Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Yastık deyip geçme

Hayat kurtaran hava yastığı fikri 50’li yıllarda ortaya çıktı. Ancak hayata geçmesi için 30 yıl beklemek gerekti. Bugünküne benzer sistemle çalışan hava yastıkları, ancak 80’li yılların otomobillerinde görüldü

Hava yastığı, kazalarda hayat kurtaran pasif güvenlik önlemlerinin başında geliyor. Bugün artık hemen hemen her otomobilde sürücü ve yolcu hava yastığı standart olarak bulunuyor. Bazı otomobillerde ise hava yastığı sayısı dokuz adete kadar çıkabiliyor. Sürücü ve yolcu hava yastıklarının yanısıra, yan, diz, kalça, emniyet kemeri ve büyük perde hava yastığı gibi... Bunun dışında yayalar için bile hava yastığı var. Kaportada bulunan bu hava yastığı çarpma anında şişerek yayanın ciddi şekilde yaralanması önlüyor. Şimdilerde, bazı firmalar kaza sırasında sürücü ve yandaki yolcunun kafalarının çarpışmasını önlemeye yönelik iki koltuk arasında bir orta hava yastığı geliştiriyor. Hayat kurtaran hava yastığının geçmişi çok eski değil. Hava yastıkları ilk olarak 70'li yıllarda otomobillerde kullanılmaya başlandı. ABD'li markalar, ilk önceleri deneysel amaçlı hava yastıkları bulunan otomobiller ürettiler. Özellikle Ford ve General Motors, hava yastığı konusunda yaptığı çalışmalarla öne çıktı. Hava yastığı bulunan ilk otomobiller, sadece devlet kurumları için üretildi. Ardından sıra hava yastığı bulunan otomobillerin tüketicilere satışına geldi.

70'LERDE ORTAYA ÇIKTI
Resmi araçlar dışında satışa sunulan ilk hava yastıklı otomobil ise 1973 model Oldsmobile Toronado oldu. General Motors, bu ilk denemenin ardından, 1975 ve 1976 yıllarında Oldsmobile Buick'de sürücü ve yolcu hava yastıkları olan seçenekler sunmaya başladı. Bu hava yastığının önünü açacak bir gelişmeydi. Ancak, bazı sorunlar ortaya çıktı. Hava yastığının erken devreye girmesi gibi nedenlerle yaşanan ölümlü kazalar, hava yastığının avantajları ve dezavantajları üzerinde ciddi tartışmalara yol açtı. Bu konuda daha fazla sorunla karşılaşmak istemeyen otomobil firmaları hava yastığını geçici bir süre rafa kaldırdı.

ABD'DE ZORUNLU OLDU
Aradan dört yıl geçtikten sonra hava yastığı bu sefer Avrupa kıtasında ortaya çıktı. Mercedes-Benz, 1980'de Cenevre Otomobil Fuarı'nda günümüzdekine benzer bir hava yastığı teknolojisini kullandığı S-Serisi'ni tanıttı. Mercedes-Benz'in ardından 1984'te Ford, Tempo modelinde hava yastığını isteğe bağlı olarak satışa sundu. Otomobillerinde standart donanım olarak hava yastığı sistemini kullanan ilk marka ise 1988'de Chrysler oldu. 1992'de hava yastığını tüm modellerinde kullanmaya başlayan Mercedes-Benz, 1994 yılında ise yolcu koltuğunda da hava yastığı dönemini başlattı. 1998'e gelindiğinde Amerika'da devrim niteliğinde bir gelişme yaşandı. Amerika'da üretilen tüm otomobillerde hava yastığı bulunması zorunlu hale getirildi. Son teknolojik gelişmelere rağmen hava yastığı kaza anında sürücü ve yolcuları koruyan en önemli güvenlik donanımı olmaya devam ediyor.

İLK HAVA YASTIĞI BASINÇLI HAVA İLE ÇALIŞIYORDU
Hava yastığı fikri 50'li yıllarda ortaya çıktı. İlk patenti alan ise Alman Walter Linderer oldu. Sadece Almanya'da geçerli patent alabilen Linderer'in hava yastığı basınçlı hava ile çalışıyor. Tampon teması veya sürücü tarafından aktif hale getiriliyordu. 1953 yılında ise John Hedrik, Amerika'da hava yastığı patentini aldı. Ancak, basınçlı hava yastıklarının yeterince hızlı açılmaması, mucitleri farklı arayışlara itti. Allen Breed ise 1968 yılında elektromekanik hava yastığı sistemini icat eden isim olarak tarihe geçti. Bu sistemde, kaza anında çarpışmayı algılayan sensörler, hava yastığının şişmesini sağlıyordu. Günümüzde hava yastığı kimyasal maddelerin reaksiyona girmesiyle ortaya çıkan gazla şişiyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA