Türkiye'nin en iyi haber sitesi
HINCAL'IN YERİ HINCAL ULUÇ

Bir Basın Ahlak Yasası vardı ya!.

Hatırlarsınız bir "Basın Ahlak Yasası" vardı. Gazetelerin başlıklarının yanında "Bu gazete Basın Ahlak Yasasına uyar" yazardı. Biz yazarlar da, bireysel olarak Basın Ahlak Yasası'nın altına imza atar, bireysel söz verirdik.
Bu yasa ilkelerine uyulup uyulmadığını da "Basın Konseyi" denetlerdi.
Medya uzmanı hukukçular, kıdemli gazeteciler ve sivil toplum örgütü temsilcileri vardı Konsey'de..
İşte o Basın Konseyi, son olaylar üzerine bir bildiri yayınladı.
Gazeteler, böyle bildirileri bildirmeyip pek sevmez.. Ben de bunu bildiğimden aynen köşeme aldım.
Buyrunuz "Basın Konseyi" imzalı o bildiri..

***
Basın Konseyi'nin Türk Medyasına Önemli Hatırlatması:
1- Türk Basınının inandırıcılığı ve saygınlığı her değerin üstündedir.
2- Yayınlar Reklam amaçlı yapılıyorsa mutlak "Reklam" ve "Tanıtım" logosu kullanılmalıdır.
Son günlerde medyamızda yer alan birtakım iddialar Basın Konseyi'nce endişeyle izlenmektedir. Söz konusu iddialara göre, Türk basınında bazı gazeteciler yazıları veya röportajları karşılığında muhataplarından para almakta, bazı gazete sahiplerinin bu durumdan haberdar oldukları ileri sürülmektedir.
Basın Konseyi bu iddiaların gerçeklik payını bilmemektedir. Bununla birlikte, Basın Meslek İlkelerimize göre, iddia edilen türden davranışlara girişmenin ciddi bir mesleki ihlali teşkil edeceğini vurgulamak isteriz.
Basın Meslek İlkeleri'nin 3. maddesine göre "Kamusal bir görev olan gazetecilik, ahlaka aykırı özel amaç ve çıkarlara alet edilemez." Gazetecinin yazdığı yazının içeriği karşılığında ilgili kişilerden parasal veya başka türden herhangi bir menfaat elde etmesi, etik açıdan kabul edilemez bir davranıştır.
Basın Meslek İlkeleri'nin 12. maddesine göre "Gazeteci görevini, taşıdığı sıfatın saygınlığına gölge düşürebilecek yöntem ve tutumlarla yapmaktan sakınır." Şüphesiz, bir gazetecinin tarafsız ve bağımsız olmadığı izlenimini doğuracak şekilde, hakkında yazı yazdığı kişilerle parasal veya başkaca menfaat ilişkisinin olması, gazeteci sıfatının gerektirdiği saygınlığa aykırı düşecektir.
Basın Meslek İlkeleri'nin 14. maddesine göre "İlan ve reklam niteliğindeki yayınların bu nitelikleri, tereddüde yer bırakmayacak şekilde belirtilir." Buradaki amaç, okuyucunun yanıltılmasının veya gizlice yönlendirilmesinin önüne geçmektir. Haber veya röportaj ya da köşe yazısı kisvesi altında bazı kişilerin, şirketlerin veya ürünlerin övülmesi, aslında gizli olarak reklam yapılması anlamına gelir. Bu ise, okuyucuyu yanıltmama yasağının dolanılması demektir.
Yukarıda anılan ilkelere uyulmamasının, yazar- muhabir ile bir bütün olarak Türk basınının inandırıcılığını ve saygınlığını ciddi şekilde sarsacağı açıktır.
Bu bakımdan, medyamızda yer alan tüm kişi ve kurumların yukarıda belirtilen hususlara azami özeni göstereceklerine inanıyoruz.
Bu tür yayınların reklam amaçlı yapılıyorsa, mutlaka 'ilan- reklam- tanıtım' logosu başlığı altında yayınlanması gerektiğini hatırlatırız.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA