YAZARA MAİL GÖNDER Kalbinizi korumak için iyi uyuyun, kahkaha atın

YAZARLAR

Yeterli uyku uyumak, kilo vermek hatta kahkahayla gülmek kalbinizi korumak için son derece faydalı ve kolay yöntemler. Haftada en az iki kez sevdiklerinizle bir araya gelerek stresten uzaklaşmak da çok etkili

Kalp, sağlıklı ve uzun bir yaşam sürebilmeniz için korumanız gereken en önemli organdır. Bilinen yöntemlerin dışında, yeterli uyku uyumak, kilo vermek, hatta kahkahayla gülmek de kalbiniz için son derece faydalıdır. Bir kalp cerrahı olarak yılda ortalama 100 kişinin hayatına yani kalbine dokunuyor, tecrübe ve tavsiyelerimi paylaştığım bu platform sayesinde ulaştığım binlerce kişiye de sağlıklı yaşamın püf noktalarını anlatarak ameliyat masasına olan mesafelerini uzatmaya çalışıyorum. Göğsünüzün tam ortasında duran ve yaşamak için ihtiyacınız olan gücün kaynağı kalbinize iyi davranmak ve ona iyi bakmak zorundasınız; tabii eğer uzun ve sağlıklı bir ömür yaşamak istiyorsanız... Bunun için önce kalbinizin temel görevini bilmeniz gerekir. Tüm vücudunuzun doğru çalışması için kana ve oksijene ihtiyacı vardır. Ve kalp, bu iki temel ihtiyaç için en önemli kaynaktır.

DAMARLARI KORUR
Peki bu yolda bilmeniz gereken destekleyici faaliyetler nelerdir? Yapılan uzun araştırmalar, kalp sağlığınızı korumanın ilk adımının, doğru alışkanlıklar edinmek olduğunu gösteriyor. Bunlar, uygulanması gereken formüllerden ziyade, öğrenilmesi ve devam edilmesi gereken alışkanlıklar. Uyku, benim için bu istenin başında geliyor. Günümüzde birçok insan, uyuyamama problemi yaşıyor. Yeterli ve kaliteli uyku uyuyamamak, gün içerinde sayısız sıkıntıyı da beraberinde getiriyor. Yapılan araştırmalar, son 50 yılda uyku ortalamasının, gecede 1.5-2 saate kadar düştüğünü gösteriyor. European Heart Journal'da yayınlanan bir meta analize göre, az uyuyanların kalp hastalığına yakalanma ihtimalleri yüzde 48'lerde seyrediyor. Uyku ve kalp hastalıkları arasındaki ilişkiyi inceleyen benzer araştırmalara göre günde 7-8 saat uyumak, kalp ve damar hastalıklarından korunmanıza yardımcı oluyor. Uykudan sonra gelen en önemli faktör ise fazla kilolarınızdan kurtulmak! Kalp sağlınızı korumak için zayıflamak, basmakalıp bir tavsiye olmanın çok ötesinde adeta bir şart. Fazla kilolarınız, kalbinizde geri dönülmesi zor hasarlar bırakan yüklerdir. Şunu asla unutmayın, kalp kaslarınızın yapısı ve büyüklüğü -ilk etapta- değişemez. Fazla kilolar, bedeninizin genişlemesine sebep olur ki bu durumda kalbiniz, alışık olduğundan çok daha geniş bir yüzeye kan pompalamak zorunda kalacaktır. Ne kadar zorlanıp yıpranacağını düşünebiliyor musunuz? Tek başına kalp hastalıklarını düşünecek olursak, yüksek tansiyonun en önemli tetikleyicilerden biri olduğunu söyleyebiliriz. Yapılan araştırmalar, sadece beş kilo zayıflamanın bile tansiyonu düşürmekte etkili olduğunu gösterdi. Fazla kilolardan kurtulmak, kalbinizi korumanın ötesinde, gün içerisinde çok daha enerjik olmanıza da yarar. Zaten sınırlı olan enerjinizi o koca bedeni oradan oraya taşımak için kullandığınızı düşünecek olursak, zayıflamanız sonucunda kazanacağınız enerjiyle çok daha verimli işler yapabilirsiniz.

