Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Dünyanın standardı Türkiye’den

Türkiye geri vitesle çalışan sesli ikaz sistemini tüm dünyada standart olması için Birleşmiş Milletler’e taşıdı. Öneri kabul edilirse sistem standart olacak

Türkiye, motorlu araçlarda trafik güvenliği açısından önemli bir sistemi standartlaştırmak için uğraş veriyor. Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ekim 2016'da Türkiye'de zorunlu hale getirilen araçlarda geri vitesle birlikte çalışacak sesli ikaz sisteminin, tüm dünyada zorunlu olması için konuyu Birleşmiş Milletler'e götürdü. Türkiye'nin önerisi kabul edilirse, geri vitesle birlikte çalışacak ikaz sistemi tüm dünyada standart olacak.
Bugün bu konuda herhangi bir standart bulunmuyor. Her araçta farklı sesli ikaz sistemleri var. Bu durum, trafik güvenliğini ciddi ölçüde tehlikeye sokuyor.
Eğer tek bir standart ses ikaz sistemi olursa, trafikteki yayalar ve sürücüler, çıkan sesten aracın geri gittiğini hemen anlayabilecek. Nasıl kırmızı ışık dünyanın dört bir yanında dur anlamına geliyorsa, bu ses de bir aracın geri gittiğine işaret edecek. Böylece daha önce yanlış anlamalardan doğan, kazalar önlenecek.
Türkiye'nin bu konuyu Birleşmiş Milletler gündemine getirmesinin hikayesi ise şöyle gerçekleşti. 26 Ekim 2016 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 'Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik' kapsamında belirli kategori araçlarda geri vites ile birlikte çalışacak sesli ikaz sistemi zorunluluğu getirildi. Bu zorunluluk trafikteki kaza istatistikleri göz önüne alınarak gerçekleştirildi.

2017'DE ZORUNLU OLACAK
Zorunluluk bazı kategorilerde 01.10.2017'den sonra üretilecek araçlarda, bazılarında ise 15.05.2018'den sonra üretilecek araçlarda uygulanacak.
Geri vitesle çalışan sesli ikaz sistemi AB'de zorunlu değil. Dolayısıyla, AB'de Tip onaylı olan araçların Türkiye'de tescil edilebilmesi için ilave bir teknik şart gündeme gelecek.

BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖNERİYİ GÖRÜŞÜYOR
Bakanlık, sadece Türkiye'de uygulanacak bu özelliğin yerel bir mevzuat olarak kalmasındansa küresel bir şart haline gelmesini hedefledi. Bu amaçla konuyu Birleşmiş Milletler'e taşıdı. Küresel uygulamalarda bu gibi süreçler serbest dolaşımın kısıtlanmaması adına AB ve Türkiye'nin de taraf olduğu Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu'nda karara bağlanıyor. Çeşitli platformlarda mevzuatla ilgili detaylı çalışmalar yapılıyor. Şu anda Türkiye'nin önerisi farklı ülkelerden katılan uzmanlar tarafından inceleniyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA