İstanbul Ataköy Atatürk Ortaokulu mektuptan dostluk köprüleri kurmak için kolları sıvadı. Mektuplaşan Kitaplar ile Türkiye'nin farklı bölgelerinden öğrencilerin kaynaşmasını sağlamak amacıyla yeni bir projeye imza attı.
"AMACIMIZ BİR ARAYA GETİRMEK"
Öğrencilerini bu serüvene sokan öğretmenler Nilüfer Güleryüz ve Gönül Reyhan Mercan projeyi şu şekilde anlattı: "Biz paylaşmayı seçtik, her şeyin paylaşıldığı günümüzde, biz öğrencilerimizle düşüncelerimizi, hislerimizi, duygularımızı paylaşmayı seçtik. Amacımız Türkiye'nin farklı bölgelerinde yaşayan akran öğrencilerimizi bir araya getirerek aynı kitaba dair izlenimlerini paylaştırmaktı. Bunun için günümüzde unutulmuş geleneksel iletişim aracımız mektubu seçtik. Özenle yazılmış, üzerinde düşünülmüş, sabırla yazılıp sabırla cevabı beklenilen bir mektubun yerini elbet başka bir şey tutamazdı.
Kitap okumanın yanında yazma kabiliyetinin de gelişmesi için "Mektuplaşan Kitaplar" bizi heyecanlandıran projeler arasında, Anadolu'nun farklı okullarla birlikte aynı kitabı okuyarak, okuduğumuz kitap üzerine birbirimize mektup yazarak hem farklı kültürden yeni arkadaşlar edinmek, farklı coğrafyaların aynı kitaba bakış açısını görmek hem de kitabı daha dikkatli okuma alışkanlığı kazandırmak adına bu projemizi önemsiyoruz."
BİR YIL OLDU
Projenin sahibi ve koordinatör olan Nilüfer Güleryüz, projeye Mart 2018 tarihinde Ağrı, Sinop ve İstanbul ile başladıklarını, bu dönem Aydın, Adana, Çorum, Kocaeli, Şanlıurfa, Yozgat gibi yeni illeri ekleyerek tüm Türkiye'yi kapsayan ulusal bir proje haline getirdiklerini anlattı. Güleryüz, her ay farklı bir kitap okuyarak okunan kitap üzerinden hem öğrencilerin mektup geleneğini yaşamalarını, hem yaşatmalarını, hem de farklı kültürde bulunan akran öğrencilerin aynı kitaba bakış açısını yakalamayı sağlayarak yılsonunda bu mektupları bir kitap haline dönüştüreceklerini ifade etti. Kitap ile birlikte hem başka okuyucuların yararlanmasını, hem de projeye katılan öğrencilerin ve okulların arşivinde bir hatıra olarak kalmasını sağlamak istediklerini belirtti.
ULUSAL BİR PROJE
Güleryüz ayrıca; "Mektuplaşan Kitaplar Projesi ulusal bir proje olarak devam ederken, İngiltere Türk Dili Kültürü ve Eğitim Konsorsiyumu'na aynı formattaki "Mektuptan Köprüler" projesini sunduk ve kabul gördü. Yabancı Dil Ağırlıklı sınıflarımızda okuyan öğrencilerimizle İngiltere de okuyan Türk öğrencilerimizi bu sefer aynı kitapta İngilizce ve Türkçe yazılan mektup satırlarında buluşturmayı hedefliyoruz" dedi.
Mektuplaşan Kitaplar Projesi yürütücülerinden, Türkçe öğretmeni Gönül Reyhan Mercan ise proje hakkında şunları söyledi: "'Mektup, selam söyle benden sılaya' demiş türküde ozanımız. Biz de kulak verdik bu güçlü dileğe. Mektuba atfedilen güvene, sadakate, bekleyişe ve nicesine dikkat çekmekti amacımız. Öğrencilerimize sunmak istediğimiz değerlerin içinde yazıyı, niyeti, sözü, duyguyu özgün ve zamansız haliyle birleştirmiş olan mektubun kapısını çaldık projemizde. Ağrılı kitapseverin, Sinoplu kardeşine kitaba dair söyleyecekleri, aynı sayfalarda çıktıkları yolculukların yakın veya uzak yönlerini birbirlerine emanet etmeleri biz eğitimciler için önemliydi. Farklı topraklarda başka ninnilerle büyümüş gençler; yazarlar ile kurdukları bağı, sözün gücüne duydukları heyecanı, okur olabilme sorumluluğunu, çok yönlü düşünme yetisini samimi gönüllerinde birleştirdiler. Her birine teşekkürlerimi sunarım"
"ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİSİNİ GELİŞTİREN ÖĞRENCİLER…"
Projeye her aşamasında destek veren Okul Müdürü Acem Yıldırım ise şunları söyledi: "Anadolu yazıya kucak açtığından bu yana düşüncesine duygularını da katık etmiştir. Sözünü bilip pişiren, sözüne dost olmuş atalarının mirasını, mektubu, kitapların dünyası ile tanıtmak projeye ayrı bir değer yüklemektedir. Okudukları eserlerde eleştirel düşünme becerisini geliştiren öğrencimiz, mektuplarında ruhunu güzelleştiren yurdumun bambaşka değerlerinden izler de bırakmıştır .Akranıyla yazı dili ile tanışmak, fikirlerine güven duymak ve bunu kitapların dilinden beslenerek sunmak şüphesiz ki öğrenciler için değerli bir adımdır .Projeye katılan tüm öğretmen ve öğrencilerimi kutluyorum."
ÖĞRENCİLER KONUŞTU
Projeye katılan öğrencilerden Sıla Vardar ve Siyabend Çavdarcı da proje ile ilgili duygularını ve düşüncelerini paylaştı. Öğrenciler proje sayesinde kitapları okuyup daha iyi anladıklarını, yazarken mektuplaşmanın ne kadar keyifli olduğunu fark ettiklerini belirtti. Her ay farklı bir kitabı mektup arkadaşlarıyla değerlendirdiklerini, bazı yerlerinde aynı duyguları yaşarken bazı yerlerinde bambaşka duygular yaşamış olduklarını anladıklarını söyledi. Öğrenciler, "Bu proje sayesinde tanımadığımız yazarları tanıdık. Okuduklarımızı yazıya dönüştürebilmeyi öğrendik. En önemlisi de mektup arkadaşımız oldu diye konuştular" dedi.