YAZARA MAİL GÖNDER Doğru beslenen çocuklar okulda daha başarılı

YAZARLAR

Okul başarısı ve beslenme arasındaki ilişkiyi araştıran bilim adamları, dengesiz beslenen öğrencilerin dikkat sürelerinin kısaldığını ve öğrenmede güçlük yaşadıklarını gözlemlediler

Yapılan araştırmalar, beslenme alışkanlıklarının büyük bölümünün okul çağı yaşlarında edinildiğini gösteriyor. Ayrıca bu yaşlar, bedensel ve zihinsel gelişimin de tamamlandığı dönemler. Okul başarısı ve beslenme arasındaki ilişkiyi araştıran bilim adamları, dengesiz beslenen öğrencilerin dikkat sürelerinin kısaldığını, algılamalarının azaldığını, öğrenmede güçlük yaşadıklarını ve davranış bozuklukları çektiklerini gözlemlediler. Dolayısıyla araştırma, dengesiz beslenen çocukların okul başarılarının, aksi durumdakilere göre daha düşük olduğunu gösterdi.

YANINIZDA OLDUĞUNDA SAĞLIKLI BESLENEREK ÖRNEK OLUN

Okullar açılıyor, artık çocuklarınız günlerinin büyük bölümünü sizden ayrı geçirecekler. Onları kontrol edemediğiniz bu zaman diliminde nasıl beslendiklerini de bilemezsiniz. Okula giden çocuklar, gün içinde pek çok kararı tek başlarına verirler. Buna ne yiyecekleri de dahil. Oysa çocuklar, nasıl beslenmeleri gerektiği konusunda bilinçsizdirler, ihtiyaçları olandan çok canlarının istediklerini yemeyi tercih ederler. Bu sebeple, çocuğunuzun yanınızda olduğu zaman diliminde onların beslenmesiyle yakından ilgilenmeniz ve doğru alışkanlıklar edinmelerini sağlamanız gerekir.

UYUMALARINA İZİN VEREREK KAHVALTIYI ASLA GEÇİŞTİRMEYİN

Kahvaltı, günün en önemli öğünüdür. Yataklarından çıkmakta zorlanan çocuklarınızın beş dakika daha uyumalarına izin vererek, kahvaltılarını geçiştirmelerine neden olduğunuzu unutmayın. Okul çağı çocuklarının tükettiği besinlerde çeşitliliğin sağlanması gerekir. Unutmayın, çocukların boyları bu dönemde uzar. Bu dönemde, nişastalı karbonhidratlar ile liften zengin besinlerin sık tüketilmesi, yağ ve şekerin sınırlandırılması, vitamin ve minerallerin yeterli düzeylerde alınması gerekir. Okul çağındaki çocuklar yavaş ancak sürekli büyüme halindedirler. Büyümek için ihtiyaç duydukları besinleri mutlaka tüketmelidirler. Okuduklarınız sizi telaşa düşürmesin, bahsettiğim bu ihtiyaçlar için özel bir diyet planı oluşturmanıza gerek yok. Çocuğunuzun üç ana, üç ara olmak üzere günde altı öğün beslenmesine ve yediklerinin evde pişirilmiş olmasına özen göstermeniz yeterli. 7-14 yaş arası en hızlı boy uzamasının yaşandığı dönemdir. Bu yaş grubundaki çocuklar, diğerlerine oranla çok daha fazla kalsiyuma ihtiyaç duyarlar. Süt, yoğurt, peynir ve ayran gibi gıdalar bu yaş aralığındaki çocukların günlük diyetlerinde mutlaka yer almalıdır.

OKUL SEÇERKEN KANTİN VE YEMEKHANELERİ İNCELEYİN
Eminim okul seçiminde öncelikli kriterleriniz farklıdır ancak çocuğunuzun başarısı için okullarda sunulan yemek alternatifleri, mutlaka ilk üçte yer almalıdır. Özel okulların bir çoğunda, tabldot usulü yemek servisi yapılıyor. Böyle durumlarda yemeklerin nereden geldiğini ve nasıl bir ortamda hazırlandığını mutlaka irdeleyin. Yemek servisi yapılmayan okullarda durum daha tehlikeli. Çocuğunuz, genelde fastfood menülerin bulundurulduğu okul kantinlerine mahkumlarsa, üşenmeyecek ve beslenme çantası hazırlayacaksınız demektir! Unutmayın, çocuklar duyduklarından çok gördüklerini yaparlar. Market alışverişlerinize çocuklarınızla çıkın ve alternatifler arasından sağlıklı olanları nasıl ayırt edeceklerini onlara öğretin. Böylece neyi neden almaları gerektiğini bilir ve yalnız başlarına kaldıkları okul saatlerinde sizden öğrendikleri şekilde davranırlar. Sabah saatlerinde okula giden çocuklar için kahvaltı ihmal edilmemeli dedik; peki, öğle saatlerinde okula giden çocuklar için durum nedir? Yapılan araştırmalar, bu çocukların sabah okula gidenlere oranla daha besleyici kahvaltı ettiklerini, ancak öğle yemeğini ihmal ettiklerini gösterdi. Bu durumu önlemenin en kolay yolu, kahvaltı saatini erkene almaktır. Böylece çoğunuz evden çıkmadan önce öğle yemeğini yiyecek kadar acıkmış olur.

