Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2020'li yıllarda Türkiye'ye olimpiyatlarda çok önemli başarılar kazandıracak bir projeyi hayata geçirdi... Türkiye'yi temsil edecek sporcuların yetişmesi için toplam 8 tematik spor lisesi açıldı. Bu liselerde ilgili branşlarda özel eğitimlerin verilmesinin yanı sıra öğrenciyi üniversite sınavlarında da başarıya götürecek temel akademik müfredat uygulanacak. Öğrenciler bu okullardan mezun olduktan sonra hem iyi bir üniversiteyi kazanabilecek seviyeye gelecek hem de alanında lisanslı sporcular olacak. Tematik spor liselerinin müfredatı ile ilgili federasyonlarla ortak bir çalışma hazırlandı. Öğrenci seçiminde yüzde 70 yetenek testleri, yüzde 30 da TEOG puanı etkili olacağı belirtildi. Tematik spor liseleri spora ilgisi olan ancak akademik eğitimin aksamasından endişe eden veliler için de en uygun tercih olarak gösteriliyor. Türkiye'deki tematik spor liselerinin ilk örneklerinden olan Türkiye Futbol Federasyonu Meral-Celal Aras Spor Lisesi'ni ziyaret eden Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Müsteşarı Yusuf Tekin, "2024'e kadar bu liselerden Türkiye'nin olimpiyatlardaki madalya sayısına katkı yapacak sporcularımızın yetişeceğine eminim" şeklinde konuştu.
Müsteşar Tekin'in ziyaretinde yer alan ve gönüllü olarak ders veren eski milli eldiven Rasim Kara da, "İyi birey, iyi sporcu felsefesinden hareket ederek hem okuyan hem de oynayan çocuklar yetiştireceğiz" dedi.
Müsteşar Tekin okulların özelliklerini, hedeflerini ve gelecekteki projeleri anlattı
ERZURUM'DA KAYAK, SİVAS'TA BOKS: Bu yıl Türkiye genelinde Antalya'da yüzme ve bisiklet, Erzincan'da atletizm, Erzurum'da buz pateni, curling, kayak ve buz hokeyi, Eskişehir'de basketbol, İzmir Foça'da futbol, Samsun'da uzakdoğu sporları, Sakarya'da su sporları, Sivas'ta güreş ve boks branşlarında olmak üzere toplam 8 tematik spor lisesi açıldı.
YÖRESEL YETKİNLİK: Okulların hepsini Gençlik ve Spor Bakanlığı ile ilgili federasyonlarla ortak açtık. Sporları belirlerken o ildeki yatırımlar ve yöresel yetkinlikleri dikkate aldık. Bölgenin anatomik yapısına uygun branşları seçtik.
ÜÇ ÖNEMLİ AYRICALIK
Hem müfredat hem de eğitim kadrosu açısından genel düzenlemelerin dışına çıktıklarını anlatan Müsteşar Tekin, tematik spor liselerinin 3 önemli ayrıcalığını şöyle özetledi:
İÇERİK FEDERASYONDAN: Çocuklara pozitif bilimler ağırlıklı akademik bir eğitim verildiği için öğrenci diğer alanlara zaman ayıramıyor. Derslerine yoğunlaşıyor. Bu nedenle tematik liselerin müfredatını farklılaştırdık. 26 saat civarında standart Anadolu liselerinin müfredatını uygulayacağız. Kalan haftalık 14 ya da 15 saatin içeriği ise proje okulun mantığı oluşturuluyor. Onu da ilgili federasyon ya da paydaşımız hazırlıyor. Örneğin bu okulda içeriği Türkiye Futbol Federasyonu belirledi.
SEÇİCİLİK: Öğretmen kadrosunu proje okul kapsamına sokarak başka boyuta ulaştırdık. Öğretmen kadrosunda da seçici davranma hakkını elde ettik. Buraya sadece bu konuyla ilgili öğretmenler bakanlık onayıyla atanmış oluyorlar.
KONUNUN DUAYENLERİNDEN DERS: Normal okullarımızda öğretmenlik formasyonuna sahip olmayan kişilerin öğretmenlik yapma ehliyetleri yok. Ancak bu tematik liselerde sahadaki uzman kişiler ders verebiliyorlar. Örneğin bu okulda TFF'nin belirlediği kişiler ders verebiliyorlar. Fatih Terim ve eski futbolcular derslere geliyor...
BİLİMSEL SPOR AÇILIMI
AKADEMİK BAŞARIYLA PARALEL: Dünyada futbol artık sadece yetenekle oynanan bir oyun değil. Bir futbolcu nerede ne zaman nasıl koşacağını, hangi hızla koşacağını, topa hangi hızla vuracağını düşünecek şekilde kıvrak bir zekaya sahip olması gerekir. Yani akademik başarısının da bu paralelde yürümesi lazım. Türkiye'de futbol altyapısı bu anlamda çok yeterli değil. Bu okullarla akademik başarıları da beraberinde gelecek.
ÜNİVERSİTEYE DE GİREBİLİRLER: Çocuklar burayı bitirdiklerinde iyi bir üniversite tercihi yapabilecekler. Sportif altyapılarını geliştirip büyük kulüplerde yüksek meblağlarla top oynayacak başarılar elde edebilirler.
ORTAOKULLAR DA YAPILACAK: Liseye başlayan bir öğrencinin yetenek testine yönlendirilmesi için geç olmaz mı eleştirisi olabilir. Önümüzdeki yıllarda bu liselerin ortaokullarını da açacağız. Böylece daha küçük yaşlarda ortaokuldan itibaren spor ve güzel sanatlar için öğrenci seçimini farklılaştırıp müfredatın ona göre revize edildiği yeni bir yapı ortaya çıkmış olacak.