Türkiye'nin en iyi haber sitesi

SAİT GÜRSOY
SAİT GÜRSOY

Güçlü okul kültürü

bir okul nasıl olmalıdır? Çocuklarımızı hangi kuruma emanet edeceğiz? Bir okulu, okul yapan en önemli değerler neler olmalıdır? Bilgi, öğretmenler, öğrenciler. Bu ve benzer konuları dostum, Özel Taş İlköğretim Kurumları Genel Müdürü Dr. Ali Akdoğan'la konuştuk.
Laf aramızda, Ali'nin lise son sınıftayken üniversite tercihlerini beraber yapmıştık.
Güçlü bir okul, eğitim politikasını iyi kurgulamış okuldur. Hangi okul olursa olsun, eğitim politikasını yansıtan anlayışı okul topluluğuna da içtenlikle geçirebilmeli. Okulların kurguladıkları eğitim politikaları düşünce, bilim ve üretimi destekleyici ve bütünleyici bir çerçeve sunmalı. Üretimsiz ve eylemsiz bilim ya da düşünce sistemi ezberi yapılandırmaktan başka bir işlev üstlenmez. Ayrıca güçlü bir okul, öğrenen topluluğunu yapılandırmayla ilgili misyonunu net şekilde ortaya koymalı.
Öğrenen topluluğunu sadece öğrenciler olarak görmek eksik olur. Okul topluluğu öğrenen topluluğunu da tanımlar. Veliler, öğrenciler, öğretmen ve yöneticiler, diğer çalışanlar okul topluluğunu oluşturur. Tüm okul topluluğu için öğrenme ciddi bir süreçtir ve bu sürecin yönetimi birtakım prensiplerle belirlenir.
Bilgi durağan bir olgu değil, devamlı devinen, sorgulamayı peşi sıra getiren bir kavramdır ve ancak sorgulandığı sürece varlığını güçlendirebilir.
Bilgi dediğimiz şey sadece kolay ulaşılabilirliğiyle tehlikelidir de ayrıca. Biz eğitimcilere düşen görev bilgiyi işleyebilecek, sorgulayan ve yapılandıran bireyler yetiştirmek olmalı. Bu anlamda ana dil, yabancı dil, fen, matematik, sosyal bilimler ve sanat disiplinler üstü bir yaklaşımla ele alınmalı. Yaşamın gerçek, olağan, kusursuz devinimi öğrenen topluluğu tarafından bütünsel olarak algılanmalı. Öğrenme ortamı da buna fırsat sunmalı.

Olumlu okul iklimi
Öğrenci yemekhanede beslenmenin kurallarını, kütüphanede araştırma yapmayı, bahçede oyun oynayarak paylaşmayı, laboratuvarda deneyerek öğrenmeyi deneyimler. Sınıfında ise mekânı düzenli ve amaçlarına uygun olarak kullanmayı öğrenirken bir yandan da sorgulamayı derinleştirmenin yöntemlerini araştırır. Sınıflar kadar okulun diğer tüm mekânları da değerlidir ve öğrenmenin yapılandırılmasında önemli rol oynar. Öğretmenler de öğrenen topluluğunun üyesi ve öğrencilerle beraberken öğrenme işinin merkezinde olmamalılar. Öğrenmenin asıl merkezi öğrencidir. Dersler buna göre şekillenmeli ve öğretmen rolü de mutlaka değişmeli. Öğretmen iyi bir lider olmalı ve grubunu güçlü bir şekilde yönetebilmeli. 'Öğrenme ve öğrendiğini anlama' çeşitli enstrümanlar kullanılarak yapılmalı. Öğrenciler mutlaka araştırmaya, sorgulamaya yönlendirilmeli.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu'na aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
BİZE ULAŞIN