Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Avrupa'ya ihracat yapan genel müdür neye güveniyor?

Yeni yıla sadece 19 gün kaldı. 2012 için ABD ve Avrupa Birliği ülkelerinde en kötü senaryolar havada uçuşuyor. İşin ilginç tarafı herkes bir bedel ödenmesi konusunda hemfikir ancak bu bedel ödenirse de kimsenin ayakta kalamayacağı korkusu daha hakim ortama.
Cari açık konusu Türkiye'nin en hassas noktası olsa da şu anda krizin uğramadığı ülkelerden biriyiz. Peki bu durum 2012'de de böyle sürecek mi? İhracatının büyük bir kısmını Avrupa Birliği ülkelerine yapan Türkiye acaba krizden nasıl etkilenecek?
Hep reel ekonomi penceresinden bakan biri gazeteci olduğumdan, bu sorunun cevabını da buralarda arıyorum. İhracatın, üretimin göbeğinde yer alan şirketlerin yol haritasında neler olduğunu ve 2012'den korkup korkmadıklarını merak ediyorum.
Karşımda yakın gelecek projesi için 1 milyar dolar gibi büyük miktarda yatırım yapan bir şirketin, yani Ford Otosan'ın direksiyonundaki Nuri Otay var.
Düşünün ki Ford Otosan yeni nesil ticari araç yatırımıyla oldukça agresif bir büyüme stratejisinin tam da göbeğinde. Üstelik ihracatının büyük bir kısmını başta İngiltere olmak üzere Almanya gibi AB ülkeleri ve ABD'ye yapıyor.
Peki 2012 planları ne olacak? Geçen hafta krizin ortasındaki İtalya'nın büyüyen şirketi Pirelli'nin başkanı Provera ile konuşmuş ve kendisini çok iyimser bulmuştum. Daha doğrusu Provera "İyimser misiniz" şeklindeki soruma; kendinden çok emin, "Evet iyimserim. İtalya bu sorunların üstesinden gelecek, çok güçlü bir ekonomi" diye yanıt vermişti.
Türkiye'de kriz falan yok tabii ama başka ülkelerin krizinden etkilenme olasılığımız var. Ama işte örneğin bu yılı 3.5 milyar dolar otomotiv ihracatı ile kapatmaya hazırlanan Nuri Otay da 2012 için pozitif.
2012 için pazarın yüzde 5'ten fazla küçülmesini beklemeyen Otay, Ford Otosan'ın üretim kapasitesini 400 bine çıkaracağını ve önümüzdeki iki yıl içinde 1000 kişiyi daha işe alacaklarını anlattı bana.
Otay'a göre, Avrupa ve Türkiye 2012'nin ilk çeyreğini zor geçirecek. Türkiye'de bunun sebebi, ÖTV zamlarının kampanyalarla kapatılması ve tüketiciye yansıtılmaması. Yani zamlardan arındırılınca satışlar hiç etkilenmemiş. Doğru ya, öyle kampanyalar yapıldı ki mesela, "24 ay 24 bin lira! 0 faiz!"
Ford Otosan'ın yeni küçük ticari aracı az yakıt harcıyor. B tipi motoru var. Yani krizde küçülüne ekonomilerin can simidi olabilir. O nedenle belki de Nuri Otay, yeni modellerle önümüzdeki yıl kendi şirketlerinin ihracatında bir daralma beklemiyor.
Ford Otosan fabrikasındaki mühendisler Ranger'ın Türkiye'de geliştirilen motoru dahil bir çok yeniliğe imza atıyor. Ford fabrikasında sadece motor geliştiren mühendis sayısı 600'ün üstünde. Öğrendiğime göre bu mühendislerin yüzde 16'ısı da kadınlardan oluşuyor. Ford Otosan'ın Ar-Ge'sindeki mühendis sayısı 1000 civarında. İnsan gücüyle Türkiye, rakiplerine bir çok alanda fark atabiliyor böylece.

YAZARIN BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA