YAZARA MAİL GÖNDER Karbonhidrat yemeyen kasını yer!

YAZARLAR / Günaydın Yazarları

İşte akıllardaki o deli soru: 40 yıllık ekmek artık düşmanımız mı? Ekmeğin her türlüsü zehir mi? Sağlıklı olmak ve kilo vermek için ekmeği tekme tokat soframızdan kovmamız mı gerekiyor? Zinhar ağzımıza sürmemeli miyiz? Peki ya protein diyetleri? Çabucak kilo verdiriyorlar da, uzun vadede ne kadar yararlılar? İyi de protein diyeti ne? Çıktım sokağa sordum, birçok insan daha proteinin ne olduğunu bile bilmiyor, tarif edemiyor. 'Vitamin' diyen var, 'Ne bileyim ben evladım, yemek işte' diyen var. Bir balıkçı bile proteinin ne olduğunu söyleyemedi. Düşünün balık satıyor!
Ben bu protein diyetleri ve ekmek savaşlarına daha fazla dayanamayıp gittim, Beslenme Uzmanı Dilara Koçak'la konuştum. Kendisini Bilgi Üniversitesi'nde verdiği bir seminerin arasında yakaladım. Dedim; "Dilara Hanım bu protein nedir, karbonhidrat nedir? Şöyle kısaca anlatsanız da kafalarda soru işareti kalmasa."
"En özetinden; hayvandan gelen her şey protein, topraktan gelen her şey karbonhidrattır" dedi. Yani et, tavuk, balık, süt, yoğurt, peynir, yumurta, sucuk, sosis vesaire, bunlar protein, anlaştık mı? Peki ya şu çok moda protein diyetleri ne olacak? Mesela koskoca Prof.
Dr. Canan Karatay bas bas bağırıyor; "Ekmek zehiiiir, asla yemeyiiin!" diye.

CEVİZ NE KADAR?
Dilara Koçak, bu konuda şöyle diyor: "Protein diyetleri kilo verdirir mi? Evet. Protein diyetleriyle kilo verirsiniz ama sonrası ne olacak? Karbonhidratı diyetinizden ve beslenmenizden çıkarttığınızda kaslarınızı yersiniz. Yani karbonhidrat yemeyen kasını yer!
Kaybettiğiniz kilonun çoğu su ve kastır."
Normal beslenen yetişkinlerde, günlük besinlerin yüzde 55-60'ını karbonhidratlar oluştururmuş. Hiç karbonhidrat bulunmayan diyetler sağlığımızı tehdit edermiş. Elbette fazla karbonhidrat alımı kiloya sebep olurmuş ama zaten gerekenden fazla tükettiğimiz her besin kiloya neden olmaz mı?
Protein diyetlerini önerenlere de isyan ediyor Dilara Koçak: "İyi de kardeşim insanların gelenekleri var, 'Ekmeği hayatından çıkar' denir mi? Doğru ekmeği, doğru miktarda yemek önemlidir. 'Ekmek yeme, ceviz ye' diyorlar. Asgari ücret 1300 TL, cevizin kilosu 40-50 TL arasında. Allah aşkına nerede yaşıyor bunlar!"
Peki nasıl ekmek yiyeceğiz? Bu noktada hangi ekmeği, ne zaman, ne miktarda yediğimiz önemliymiş. Çavdar ve tam tahıllı gibi beyaz olmayan ekmeklerden yemeliymişiz. Yani şimdi beyaz ekmeklere, simitlere saldırmayın lütfen! Günlük karbonhidrat ihtiyacımız 100-125 gramsa, bu üç-dört dilim tam buğday ekmeğine veya iki-üç porsiyon meyveye ya da bir tabak sebzeye eşit.
Yine anneannelerimizin lafına geldik mi, geldik valla; evladım, her şeyden ye, azar azar ye.

Protein diyetlerinin sebep olduğu 6 şey


KAFANIZ ÇALIŞMAZ:
Çünkü beynimiz çalışmak için glikoza ihtiyaç duyar. Glikoz da karbonhidratlarla sağlanır. Ekmek, pirinç, makarna, meyve-sebzeler ve baklagillerle...

KASLARINIZ ERİR:
Karbonhidratın sıfırlandığı bir diyette vücut, kasları enerji kaynağı olarak kullanmaya başlar ve kas kaybı meydana gelir.

SU KAYBEDERSİNİZ:
Karbonhidrat almadığınızda, yağ kaybı zannettiğiniz miktarın büyük kısmı su kaybı olur. 1 gram kas kaybettiğinizde, 2.7 gram su kaybedersiniz. Aman yanılmayın.

ENERJİSİZ KALIRSINIZ:
Spor yapıyorsanız, ağır işlerle uğraşıyorsanız, kolunuz kanadınız kırılır, halsizleşirsiniz, performansınız düşer.

PSİKOLOJİNİZ BOZULUR:
Hiç karbonhidrat almazsanız sinirleriniz gerilir, asabileşir, mutsuz hissedersiniz.

KETOSİZ OLUŞUR:
Yani keton cisimlerinin açığa çıkmasıyla ağızda aseton gibi bir koku oluşur. Bir de ağzınız kokar yani...

Aman siz siz olun, bir an önce zayıflama derdinden uzak durun. Hızlı zayıflamak önemli değil. Önemli olan; sağlıklı zayıflamak ve diyeti bırakır bırakmaz verdiğiniz kiloları geri almamak. Bana sorarsanız protein diyeti falan yapmayın. Doğruca bir beslenme uzmanına gidin, hayatınıza ve zevklerinize uygun bir beslenme programı edinin. Spor da yaptınız mı, tamamdır. Bitti bu iş. Ekmeğe gelince, yazık ona yaaa... Dünyanın en güzel lezzeti kapı dışarı edilir mi hiç?

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.