ÇOCUKLARINIZA SEBZE YEME ALIŞKANLIĞI KAZANDIRIN
Tabi bunu yapabilmek için önce sizin sebze yemeği seviyor olmanız gerekir. Sebzeler, koku ve lezzetleri sebebiyle çocukların çok da sevmedikleri yiyeceklerdir. Oysa çocuklarınıza sebze yemeklerini sevdirmek mümkün. Günümüzde internet kullanıcısı sayısı her geçen gün artıyor. İnternet ortamında yapacağınız basit bir arama ile çocuklara yönelik sebze sunumları bulabilirsiniz. Karnabahardan yapılmış kuzular, ağaç görüntüsündeki brokoliler ve benzer tarifler işinizi kolaylaştırabilir. Eğer çocuğunuza sebze yedirmek istiyorsanız; tam buğday unundan hazırlayacağınız peynirli sandviçin içerisine bol sebze ekleyebilirsiniz. Bu sandviç ile vitamin ve minerallerin yeterli düzeylerde alınması sağlanabilir. Sandviç ekmeğini, çocuğunuzun sevdiği bir peynir çeşidiyle doldurun. Beraberinde, roka, maydanoz ve benzer faydalı yeşillikleri kullanın. Ceviz, peynirli sandviçlere son derece lezzet veren bir yemiştir. Dilerseniz ceviz de ekleyebilirsiniz.

YİYECEK VERİRSENİZ HARÇLIĞI AZALTIN
Çocuklarınızı okula gönderirken aşağıdaki maddelere dikkat etmenizde fayda var:
Okulda yemek yemek zorunda olan bir çocuğunuz varsa, ara öğünler için onu destekleyecek besinlerle dolu bir beslenme çantası hazırlayın, böylece abur cubur satın almasını engelleyebilirsiniz.
Çocuğunuza doğru alışveriş yapmayı öğretin. Ne yemesi gerektiğini mutlaka bilmeli.
Tabldot sistemiyle yemek veren okullarda, yemeğin hazırlandığı yeri mutlaka teftiş edin.
Ara öğünlerini desteklemek için çantasına koyduklarınızı yiyip yemediğini mutlaka kontrol edin.
Yanına yiyecek verdiğiniz günlerde harçlığını azaltın ya da hiç vermeyin.
Çocuklarınıza her gün aynı şeyleri yedirmeyin, beslenme çantalarını sevecekleri şekilde farklı gıdalarla doldurun.

HAZIRLAMASI KOLAY SAĞLIKLI ALTERNATİFLER
İnternette basit bir arama yaparak ulaşabileceğiniz bu tarifler; hem çok lezzetli, hem de pratik... Tavuklu sandviç: Şeritler halinde kestiğiniz organik tavuk etlerini biraz zeytinyağı ekleyerek tavada pişirin. Baharatlı tatları seven bir çocuğunuz varsa, biraz fesleğen ve kekik ekleyin. Pişen tavukları, tam buğday unundan yapılmış sandviç ekmeğinin içine yerleştirin. Çeşitli yeşilliklerle süsleyebilirsiniz. Sağlıklı burger: Fast food restoranlarda sağlıksız koşullarda yapılanlardansa evde yapılmış bir hamburger, sağlıklı bir gıda haline gelebilir. Sandviç ekmeğiniz yine tam buğday unundan yapılmış olmalıdır. Patates kızartması, hamburger menüsünün vazgeçilmezidir. Bunun için yapmanız gereken son derece basit. Bebek patates olarak adlandırılan ince kabuklu minik patatesleri iyice yıkayın ve kabuklarıyla beraber doğrayın. Çok az miktarda tuz ile tatlandırın ve bir tepsi için yalnızca 2-3 kaşık zeytinyağı kullanarak, önceden 200 derecede ısıttığınız fırında pişirin.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.