Türkiye'nin en iyi haber sitesi
YÜKSEL AYTUĞ

Çocuklara reklam eziyeti

Reklamların süresinin uzunluğu ve içeriğiyle ilgili şikayetlerin sonu gelmez. Köşemizin takipçileri konu reklam olunca eleştiri oklarının ucunu iyice sivriltirler. Ancak televizyon sektörünün yaşaması, daha kaliteli ürünler sunulması için reklam ve sponsor desteğine ihtiyaç duyulduğu da bir gerçek.
Okurumuz B. Necef Eren ise bazı reklamların çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerini uzman titizliğiyle kaleme almış. Aynen paylaşıyorum:
"Selamlar, 3 yaşında bir kızım var ve gün içerisinde Digitürk'te yayınlanan tüm çocuk kanallarını seyrediyor. Bu kanallar içinde sadece TRT Çocuk ve Yumurcak TV'nin reklam kuşağı var.
Diğer kanalların, herhalde böyle bir pazarlama kaygısı olmadığından reklam kuşağı yok.
Söz konusu kanal, çocuklarımıza sadece 'Tüketin' mesajı veriyor. Kızım ne zaman sokağa çıksa Yumurcak TV reklamlarında gördüğü ürünleri almak istiyor. Kız çocukları için pazarlaması yapılan ürünler o kadar geniş bir yelpazede ki, makyaj setinden tutun da cankurtaran Barbie'ye, gazetecilik setinden saçları ve mayosunun rengi değişen bebeklere kadar ne ararsanız var.
Daha bu yaştaki çocuklara acayip kıyafetleri ile birbirinden güzel, alımlı kadın görüntülü bebekler pazarlanıyor.
Şimdi diyeceksiniz ki, 'Ama bu ürünler tüm oyuncakçıların raflarında var!' Evet, doğru ama oyuncakçılar oyuncakları kategorize ederek satıyor. Yani Barbie'ler bir tarafta, pufidik oyuncaklar diğer tarafta, oyun hamurları başka yerde. Alamayacağınız bir ürünü görmeden çıkabiliyorsunuz dükkanlardan.
Diğer bir sorun ise, yine söz konusu Yumurcak TV'de yayınlanan Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanmış Kamu Spotu... Bir bebek kanalında 'SAĞLIK BAKANLIĞI'NIN KAMU SPOTU' adı altında lanse edilen, yetişkinleri bile anlık bunalıma sokan 'yaşlı amca-hasta teyze' reklamı... Her reklam kuşağında yer alıyor ve kızım ağlayarak seyrediyor. Ne yazık ki o anda da kanal değiştirmeme izin vermiyor. 'Anne sende mi böyle olacaksın?' 'Bu dedenin çocukları yok mu?', 'Neden hasta olmuş?' gibi cevaplarını veremeyeceğim sorular soruyor...
Bir tüketici olarak, bu kamu spotunun hangi pazarlama amacı ile çocuk kanalında yayınlandığını, hedef kitlesinin ne olduğunu sizler aracılığı ile sormak istiyorum. Ve neden bu kadar 'tüketime özendiren' bir reklam kuşağına sahip olduğunu Yumurcak TV'ye sizin aracılığınızla sormak istiyorum.
Sizler de bana 'O halde bu kanalı izletme' diyebilirsiniz. Ama Caillou denen çizgi film öylesine 2-6 yaş çocuklarının beynine 'KAZITILDI Kİ'; ne yazık ki kızımın beyninden silemiyorum...
Sizler, bir kelamları ile reytingleri dip yaptırabilen kalemlersiniz, TV kanallarını bir anlamda yönlendiren, kontrol mekanizması olabilen isimlersiniz. Bu konuya gereken hassasiyeti gösterebilmeniz dileği ile...
Not: Aynı metin, az önce tarafımdan RTÜK'e gönderilmiştir."

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA