Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Türkiye fason üretimle yolda kalır

Dünyada otomotivde en son marka yaratan ülke Güney Kore. Ülkenin ilk otomotiv markası Hyundai, 1967'de kuruldu. Önce Ford lisansıyla montaj yapan Hyundai, 1974'te kendi markasını üretmeye başladı. İlk motorunu 1991'de üretti. Daha önce Mitsubishi'den motor satın alırken, şimdi Mitsubishi için motor üretiyor. Bugün dünyanın sayılı otomotiv ülkelerinden biri olan Güney Kore, Hyundai, Kia, Samsung, Ssangyong ve Daewoo ile otomotivde boy gösteriyor.
Güney Kore lisansla üretime başladığı tarihlerde Türkiye'de otomotiv sektörü çoktan kurulmuştu. Koç Holding, yerli otomobil markası Anadol'u üretiyordu.
Güney Kore, montaj üretime başladığı otomotiv yolculuğunda daha sonra kendi markasını yaratırken, Türkiye tam tersini yaptı. Kendi markasını bir kenara bırakıp, lisanslı üretime geçti.
Bugünlerde otomotivde bir tartışma var. Türkiye kendi markasını yaratabilir mi? Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Türk malı otomobil isteğiyle alevlenen bu tartışma daha çok su kaldırır. Ama ortada bir örnek var. Otomotivde yaşanan büyük rekabete rağmen, bu işi yakın zamanda başarmış, kendi markasını yaratmış bir ülke önümüzde.

Güney Kore bize örnek olsun

Uzun yıllar Japonya'nın sömürgesi olan, ardından savaşla ikiye bölünen ülke, sıfırı tüketmesine rağmen zoru başardı. Güney Kore örneğini gördükten sonra inancım daha da arttı. Güney Kore yapabiliyorsa, biz de yaparız.
Kolay değil. Ama imkânsız değil Bunun için Kore örneğini iyi analiz etmek lazım. Dünya otomotiv sahnesine 40 yıl önce giren Güney Kore, bunun için önemli bir hamle yaptı. Öncelikle otomotivin olmazsa olması ana hammaddesi çelik için büyük yatırıma soyundu. Elektrik sorununu çözdü. Sonrasında eğitime önem verdi. Otomotivde çalışacak insan gücünü yetiştirdi.
Bu sayede otomotivde markalar yaratmayı başardı. Şimdi sıra Türkiye'de.
Hyundai Avrupa Başkanı Chang Seok Im da, Türkiye'nin otomobilde marka yaratabileceğini söylüyor.
Im, "Türkiye kendi markasını yaratamazsa fason üretimle ancak bir yere kadar büyüyebilir. Dünya otomotivi büyüyor ve yeni markaların da şansı var. Hükümetin gerekli altyapı desteğiyle birlikte teşvikler verip, mühendisler yetiştirecek ortamı hazırlamalı" diyor.
Tahminlere göre 2020'de dünya otomotiv üretimin 100 milyonun üzerine çıkması bekleniyor. Bu yüzden dünya otomotiv sahnesinde Türkiye'ye de yer var.
Yeter ki isteyelim. Başarırız. Buna yürekten inanıyorum.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA