Türkiye'nin en iyi haber sitesi
HÜLYA GÜLER

E-ticarette taşlar yerine oturmaya hâlâ devam ediyor

E-ticaret şirketi Gittigidiyor'un ana hissedarı eBay tarafından kapatılacağını duyunca açıkçası çok şaşırdım. Zira daha 2-3 ay önce 20. yıl kutlaması için Gittidiyor Türkiye Genel Müdürü ve MENA Bölgesi Direktörü Öget Kantarcı ile bir araya gelmiştik. Gittigidiyor'un 20. yıldönümü dolayısıyla hazırlanan özel bir belgeseli, şirketin yönetim kadrosuyla birlikte izlemiştik.
Daha ilk sahnesinde dünyadan ve Türkiye'den görüntülerle 2001 dünyasını hatırlatan film, Gittigidiyor'un kurulduğu ortamı tasvir ediyordu. Ardından internetin nasıl geliştiğini, e-ticaretin nerelerden nerelere vardığını gösteriyor ve elbette Gittigidiyor'un hedeflerinden söz ediyordu. İnsan kaynağına yaptığı yatırımları, verdiği değeri özetliyordu.
Aklımda bir yandan bu film, bir yandan da kapatılma kararı geçerken Öget Kantarcı'yı aradım.
Doğal olarak sesi buruktu; "Nasılsınız", diye sordum; "İyi olmaya çalışıyoruz, iyi olacağız" dedi.
"Daha yeni bir araya geldik, gelecek planlarınızdan söz ettik, nasıl oldu bu iş" sorusuyla konuya girdim.
"Bu hassas süreçte anlatacaklarım sınırlı, anlayış göstereceğinizi düşünüyorum. Rekabetçi ortamdan dolayı Türkiye'den çıkış kararı alındı, bir anda alınmış bir karar değil, bir süredir değerlendiriliyordu" deyince, kuruluş yıldönümü kutlamaları için bir araya geldiğimizde böyle bir kararın olup olmadığını dile getirdim: "Hayır, o zaman gündemde değildi" şeklinde net cevap verdi.
Demek ki; en fazla 2 aylık bir süreç, yorumu yaptım.
"Evet, aşağı yukarı" demekle yetindi Kantarcı ve son olarak; "Görevlerim doğrultusunda önümüzdeki birkaç ay daha şirketteyim. Bu süreçte her zaman en öncelikli konumda olan çalışanlarımız için elimizden gelenin en iyisini yapacağız" mesajını verdi.
Konuştuklarımızdan ve sektörün önemli temsilcileri ile yaptığım görüşmelerden sonra anladığım şu;
eBay'in, sır gibi saklamayı başardığı Türkiye'den çıkış kararı, küresel stratejisinin bir parçası. Bu kapsamda yakın zamanda Rusya ve Güney Kore'den de çıkan eBay, global rekabette konumunu güçlendirmeyi amaçlıyor.
Yeni ekonomi olarak anılan alanın gözde sektörlerinden e-ticarette taşlar hala yerine oturmaya devam ediyor. Bu dünyada da böyle, Türkiye'de de böyle.
eBay'in bu kararının nedenlerini ve tabi sonuçlarını global pazardaki gelişmeler ışığında önümüzdeki dönemde daha net göreceğiz.
Türkiye'de e-ticaret başta olmak üzere teknoloji şirketlerine olan uluslararası yatırımcı ilgisi malum. Türkiye'nin ilk unicornları hatta decacornları bu alandan çıktı. Bu da rekabeti daha da çetinleştiriyor. *Dolayısıyla eBay'in, Gittigiyor'u satmak yerine kapatma kararı almasında, bu çetin rekabetin yeni oyuncuları tereddütte bırakmasının payı var. Ancak genel görüş; yoğun rekabet şirketleri dinamik tutuyor yönünde.
Bir de sektöre yönelik düzenlemelerin etkisinden söz edenler var. Bununla ilgili de yorumlar çok çeşitli, her şirkete etkisi farklı, güçlendirdiği ya da kısıtladığı alanlar var. Dolayısıyla konuyu sadece buraya bağlamak doğru değil.
Belgesel ile başladık, onunla bitirelim.
Türkiye'nin 20 yıllık e-ticaret serüveninin de anlatıldığı belgeselin son sahnesinde tüm çalışanlar hep birlikte, 'iyi ki doğdun' diyorlardı.
Evet, 2001 yılında Türkiye'yi güvenli e-ticarette tanıştıran Gittigidiyor, iyi ki doğdun!

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA