Reklamcıların psikologlardan da faydalandığını biliyoruz. Geçenlerde piyasaya çıkan 'Madison Avenue' adlı kitapta bunun ilginç örneklerine rastladım.
'Madison Avenue'nun ABD'de ilk yayınlanış tarihi 1958. Evet rakamlar eski ama reklamcılığın çalışma tarzı pek değişmedi.
Adını New York reklam sektörünün konuşlandığı caddeden alan kitabın yazarı Martin Mayer. Bu kapsamlı incelemede verilen örnekler arasında psikolog Ernest Dichter de var.
Avusturya kökenli Dr. Dichter olaya tüketici psikolojisi açısından bakarak ajanslara reklamda hangi konuyu işlemeleri gerektiğini söylüyor.
Mesela 1950'lerde havayolu taşımacılığı yükselişte. Ancak insanlar tedirgin: "Ya uçak düşerse?" Dr. Dichter'in yaklaşımı şöyle: "Asla, 'Bizim uçağımız güvenlidir' diye reklam yapmayın. Siz güvenden söz ettikçe, tüketicinin kuşkusunu pekişecektir."
O halde ne yapmalı? Dichter'in önerisi: "Erkeklere uçakların hızından ve rahatlığından... Kadınlara ise uçak sayesinde kocalarının eve daha çabuk döneceğinden bahsedin."
Reklamcı Murat Yurddaş'ın çevirdiği kitapta (İş Bankası Yay.) daha nice ilginç örnek var. Bir ürünü tüketmeye farketmeden nasıl ikna edildiğini öğrenmek isteyenler için...