Suudi Arabistan ve Körfez ülkelerine mal satan ihracatçı ile bu ihraç ürünlerini taşıyan nakliyatçı, SİSA darbesiyle sarsıldı. SİSA Taşımacılık'ın sektöre verdiği zarar Mısır'daki darbeci Sisi'nin devrik başkan Mursi'ye yaptığını aratmadı! İskenderun'dan Mısır'ın Port Said Limanı'na Ro-Ro'larla mal taşıyan SİSA, Mısırlı acenteye olan 1 milyon 400 bin dolar borcunu ödemeyince, Mısır şirketi darbeyi fırsat bildi. 94 şoförümüzü rehin alıp "Ya para ya özgürlük" diye bastırdı.
Mısır yönetimi ile ilişkilerin bozulması hem Dışişleri hem de Ekonomi Bakanlığı'nın devreye girmesini engelledi. Şoförler aç susuz 40 gün geçirdi. Arabulucular çözüm yolu bulamadı.
***
Uluslararası Nakliyatçılar Derneği (
UND) SİSA'nın borçlarını üstlenmek zorunda kaldı. 94 Antakyalı nakliyatçıdan araç başına
beş bin dolar isteyen UND, kendisi de araç başına
10 bin dolar verdi. Böylece
1 milyon 400 bin TL'lik SİSA borcu ödendi. Parayı alan Mısırlı acente rehineleri serbest bıraktı. Şoförler evlerine döndü.
Ancak
Kızıldeniz'e ve
Tel Aviv'e Ro-Ro'su çalışan, nakliyatçıdan parayı peşin alan SİSA'nın patronu
Bülent İpek ortadan kayboldu. Pek çok acenteye
4 milyon dolar borcu olduğu iddia edilen SİSA hakkında
suç duyurusunda bulunan UND şimdi de
nitelikli dolandırıcılık davası açtı.
***
Peki, kim bu SİSA? Suriye kapısı kapanınca, yılda
12 bin seferle 1 milyar doların üzerinde ihracat yapılan S. Arabistan ve Körfez'e ulaşmak için arayışa girdik. Ekonomi Bakanlığı 2012'de uluslararası Ro-Ro firmalarına çağrı yaptı. İskenderun'dan Port Said Limanı'na, Kızıldeniz ve oradan da karayoluyla bu bölgeye gidenlere, her sefer için 1 yıl boyunca araç başına
1000 dolar destek vereceğini açıkladı.
Bir Ro-Ro
150 TIR taşıyor. Bir seferde
150 bin dolar destek. Az mı?
***
UND ve bölge nakliyatçısı ise
12 milyon doları bulan bu desteği beğenmemiş olacak ki, bu işten uzak durdu. İhaleye girenler izlenmedi bile. İki Türk şirketi işe talip oldu. Taşımayı yapan desteği aldı. Ne zaman ki,
geçen martta teşvikler kesildi, sıkıntı başladı. UND Yönetimi, Ekonomi Bakanlığı'ndan destekle ilgili
üç ay ek süre istedi. "
500 dolar teşvik verin, şirketlerin sıkıntısı ne, görelim" dedi.
Bakanlık talebi kabul etti. UND yaptığı çalışma sonucu gördü ki, bu yapıyla bu hatta yapılan taşıma sürdürülemez.
UN-Ro- Ro devreye sokuldu. Çok borcu olduğu iddia edilen SİSA da çalışmaya devam etti. İddia o ki,
30 milyon dolarlık iş yapan SİSA, piyasaya 4 milyon dolar borç taktı. En büyük alacaklı da Port Said Limanı'ydı. Mısır'daki darbeyi fırsat bilerek Türk araçlarına el koyup, şoförleri rehin almasının nedeni bu.
Kaostan fırsat yaratanlara bakar mısınız?