YAZARA MAİL GÖNDER Antidepresanlar sorun yaratabilir

YAZARLAR

85 yaşındayım. Uykusuzluk nedeniyle gittiğim doktor, depresyon ilacı verdi. İlacı aldıktan sonra kendimi uçarken görmeye başladım. Ne yapmalıyım? B.K./Muğla
Depresyon ilaçlarının çoğu, hayal ya da halüsinasyonlara neden olabilir. Halüsinasyonlar; kişinin yaralanmasına, hatta balkon gibi yüksek yerlerden düşüp hayatını kaybetmesine neden olabilir. Bu tarz ilaçların karaciğerde yakılması ve böbreklerden atılması; 80 yaşın üstündeki insanlarda gençlere oranla daha yavaştır. Bu nedenle istenmeyen toksik etkileri; daha belirgin, sık ve şiddetli olur. Bu tip antidepresan ilaçlar; halüsinasyonlar dışında uyuklama, şuur bulanıklığı, sersemlik ve derin dalgınlık hali yaratabilir. Ayrıca bağırıp çağırma ve saldırganlık gibi durumlara da yol açabilir. Seratonin sendromu denilen bu tablo çok yaygın görülür. Antidepresanlar; terleme, ateş ve sıcaklık hissi gibi şikayetlerin yanı sıra ellerde titreme, çarpıntı, tansiyon yükselmesi, enfarktüs ve inmelere neden olabilir. Bu yüzden de özellikle yaşlı kalp hastaları çok daha sık ve şiddetli sorunlar yaşayabilir.

Vitamini dikkatli kullanın
Kemoterapi gören kanser hastalarının vitamin takviyesi alması doğru mu? K.S./Mersin
Bu sorunun cevabı aslında tartışmalıdır. Ancak kemoterapinin yarattığı toksik etkileri, özellikle sinir sistemi üzerinde yaptığı toksik etkileri azaltmak için; B1, B2, B6 ve B12 vitaminlerini kullanmak faydalı olabilir. Bu vitaminler, kemoterapinin neden olduğu sinir ağrılarının azalmasını da sağlayabilir. Vitaminlerin kanserli hücrelerin iyileşmesinde yararlı etkileri bulunmuyor. Ancak yüksek dozda vitamin takviyesi, kanser hücrelerini besleyebilir. Bu nedenle dikkatli kullanılmaları gerekir. Kemoterapi gören kanser hastaları, tedavi süresince doktorlarına danışmadan vitamin gibi ek takviyeler almamalı.

Grip aşısı tehlikeli olabilir
Yumurta alerjim var. Grip aşısı yaptırmak istiyorum; yaptırabilir miyim? D.S./İstanbul
Grip aşısının alerjik reaksiyon yapma riski 10 binde bir kadardır. Ancak yumurta alerjisi olan kişilerin grip aşısı olmamaları önerilir. Ancak özellikle astım şikayeti olanlar, KOAH'lı hastalar, diyabetliler, kalp hastaları ve inme geçirenler; grip aşısı yaptırmalı. Çünkü bu gibi şikayeti olan kişilerde enfeksiyon atakları mevcut hastalığın kötüleşmesine yol açabilir. Grip aşısının koruyucu etkisi bu hastaları enfeksiyonlardan korur.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.