Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Plastik, alüminyum gibi malzemeler sayesinde otomobiller eskisine göre 200-300 kg daha hafif. Böylece otomobiller daha az yakıt tüketiyor, ayrıca karbondioksit salınımı da azalıyor

Otomotiv dünyası da 'zayıflama' modasına uydu. Günümüz otomobilleri diyet yapmaya başladı. Ancak bu diyetin güzel görünmekle ilgisi yok. Amaç daha az yakıt tüketen ve daha az karbondioksit salınımı yapan otomobiller üretmek. Bunu gerçekleştirmenin en kolay yolu ise çelik ve diğer metallere göre daha hafif malzemeler kullanarak, otomobile kilo verdirmekten geçiyor. Plastik, alüminyum gibi malzemeler sayesinde otomobiller eskisine göre 200-300 kg daha hafif üretilebiliyor.

TASARRUF SAĞLIYOR

Yıllardır otomobilleri nasıl hafifletiriz diye kafa yoran üreticiler, ilk önce çelik ve demire göre yaklaşık üç kat daha hafif olan alüminyumu keşfetti. 70'lerde yüzde 2 olan alüminyum kullanımı, 90'larda yüzde 5, 2000'li yılların sonunda ise yüzde 9'a yükseldi. Alüminyum alaşımlarının kullanımı hafifliğinin yanında yüksek mukavemete sahip olması, kolay şekil verilebilmesi ve korozyon direncinin yüksek olması nedeniyle hızla artıyor. Günümüzde bir otomobilin farklı noktalarında alüminyum parçalar kullanılıyor. Silindir kafaları, dişli kutuları, jantlar, radyatörler, tamponlar, koltuk rayları, yan çarpma çubukları, iskelet panelleri, kaporta ve motor bloğu alüminyumdan üretiliyor. Araştırmalar devam ediyor. Üreticiler, otomobilde kullanılan alüminyum parça sayısını artırmak için çalışıyor. Böyle giderse, alüminyum kullanımı yakın zamanda yüzde 15-20'ye ulaşacak. Otomobil toplam ağırlığındaki her yüzde 10'luk azalma yüzde 5-10 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor. 1400 kg ağırlığındaki bir otomobilde alüminyum kullanımı, otomobilin 300 kg hafiflemesini sağlıyor. Yani otomobilin ağırlığının yüzde 20 düşmesine neden oluyor. Bu sayede otomobilin yakıt tüketimi önemli ölçüde azalıyor. Daha az yakıt tüketimi aynı zamanda daha düşük egzoz emisyonu demek. Her 1 kg çeliğin yerine 500 gr alüminyum kullanılması, aracın tüm ömrü boyunca toplam 10 kg daha az karbondioksit salınımı yapmasını sağlıyor.

PLASTİK KULLANIMI ARTTI

Otomobillerin ağırlığını azaltmak için başvurulan bir başka malzeme de plastik. Üreticiler, plastik ve kauçuk ürünleri ağırlıklı olarak aracın; iç giydirme, koltuk, tampon, kaput altı, döşeme, ön konsol, yakıt sistemleri gibi bölümlerde kullanıyor. Cam ile aynı işlevi gören dayanıklı ve yüzde 50 hafif polikarbonat kullanımı da artıyor. Daha önce arka camlar ya da sunroof gibi bölümlerde kullanılan polikarbonat artık ön cam, şeffaf tavan ve tamponlara kadar pek çok yerde görülüyor. Bugün otomobillerde plastik kullanımı yüzde 15 civarında. Kısa süre içinde plastik kullanımının yüzde 20'lere, 2020'li yıllardan itibaren ise hızla artarak da yüzde 50'lere ulaşacağı tahmin ediliyor. Sadece Fransa, Almanya ve İtalya'da plastik malzeme kullanımı 30 yılda 30 kat arttı. PAGDER (Plastik Sanayicileri Derneği) verilerine göre bugün otomobiller, plastik malzemeler yerine muadilleriyle üretilseydi 300 kg daha ağır olacaktı. Bu malzemelerin yerine plastik kullanıldığı için her 100 kilometrede yarım litre yakıt tasarrufu sağlanıyor. Otomobilin ağırlığının yüzde 20 azalması ile karbondioksit salınımı kilometre başına 10-12 gram düşüyor.

HAVUÇ BİLE KULANILIYOR
Bir başka hesaba göre plastik malzemeler, 150 bin kilometrede yaklaşık 8 bin 500 litre yakıt tüketen bir otomobilde 750 TL tasarruf sağlıyor. Bu sayede Batı Avrupa'da petrol tüketimi yılda 12 milyon ton, karbondioksit salınımı ise yılda 30 milyon ton azalıyor. Üreticiler otomobilleri hafifletmek için sıradışı malzemelere de başvuruyorlar. Havuç, patates nişastası, hindistan cevizi lifi, kaju fıstığı kabuğu, soya, kolza tohumu, keten, maun ağacı kabuğu gibi organik malzeleri de otomobilin çeşitli parçalarında kullanmayı başardılar. Organik malzemeler şimdilik fren balatası, bazı gövde parçaları, dikiz aynası, kaporta kaplaması, gaz ve fren pedalları, tavan parçaları, bagaj tabanı, koltuk, kapı içi döşemesi, yer döşemesi ve paspaslarda kullanılıyor.

TEKNOLOJİYLE BİRLİKTE AĞIRLIK ARTTI
Konfor ve güvenlik donanımları, otomobillerin ağırlığının artmasına neden oluyor. 90'lı yıllarda 850 kg olan bir otomobilin ağırlığı 2000'li yıllarda yaklaşık 1500 kg yükseldi. Otomobil üreticileri, hafif malzelemeler kullanmasaydı bugün bir otomobilin ağırlığı 1750 kilograma çıkabilirdi.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu'na aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
YAZARA MAİL GÖNDER