Türkiye'nin en iyi haber sitesi
SAİT GÜRSOY

Öğretmenin değişen rolü

Bir yandan küresel salgının etkisiyle hızı artan dijitalleşme günlük hayatımızı her anlamda etkilemeye devam ederken, bir yandan öğrencilerimizin duygusal, bilişsel, sosyal ihtiyaçları farklılaşıyor. Bu hızlı değişim sürecinde doğal olarak öğretmenlik mesleği de sürekli dönüşüyor. Geleceğin meslekleri hakkında tahminler çok çeşitli, ancak öğretmenliğin her zaman var olacak bir meslek olduğu konusunda birçok kişi hemfikir. Öte yandan hızlı değişimin getirdiklerine ayak uydurmak için öğretmenler, öğrenme sürecindeki etkilerini sorgulamak ve yeni rollerini tasarlamak durumundalar.
Eskiden olduğu gibi bilginin tek sahibi artık öğretmen değil. Tersine bilgiye ulaşmak hiç bu kadar kolay olmamıştı. Bugün tüm öğrenenler için asıl zorluk doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak. Bu yüzden artık hem öğreten, hem öğrenen öğretmenler var. Günümüzde mutlak otorite olan öğretmenlerin yerini, öğrencilerine öğrenme yolculuklarında eşlik edecek, onların ellerini tutacak, akademik dürüstlüğü öğretecek, bilgiye hızla ulaşan öğrencilerin merak etme, yaratıcı ve üretken olma yönlerini geliştirecek öğretmenler alıyor.
Artık Marc Prensky'nin ortaya koyduğu 'dijital yerli' ve 'dijital göçmen' özelliklerini taşıyan, yani farklı kuşakları temsil eden öğretmenler ve öğrenciler aynı sınıf ortamını paylaşıyor. Sınıf ortamı kavramı da değişti. Öğretmen, öğrencilerine sadece okulda değil, gerektiğinde evlerinde ekran karşısında da bir sınıf ortamı yaratıyor. Öğretmenler hızla kendilerini dijital dünyayla uyumlu hale getirmeye çalışıyor.

AKADEMİK KOÇLUK
Öğretmen, geleceğin mesleklerini tam olarak bilmeden öğrencilerini geleceğe hazırlıyor. Ama uluslararası kabul almış gerçekler ve normlar da var. Başarılı bireyler olabilmeleri için öğrencilerin kendini daha iyi tanıma, hedef belirleme, organize olma, motivasyon ve başarısını artırma, sorumluluk alma gibi 21. yy. becerilerine ihtiyaçları var. Bu durum öğretmeni akademik bir koçluğa yönlendiriyor.
FMV Işık Okulları Eğitim Kurumları Direktörü ve Kurucu Temsilcisi Müge Yalım Alpan, yaptığımız bir görüşmede Işık Okulları öğretmenlerine akademik koçluk eğitimi sunduklarından ve okullarındaki uygulamaların öğrenciler üzerinde çok olumlu etkiler yarattığından söz etmişti. Akademik koçluğu, "Kişinin içindeki sınırsız gücü, onur duyacağı bir doğruluk ve dürüstlükle ortaya çıkarma sanatı veya kişinin kendi kaynağını kullanmasına destek olmak" şeklinde tanımlayabiliriz. Ancak akademik koçluk cevap vermek, önerilerde bulunmak, yönlendirmek, baskı yaratmak ya da yargılamak değildir.
Küresel salgın, bazı meslek gruplarının toplumsal değerinin daha iyi anlaşılması konusunda büyük bir etki yarattı. Okulların toplumsal düzen için ne kadar önemli olduğu gibi. Aileler çocuklarının öğretiminde rol almak zorunda kaldılar. Belki de öğretmenlerle en çok bu dönemde empati kurdular. En eski uygarlıklardan bugüne kadar önemini yitirmemiş ve hep gelişen mesleklerden biri olan öğretmenliğin geleceğiyle ilgili bugün bir eşik daha atlanıyor. Bu değişim sürecinde öğretmenlerimize destek olmak ve refahlarını ön planda tutmak büyük önem taşıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA