Mühendislik harikası olan İstanbul Havalimanı Metrosu'nda 34 kilometrelik Kağıthane-Göktürk-İstanbul Havalimanı kısmı hizmete açıldı. Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla bugün hizmete giren İstanbul Havalimanı Metrosu ile Bakanlık bir çok ilke imza attı. Rekorların kırıldığı projede günlük ortalama 1.156 uçuş ile Avrupa'nın lideri olan İstanbul Havalimanı'na ulaşım daha da kolaylaşacak.
Bakan Karaismailoğlu tarihi açılış öncesi A Haber Canlı yayınında önemli açıklamalar yaptı:
"Tüm Türkiye'ye İstanbul'a hayırlı olsun. Böyle büyük bir mega projeyi bitirmenin gururunu yaşıyoruz. Son 20 yıldır Türkiye aslında böyle büyük mega projelere alışık ama hakikatten insanımızın vatandaşımızın hayatını kolaylaştıracak çok önemli bir proje. Bu kadar kıymetli bir işi yerli milli mühendisliğimizin gelmiş olduğu noktayı gösteren enlerin ve ilklerin projesi. Toplam 34 km uzunluğunda hakikatten bir şehir için metro için çok inanılmaz bir rakam çok uzun bir mesafe. Başlangıç noktamız burası Kağıthane istasyonu. YHT dahil bütün raylı sistemlere entegre olacak. Toplam 8 istasyonla bugünden itibaren hizmet vermeye başlayacak. Kağıthane İstanbul Havalimanı 24 dakikada, Taksim – İstanbul Havalimanı 35 dakikada, Esenler – İstanbul Havalimanı 45 dakikada olacak yarından itibaren.
Bakan Karaismailoğlu, A Haber'de Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metro hattını anlattı | Video
İBB BAŞKANI İMAMOĞLU'NA METRO TEPKİSİ: ÇOK KONUŞMAKLA İŞ OLMUYOR
Çok konuşmakla iş olmuyor maalesef. Bazıları çok konuşur bir işe yaramaz ama biz yaptığımız yollar köprüler tüneller metrolarla vatandaşlarımızın hayatını kolaylaştırıyoruz. İstanbul genelinde 2019 yılı itibariyle 260 km metro vardı. Diğer bütün inşaatı devam eden yapmadıkları metro hatları da tamamen 2019 yılı yerel seçimleri öncesi başlanmış hatlardı ama maalesef yani bunun sonucunda bitirseniz ne olacak? İstanbullu bundan faydalanacak, İstanbul'a katkı sağlayacaksınız. Ama milletiyle derdi olmayanın milletin derdiyle dertlenmeyenler maalesef bu şekilde geçen açtıkları metro hattı yüzde 70 ilerleme ile 2019 yılında teslim edilmiş bir hattı maalesef yüzde 30'unu bile yarım yamalak 4 yılda ancak tamamlayabildiler. Ama biz bakanlık olarak devletimiz İstanbulluların her zaman yanında bugün de onu gösteriyoruz. Yıl içerisinde 100 kilometre metre tamamlanacak."
"MEVCUT ALTYAPILAR OLMASAYDI KİMSE BU ŞEHRE GİREBİLİR MİYDİ?"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul'da yaşanan trafik sorununun şehrin iyi yönetilmemesinden kaynaklandığını belirterek, "Bu yıl 15 milyonun üzerinde turist geldi. Mevcut altyapılar olmasaydı kimse bu şehre girebilir miydi? İstanbul Havalimanı'nın, Avrasya Tüneli'nin, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün olmadığını düşünün. İstanbul kendi kendine yetemediği zaman dışarıdan kimse gelir mi? Bunlar da yeterli değil. Çünkü İstanbul sürekli yatırım ister. Çünkü buradaki hareketliği artırmak lazım. İstanbul iyi yönetilmek ister. Sadece metro yatırımları da değil, birinci şarttır ama İETT ile, taksi ile, minibüsleri ile birbirini tamamlayan sistemler, entegrasyonlar yapmak lazım" diye konuştu.
