Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Burdur'un mermer açmazı!

Duayen meslektaşım Osman Arolat'ın moderatörlüğünü üstlendiği, Prof. Asaf Savaş Akat'ın her zaman olduğu gibi genel bir Türkiye ekonomisini anlattığı Garanti Anadolu Sohbetleri toplantısında, Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere, Burdur ekonomisine hayat veren ve Burdur Bej'i olarak bilinen mermerin de masaya yatırdı. Ne de olsa Burdur'un 164 milyon dolar olan ihracatının 100 milyon doları mermerden geliyor.
Bölgede mermer üretimi yapan Tureks Mermercilik Yönetim Kurulu Başkanı Osman Cavit Turunç, mermerde dünya rezervinin yüzde 40'ının Türkiye'de olduğunu söylüyor. Mermerdeki en büyük tartışma, blok olarak mermerin ihraç edilmesi.Yani katma değeri daha yüksek olan işlenmiş mermer üretimi Türkiye'de ne yazık ki istenen seviyede değil.
Dünya mermer üretiminin yüzde 7'si Türkiye'de yapıldığını hatırlattıktan sonra, size mermerin blok olarak ihraç eden üreticiler aranısda yer alan Turunç'un savunmasından söz etmek istiyorum. Turunç, "Çünkü müşterilerimiz Çin ve Hindistan sadece blok ithal ediyor. Biz satmazsak başka ülkeye kayacaklar" diyor.
Sonra da "Ayrıca niye demir, bakır, krom, bor hammadde olarak dışarı satılırken kimse bir şey demiyor da mermerde herkes eleştiriyor" diyerek bu konuda eleştirilmelerini eleştiriyor. Osman Cavit Turunç'un çizdiği tablodan anlıyoruz ki Türkiye'de işçilik hem ucuz değil, hem de örneğin Çin'deki kadar iyi değil. Küçüçük mermer parçalarını epoksi ile yapıştırarak onlarca metrekare mermer bloku yapan bir Çinlinin fotoğrafını bizimle paylaşan Turunç, "Gördüğünüz gibi Çinli işçinin ayakkabısından elbisesine kadar hiç bir yerinde epoksi izi yok. Çok temiz çalışıyorlar ve çok sabırlılar. Türkiye'de bu kolay değil" diyor.
Ancak öyle görünüyor ki Türkiye'nin en büyük sorunu mermerde tasarım ve teknoloji konusunda öne çıkamamış olmak. Cavit Turunç, örneğin İspanya'nın bizden ne kadar ilerde olduğunu bir mermer tesisi göstererek de ispatlıyor ama ben üzülüyorum. Türkiye'nin teknolojide geri kalması için artık hiçbir sebep yok. Üreticiler ar-ge teşviklerinden yararlanarak, yüksek teknolojig kullanıp, zaten dünyada bir değeri olan Burdur Bej'ini neden katma değeri yüksek bir markaya dönüştürmüyor acaba?

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA