İlk dünya savaşında Ruslara karşı savaşırken, Doğu'nun Sarıkamış ilçesinde savaşın şiddetine eklenen sert hava koşullarıyla 110 bine yakın Türk askeri donarak öldü. Ve bölge bir süre, kimin egemen olduğu belli olmayan bir 'no man's land'e dönüştü. Türk tarihinin en acıklı olaylarından biri... Film işte bu trajediyi anlatacakmış izlenimi veriyor. Ama ancak çevresinden dönüyor. İşte ilk büyük hayal kırıklığı... Böylece, nazır eşi Gül Hanım ve kızı Nihan, yanlarında eşlikçileri Hariciye görevlisi Saci beyle, arabalarını çeken atın ölümü karşısında zor duruma düşüyor. Kar altında çıkış ararken, yeni yaşanmış Sarıkamış faciasının izlerini keşfediyorlar: Donup kalmış insan ve hayvan cesetleri... Filmin Sarıkamış'la ilişkisi bu kadar. Gerisi, biri yarı ölü yatan bir Osmanlı eri olmak üzere toplam sekiz kişinin özel hikayesi. Ve yaşama, kurtulma mücadelesi. O andan itibaren, film tam bir western havasına giriyor. Ve haşin doğayla savaşırken, kendi içindeki kötülere ve kötülüğe de direnen insanların öyküsü ortaya çıkıyor. Benzer öyküleri yıllardır büyük ustalıkla anlatagelmiş Amerikan sineması ve kimi western klasikleri akla geldikçe, filmin yetersizliği daha iyi görülüyor. Üstelik western yetmiyor, film korku türüne de el atıyor. Ve vaad edilen askeri destan ve savaş epiği asla gözükmüyor. Sormak gerekiyor: bu türler çorbasına niye gerek duydunuz? Niye hiçbir karakterinizi oya gibi işleyip inanılır kılamadınız? O iki zavallı Osmanlı askerini, katillikten yamyamlığa tüm o ağır insanlık suçlarını niçin layık gördünüz? Kimi tuhaf tutumları, örneğin Saci Bey'in güzel havada yola çıkmama inadı ve en kötüsünde çıkma kararını nasıl açıklıyorsunuz?. Ve de sondaki birkaç sürprizle ve etkili bir finalle, tüm bu zaafların giderilebileceğine inanıyor musunuz?
EVE DÖNÜŞ- SARIKAMIŞ 1915 *
Yönetmen:
Alphan Eşeli, Senaryo:
Serdar Tantekin, A. Eşeli, Görüntü:
Hayk Kirakosyan, Müzik:
Mihaly Vig, Oyuncular:
Uğur Polat, Nergis Öztürk, Serdar Orçin, Muharrem Bayrak, Şevket Süha Tezel, Sıla Çetindağ, Myraslava Akay, Şebnem Hassanisoughi. Böcek Film