Türkiye'nin en iyi haber sitesi

İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı'yla birlikte 15'inci Uluslararası Venedik Mimarlık Bienali'nde yer alan Türkiye pavyonunu dolaşmak üzere Venedik'teyiz.
Politik bir bienal ile karşı karşıyayız. Hemen hemen her proje, mültecilerin dramı, açlık, ayrımcılık, sömürü, eşitsizlik, gelir uçurumu, sağlık hizmetine ulaşamama, zorunlu göçler, doğal afetler, çevre ve hava kirliliği, evsizlik, nüfus artışı, yolsuzluk ve şiddet gibi giderek artan dünya problemlerinden yola çıkmış. Zaten sanatçılardan genel beklenti, tüm bu sorunlara karşı mimariyle halk yararına bir sentez sunmaları.
"Yoksa" diyor, Bienal Başkanı Paolo Baratta, "Sermayenin arsızlığı ve sabırsızlığı, bürokrasinin tutuculuğu ve geri zekalılığı, çoğu kez sıkıcı, sıradan vasat bir çevreye, ortama ve yapılara bizi mahkum eder."
İşte bu çarpıcı gerçekleri düşünerek dolaşmaya başlıyoruz bienali. Pavyonu'na yönelince de, "Darzana: İki Tersane, Bir Vasıta" isimli çarpıcı bir projenin kahramanı dev bir tekne ile karşılaşıyoruz. Mimarlar, Denizcilik Müzesi'nde duran 400 yıllık Saltanat Kayığı'ndan ilham almış, hibrit bir tekne yapmışlar.
Feride Çiçekoğlu, Mehmet Kütüçüoğlu ve Ertuğ Uçar küratörlüğünde, Cemal Emden ile Namık Erkal'ın küratöryel işbirliği ile Hüner Aldemir, Caner Bilgin, Hande Ciğerli, Gökçen Erkılıç, Nazlı Tümerdem ve Yiğit Yalgı'dan oluşan ekip, önce İstanbul'da Haliç kıyılarındaki ter- sane yapılarının içinde terk edilmiş bir gözde, atık maddelerden bir tekne inşa etti. Sonra bu tekne söküldü, Venedik'e getirildi ve 2014 yılında İKSV'nin girişimi ve 21 destekçinin katkısıyla 20 yıllığına kalıcı bir mekâna sahip olan 'nin Arsenale'deki pavyonunda tekrar inşa edildi. Başbakanlık Tanıtma Fonu, Ekonomi Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı desteği ve Dışişleri Bakanlığı himayesinde yapılan pavyonunun eş sponsorları ise Vitra ve Schüco Türkiye.
Türkçe'deki tersane ve İtalyanca'daki arsenale kelimelerinin Venedik lehçesindeki karşılığı olan Darzana, İstanbul tersaneleriyle Venedik tersanelerini birbirine bağlıyor. Sınır ihlalleri ve melezliğe atıfta bulunuyor ve Venedik ile İstanbul arasındaki ortak kültürel ve mimarı mirasa vurgu yapıyor. Açılışı dün gerçekleştirilen Türkiye Pavyonu'ndaki tekne hikâyesi ve görkemiyle gezen herkesi çok etkiliyor.
Giardini'den (bahçeler) Arsenale'ye (tersane) uzanan Venedik Mimarlık Bienali'nin küratörü bu yıl temayı bir gazetecilik teriminden vermiş. "Cepheden bildirmek..." (Reporting from Front) temalı bienalin ana sergisinden ise 37 ülkeden 88 katılımcı var. Türkiye'nin de aralarında bulunduğu 62 ülke pavyonu ise Giardini, Arsenal'e ve kentin çeşitli noktalarına yayılmış durumda.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu'na aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
YAZARA MAİL GÖNDER