"NE ÖYLE BİR HEYECAN NE DE ÖYLE BİR DERTLERİ VAR"
Adil Karaismailoğlu, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) metro çalışmalarında başarısız bir yönetim sergilediğini belirterek şunları kaydetti:
"Birinci şart, metroların bir an önce bitirilmesi lazım. İstanbul ulaşım ana planı, bize toplamda 1.100 kilometre metro hattı yapılması gerektiğini söylüyor. Şu an İstanbul'da 284 kilometre işletilen metro hattı var. Bunların da tamamı 2019 yerel seçimleri öncesi yapılmıştı. Sabiha Gökçen bağlantısını bitirdik. İstanbul'un metrolarına bu hafta sonu da 34 kilometre daha ekliyoruz. Önümüzdeki ay 6 kilometre daha ekleyeceğiz. Sırf bizim yaptıklarımızı bitirdiğimizde yaklaşık 380 kilometre oluyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin elinde bitirmesi gereken tam 100 kilometre metro hattı var. Ama maalesef öyle bir heyecan da yok, öyle bir dert de yok.
Bize Başakşehir-Kayaşehir arasındaki metro hattını yapmayacaklarını söyleyince biz de burayı devraldık. Devraldığımızda buranın yapım oranı yüzde 5'ti. Başakşehir metrosuna paralel Mahmutbey-Esenyurt metrosu var, onun da ilerleme hızı yüzde 1'di. Onun da güneyinde Bağcılar-Kirazlı-Halkalı'ya bağlayan 9 kilometrelik bir metro hattı var, onun da ilerleme hızı yüzde 5'ti. Başakşehir metrosunu yüzde 5'ten devraldık, bugün bitiriyoruz. Diğer iki metro hattının üzerinden 4 yıl geçti, hiçbir çalışma yok. Yüzde 5'te duruyor. Üzerinden 4 yıl geçti. Ya siz belediyesiniz. Belediyelere de devletimiz bir bütçe veriyor. Bu bütçelerle bu yatırımları yapacaksınız. Bunların içerisinde metrolar var, yollar var. Ama maalesef paralar da ortada yok, iş de ortada yok. Bunun hesabını milletimiz zamanı gelince sandıkta soracaktır."
KAĞITHANE-İSTANBUL HAVALİMANI METROSU ÖZELLİKLERİ
Avrupa'nın en hızlı metrosu İstanbul Havalimanı Metrosu bugün Başkan Erdoğan'ın da katıldığı açılış töreniyle hizmete girdi. Avrupa'nın en iyi havalimanına Türkiye'nin en hızlı metrosu ile 24 dakikada ulaşılacak. İşte İstanbul'un yeni metrosunun özellikleri, biniş ücreti ve geçeceği duraklar...
SAYILI ÜLKEDE KULLANILAN SİSTEM YERLİ OLARAK TASARLANDI
Dünya metrolarında ilk defa hayata geçirilen akıllı tünel konseptiyle yapılan İstanbul Havalimanı Metro Hattı, yangın güvenliği teknolojisi ile donatıldı.
İstanbul Havalimanı Metro Hattı'nda ASELSAN tarafından ilk kez yerli ve milli imkânlarla geliştirilen sinyalizasyon sistemi kullanılacak. Tren sinyalizasyon ve arayüz çalışmaları da yerli imkânlarla hayata geçirilecek. Dünyada başta Almanya olmak üzere 5-6 ülkenin tekelinde olan sinyalizasyon sistemi, yerli ve milli hamlenin bir başka örneğini teşkil edecek. Hatta yerli elektrik sistemleri ve bataryalara sahip araçlar kullanılacak. Mevcut 10 set trene ilave olarak kullanıma sunulacak araçlarda ilk yerli metro aracı motoru kullanılacak.
İLKLERİN VE ENLERİN PROJESİ
200'den fazla mühendis ve teknisyen tarafından hayata geçirilen metro hattında, saatte 120 kilometre hızla ulaşım imkanı sunulacak. Diğer metro hatlarında hız ortalama 35, azami ise 80 kilometre hıza ulaşılabiliyor.
HIZLI TREN KONFORUNDA SÜRÜŞ
Türkiye'de bir ilk olan yolculara 'hızlı tren konforunda sürüş' imkânı sunan prekast panel kullanıldı.
Yolcuların da rahat ve güvenilir bir şekilde metroya ulaşabilmesi için giriş bölümünde 20 turnike yer alıyor.
Havalimanı metro hattında, peronlarda paks diye ifade edilen peron ayırıcı kapı sistemleri mevcut. Araç perona gelip park pozisyonu aldıktan sonra kapı devreye giriyor. Yolcuların güvenli bir şekilde giriş çıkışı sağlanıyor.