KOLESTEROLÜ DÜŞÜRÜYOR
Kalp sağlığınızı korumanın bir diğer yolunun gülmek, hatta kahkaha atmaktan geçtiğini biliyor musunuz? Gülmek, kalbiniz için adata sihirli bir değnek gibidir. Güldüğünüzde fizyolojinizde değişiklikler olmaya başlar. Yüzünüzden başlayarak tüm kaslarınız gerilir. Gerilen kaslarınız, nabız ve kan basıncınızın yükselmesine sebep olur. Bu yükselme neticesinde, kanınıza daha fazla oksijen karışır, bu durum da dokularınıza daha fazla oksijen ulaşması anlamına gelir. Gülmek, aslında yapılabilecek en basit egzersizdir. Ayrıca yapılan araştırmalar, 10-15 dakika boyunca gülerek 50 kalori yakılabileceğini gösterdi! Gülmenin faydalarını araştıran benzer araştırmalar, gülme esnasında stres hormonu seviyesinin düştüğünü, iyi kolesterol (HDL) seviyesinin arttığını ve damar iltihabında azalma olduğunu da gösterdi! İşte tam da bu yüzden haftada bir de olsa komedi filmi izlemenizi tavsiye ediyorum.

ASPİRİN KÜRÜ KALP İÇİN SON DERECE ÖNEMLİ
Günlük aspirin terapisi, kalp sağlığınız için son derece önemli bir yöntemdir. Ancak bu herkes için geçerli değil. Bebe aspirini, düzenli kullanıldığında kalp krizi ve felç geçirme riskini azaltıyor. Son yıllarda yapılan araştırmalar, aspirinin sürpriz bir faydası daha olabileceğini gösterdi. Aspirin, bazı kanser türlerini önlemede de etkili olabilir. Daha önce hiç kalp krizi geçirmemiş ancak risk grubu dahilinde olan 50 yaş üstü erkek ve 60 yaş üstü kadınlar doktorlarının tavsiyesi ile günde bir aspirin almalılar. Eğer aspirin kullanmamanız gereken bir rahatsızlığınız varsa doktor tavsiyesi ve onayı bu konuda oldukça mühim. Aspirin kürüne kendi başınıza karar vererek başlamamalısınız. Hekiminize danışmalısınız.

STRESTEN UZAKLAŞIN
İnsan ilişkilerinin de kalp sağlığınız üzerinde etkileri vardır. Kötü bir gün mü geçirdiniz? Zamanın geri kalanı boyunca gününüzün ne kadar da kötü geçtiğini düşünüp durmak yerine, unutun gitsin! Yanında keyif aldığınız, sıkıntılarınızdan uzaklaştığınız insanlarla vakit geçirmenin kalp üzerindeki baskıyı azalttığı ortaya çıktı. Haftada en az iki kez, sevdiğiniz insanlarla bir araya gelin. Stresten uzaklaşmak, dolaylı yoldan birçok fayda sağlar. Stresten uzaklaştığınızda, karın bölgesi yağlarınızdan daha kolay kurtulabilirsiniz. Böylece kalp sağlığınızı koruma yolunda bir adım daha atmış olursunuz.

MESAJLARI ÖNEMSEYİN
Daha sağlıklı bir kalp, dolayısıyla daha kaliteli ve uzun süreli bir yaşam için hayatınıza kattığınız yeni alışkanlıklarınızdan önce mutlaka doktorunuza görünmeniz gerekir. Kalbinize faydası olacağını düşündüğünüz bir şey, farklı bir sisteme zarar veriyor olabilir. Nefes darlığı ve göğüs ağrısı şikayetiniz varsa, bu kalp hastalığı taşıdığınıza işaret ediyor olabilir. Hele ki böyle bir durum varken, egzersiz ve benzer aktivitelere başlamadan önce bir uzman yorumu almanız son derece önemlidir. Bedeninizden gelen mesajlara odaklanın. Unutmayın ki bedeninizi sizden daha iyi kimse tanıyamaz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.