazla vitamin alındığı takdirde, kemiklerdeki kalsiyum çözülebilir. Ayrıca kandaki kalsiyum düzeyi artar. Bebeklerde ve küçük çocuklarda zeka geriliği, büyümede durma, şiddetli bulantı, kusmalar ve epilepsiye benzer sorunlar veya halk dilindeki adıyla havale ortaya çıkabilir. Güneşlenmeden önce kullanılan bazı solüsyon ve kremlerin emilerek toksik etki yapabileceği de unutulmamalıdır. Bu nedenle, bu tip ürünlerin aşırı miktarda kullanılmaması gerekir.

***
Uyku ilacı içip agresifleşti
80 yaşındaki anneme uykusuzluk teşhisiyle uyku ilacı verildi. Sonra agresifleşmeye başladı. Hekimler bunu ilaca bağladılar, doğru mu? O.Ş./Kocaeli

Bazı uyku ilaçları ve yatıştırıcı ilaçlar bu tabloya yol açabildiği gibi 'delirium'a kadar gidebilen istenmeyen yan etkiler yapabilir. Bu nedenle hekime danışmadan bu ilaçlar kullanılmamalı. Ayrıca atopim gibi yatıştırıcı ve uyku ilacı olmayan bazı maddelerin de 'delirium'a yol açabildiği rapor edilmiştir. Bu durumda hastanın mutlaka psikiyatrik kontrol altına alınması gerekir.

ÇEVREYE ZARAR VERİR
Bu gibi durumlarda, hastaların kendilerine ve çevrelerine ister istemez zarar vermesi mümkündür.
***
Gut ilacı karın ağrısı yapabilir
Gut hastasıyım. Bir seneden beri ürik asit atıcı ilaç kullanıyorum. İki aydır şiddetli karın ağrısı oluyor. İlaçtan olabilir mi? Y.C./İstanbul
Nadir de olsa ürik asit ya da gut tedavisinde kullanılan ilaçların pankraatit yaptığı gösterilmiştir. Bu nedenle tedavi altındaki kişilerin, üç ayda bir kanda lipaz ve amilaz düzeylerinin saptanması gerekiyor. Sonrasında ise altı ayda bir batın ultrasonografisi ile kontrollerinin yapılması gerekir. Bu tip ilaçları kullanan kişilerin hekimleri ile devamlı irtibatta olmaları gerekir. Bu gibi şikayetlerin olduğu durumlarda ilaç kesilmeli, gerekirse başka grup bir gut ilacı verilmelidir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.