Dünyada geçen yıl 90 bin yeni ürünün piyasaya çıktığını biliyor muydunuz? Peki ya bunların 347'sinin sadece diş macunu kategorisinde yer aldığını söylesek? Biz de bu bilgileri Time Dergisi'nin 2009'da "Dünyanın en etkili 100 insanı" arasında gösterdiği Martin Lindstorm ile yaptığımız röportaj sırasında öğrendik. Lindstorm, ürün pazarlama ve marka stratejisi alanında bir dahi olarak gösteriliyor ve dünyanın önde gelen şirket ve kurumları için geliştirdiği birbirinden ilginç pazarlama yöntemleri ile tanınıyor. Biz de Martin Lindstorm ile gelecekteki trendlerin yanı sıra global piyasalarda Türk şirketlerinin ve markaların durumunu konuştuk. Türk şirketlerinin sahip olduğu potansiyelin farkında olmadığını savunan ve Türk markalarını çok ürkek bulan Lindstorm'a göre yöneticilerin sorunu yeteri kadar büyük düşünmemek. Türk markalarının küresel bir bakış açısı yerine yerel düşünmeye eğimli olduğunu belirten Lindstorm, "Belki bu söylediklerim çok acımasız ve ağır bulunabilir ama küresel piyasaya sunacakları çok şey olmasına rağmen Türk markaları çok ürkek. Eğer dünyanın en büyük markası bir Türk tarafından yönetiliyorsa, Türkleri geride tutan hiçbir şey yok demektir" dedi.
KÜÇÜK DÜŞÜNMEYE SON VERİN
Türk şirketlerinin yapısını ve stratejilerini genel anlamda masaya yatıran Lindstorm, markalara daha cesur davranmaları konusunda çağrıda bulunarak, şirketlerin artık küçük düşünme alışkanlığına son vermesi gerektiğini söylüyor. Türk şirketlerinin dünya pazarını nasıl fethedeceğini düşünmek ve ona göre strateji geliştirmek yerine kendi avlusunu nasıl ele geçireceği ve geliştireceği yönünde çalışmalar yaptığını ifade eden Lindstorm, Türk ve Amerikan iş modeli arasındaki farkı ilginç bir örnekle anlattı: "Eğer bir Türk şirketi perakende zinciri açacaksa ilk önce bir mağaza açarak işe başlar. İlk mağaza kâr edince de ikinciyi açar ve ilk ikisi kâra geçtikten sonra üçüncü mağazayı açar. ABD'li bir şirket zincir mağaza açacaksa gerekli modeli oluşturup, onun altyapısını hazırlar ve bir defada 200 mağaza birden açar. Mağazaların durumunu değerlendirerek ikinci bir 200 mağaza için düğmeye basar."
LİNDSTORM'DAN TAVSİYELER:
Şirketin vizyonu, geleceği demek. Vizyon iddialı olmalı.
Farklı sektörlerdeki gelişmeleri takip edin ve onlardan ilham alın.
Markayı tüketiciye sunarken olabildiğince yaratıcı olmak şart. İnsanları kışkırtmalı ve ilham vermeli.
Büyük markalardan ders alın ama taklit etmekten kaçının.
Genel trendi takip etmek yerine farklılaşmak için çabalayın, akıntıya karşı yüzün.
Türkiye'ye gerçekleştirdiği ziyaretlerde gözlemlediği Türklerin yaratıcı düşünce gücüne hayran kaldığını söyleyen Lindstorm, dinamik ve canlı hayat tarzını 'büyüleyici' olarak tanımlayarak, "Bu bile turizm sektörü açısından mükemmel şekilde ihraç edilebilecek bir şey" dedi.
'İNTERNET SAYESİNDE KONTROL ARTIK TÜKETİCİYE GEÇTİ'
İnternetin gücü sayesinde bir zamanlar şirket ve markaların elinde olan kontrol gücünün artık tüketiciye doğru kaydığını belirten Lindstorm, "İnternet, şirketlerden daha güçlü hale geldi. Bu öyle bir güç ki bir markayı bir günde yoktan var da edebilir yerle bir de" diye konuştu. Lindstorm, şirketlerin artık tüketicileri daha dikkatli dinlediğini ve gözlemlediğini belirterek, eskiden aylar süren tüketici şikayet ve isteklerine verilen cevabın artık saatler içinde sonuçlandığını söyledi.
'GERÇEK MARKALAR İNDİRİM YAPMAZ'
Dünyaca
ünlü markaların artık müşterilerine daha fazla değer sunmak zorunda olduğunu belirten Lindstorm, "Fiyat tek başına bir seçenek olmaktan çıktı. Artık güven, sorumluluk, imaj ve katma değer ön plana çıkıyor. Bir de şu unutulmamalı, gerçek markalar fiyat indirimi yapmaz" dedi. Lindstorm, krizde pazarlama ve Ar-Ge harcamalarını kısan şirketlerin pazarda yarattığı boşluğu kendine güvenen markaların dolduracağını söyledi.
'GIDA, KOZMETİK VE GİYİMDE İYİSİNİZ'
TÜRK firmalarından sıkça iş teklifi aldığını kaydeden Lindstorm, kendisi ile bağlantıya geçen yöneticilere global marka olmak yolunda kendisinin belirlediği gerekli kriterleri ön koşul olarak sunduğunu söyledi. Linstorm, gıda, giyim ve kozmetik alanında çok sayıda Türk şirketinin global pazarda öne çıkabilecek potansiyele sahip olduğunu söyledi. Şu an, şirketlerin yanı sıra ülkelerin tanıtımı, ünlü kişi ve kraliyet aileleri için de çalıştığını belirten Lindstorm, atılacak cesur adımlarla daha fazla Türk markasının global pazarda rahatlıkla yer alabileceğini dile getiriyor.