DİKKAT ÇEKEN UÇAK TASARIMI
Metro hattının bekleme salonları da havalimanına yakışır şekilde tasarlandı. Koltuklar uçak koltuğu şeklinde tasarlandı, bilgi ekranları ise uçak penceresi şeklinde dizayn edildi.
GAYRETTEPE İSTASYONU 3-4 AY SONRA AÇILACAK
Hattın Gayrettepe bölümünün yapımındaki gecikmelerin sebebini Bakan Karaismailoğlu şöyle aktardı:
"Gayrettepe metro istasyonu özel bir durak. Yerin 70 metre altından geçiyor. Üstünde yoğun bir yerleşim var. Kağıthane ile Gayrettepe arası 3,5 kilometre uzunluğunda. Bu istasyon, birçok noktaya bağlantı sağlayacağı için 70 metre derinlikte dizayn edildi. Bunun zorluğundan dolayı 3-4 ay gibi rötarla orayı açacağız."
HIZLI TREN SABİHA GÖKÇEN VE İSTANBUL HAVALİMANI'NA UĞRAYACAK
Karaismailoğlu, Ankara-İstanbul hızlı tren hattını Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanı'na ulaştırmak için yaptıkları projede ihale aşamasına geldiklerini aktararak, şöyle devam etti:
"Pazar günü 34 kilometrelik Kağıthane-İstanbul Havalimanı'nı bağlıyoruz. Bir taraftan da bununla birlikte daha önemli bir projeyi daha yürütüyoruz. İnşallah yakın bir zamanda onun da ihalesini yapacağız. Ankara-İstanbul hızlı tren hattı, Gebze'den ayrılarak Sabiha Gökçen Havalimanı üzerinden Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü geçerek İstanbul Havalimanı'na ulaşıp buradan Avrupa'ya doğru devam edecek. İstanbul Havalimanı'ndaki mevcut metro istasyonumuzla havalimanı arasına bu hızlı tren istasyonu gelecek. İstanbul Havalimanımızı hızlı tren ağımızla buluşturacağız."
BİLET FİYATLARI NE OLACAK?
Karaismailoğlu, İstanbul Havalimanı Metrosu bilet fiyatları hakkında da, "İstanbul'daki normal bilet fiyatlandırması olacak. İstanbulkart kullanılacak. Metrobüsteki fiyatlandırma gibi burada da benzer fiyatlandırma olacak. İstanbul'daki en düşük mesafe bileti, İBB'nin toplu taşımaya yaptığı zam sonucunda 9.90 lira oldu. İstanbul Havalimanı Metrosu'nda metrobüs mantığıyla ücretlendirme olacak. Gidilen yer kadar ödeme olacak. Maksimum 12 küsür lira civarında olacak" bilgisini verdi.
Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metrosu bir ay ücretsiz olacak.
AÇILACAK OLAN KISIM
Kağıthane - Eyüpsultan (Göktürk)- İstanbul Havalimanı (34 km) durakları:
Kâğıthane
Hasdal
Kemerburgaz
Göktürk
İhsaniye
Terminal 2
Kargo Terminali
İstanbul Havalimanı
Açılacak kısım günlük 600 bin yolcuya hizmet edecek ve Mahmutbey metrosu ile Kâğıthane'de entegre olacak.
ÇALIŞMALARIN DEVAM ETTİĞİ KISIM
Gayrettepe İstasyonu (3.5 km)
Bu istasyonun açılmasıyla İstanbul Havalimanı Metro Hattı Gayrettepe istasyonundan Zincirlikuyu metrobüsü ile entegre edilecek.
Bu kısmın açılmasıyla İstanbul Havalimanı Metro Hattı günlük 200 bin yolcuya daha hizmet edecek.
SEYAHAT SÜRELERİ
69 kilometrelik İstanbul Havalimanın Metro Hattının 800 bin yolcuya hizmet edecek 37.5 kilometrelik birinci etabı toplamda 9 istasyondan oluşuyor.
2016'da ihalesi yapılan ve Gayrettepe - İstanbul Havalimanı - Halkalı güzergâhında 16 istasyondan oluşan hat, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından "Gayrettepe - İstanbul Havalimanı" ve "İstanbul Havalimanı - Halkalı" olmak üzere iki etapta inşa edilmektedir.
İkinci etabının tamamlanmasıyla İstanbul Havalimanı metro hattı 16 istasyona ulaşacak: