Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ADALET CİNGÖZ

Bütün yollar Roma'ya çıkar

Bu yüzyılın başında sanatta bütün yollar önce Paris'e, sonra New York'a çıktı. Modernizm, iki kentin kuleleri, gökdelenleriyle yükseldi, yükseldi. Sonra bu yollar Londra'yı göstermeye başladı. Düz ayak bu şehir, kendine modern Tate'i inşa edince ve İngiliz olma iddiasından vazgeçince, çağdaş sanatın en yabancı dostu merkezi oldu. Modacılar da oradaydı, sanatçılar da. Saatchi de destek atınca bütün sosyal (ilişkiler) mühendisliğiyle bütün yollar çağdaş sanatta Londra'ya çıkmakta gecikmedi.
Derken ufukta Berlin gözüktü. Çünkü Doğu'suyla Batı'sıyla kentsel olarak dönüşüyordu. Türklerin yaşadığı 1970'lerin getto mahallesi, en çılgın gay barların yer aldığı, bohemlerin biricik semti oldu ve artık yarışta Berlin de vardı. Çok geçmeden demir perde döneminden kalma her şey tatlı bir sedayla hatırlanacak. Çok cool olacak, DDF konserve turşular, Berlin'in lüks butik otellerinin yataklarının üzerinde, çikolata yerine karşılayacaktı misafirleri... İşte şimdi çağdaş sanatta bütün yolların ona çıkmasını isteyen birisi daha geldi sahneye.
Bu hafta itibariyle antik çağda bütün yolların ona çıktığını iddia eden bir kent üstelik. Evet, bildiniz: Roma. Bu hafta itibariyle Macro (Museo Darte Contemporanea Roma/Roma'nın çağdaş sanatının müzesi) ek ve MAXXI (Museo Nazionale Delle Arti del XXI Secolo/21. yüzyıl sanatının ulusal müzesi) müzelerini açarak bu konudaki büyük iddiasını gösterdi. Bu müzeleri dünyanın en ünlü mimarlarına, birini Odile Decq ve diğerini Zaha Hadid'e yaptırdı. Varolan Macro'ya yapılan ek binanın bütçesi sadece 20 milyon euro. Zaten 15 bin metrekarelik müze, bu yeni mekânla birlikte 55 bin metrekareye çıkmış durumda. Bu, 1500 metrekarelik varolan sergi mekânının, 4500 metrekarelik sergi mekânına kavuşması anlamına geliyor.
Yeni Macro halka 1 Haziran'da açılacak. Toplam 5 sergiyle birlikte... Hashimoto, Joao Louro, Aaron Young, Luca Trevisani'nin yanı sıra Roma: Biz Avangarddık sergisi de gösterimde... Makro'yu ağzım açık gezerken, MAXXI'yi ağzım kapalı gezmeye çalıştım. Hadid'in baskın mimarisi beni susturdu çünkü... Gino De Dominicis retrospektifi de beklenmedik deneyimler yaşattı. Kutluğ Ataman da çağdaş sanatta bütün yolların Roma'ya çıkacağını müjdeleyen Hadid imzalı MAXXİ müzesinde... Mezopotamya Dramaturjileri başlıklı solo sergi, Ataman'ın Roma'yla ve onun büyük anlatısıyla hesaplaşmasını anlatıyor.
Anlatacak daha o kadar şey var ki... Haftaya burada da bütün yolların Roma'ya çıkacağını söyleyebilirim şimdiden...

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA