Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Levent Çakıroğlu, İngiltere'de bulundukları 21 yılda beyaz eşya pazarında çamaşır, buzdolabı ve pişiricilerde liderliğe oturan Beko'nun krizden bu yana cirosunu yüzde 91 artırdığını belirterek müşterilerinden birinin İngiltere Başbakanı David Cameron olduğunu söyledi. Çakıroğlu, İngiltere'nin Başbakanlık makamı olan meşhur Downing Street 10 numaradaki rezidansa Beko marka buzdolabı gönderdiklerini anlattı. Yatırım için Hindistan'ı inceleyen, bilgisayar işini büyütme kararı alan Koç Holding'in Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Çakıroğlu, Arçelik'in vişne rengi ürünleri piyasaya sürmeye hazırlandığını söyledi. İngiltere'ye 1991'de tezgâh seviyesi buzdolabı ile giren Koç Holding, 21'inci yılını kutladığı ülkenin 2.7 milyar sterlinlik (yaklaşık 6.7 milyar TL) pazarında ana ürünlerde artık lider. Liderliğin krizde daralan İngiltere pazarında rakiplerinin payından alarak ve ciroyu artırarak geldiğini anlatan Çakıroğlu, 2008-2010 arasındaki iki yılda İngiltere cirolarının yüzde 91 arttığını söyledi. 21'inci yılı kutlamak için geldiğ i m i z L o n - d r a ' d a Çakıroğlu, iki yılda yüzde 7-8 olan p a z a r paylarının y ü z d e 16'lara çıktığını söyledi. Rakipler küçülürken Beko nasıl büyüdü? sorusunu yanıtlarken Çakıroğlu, birkaç faktöre bağladı. Çakıroğlu'nun saydığı ilk neden; yüksek kaliteyi daha ucuza satmaları... Bunu söylerken fiyat düşürüp, piyasaya ucuz mal sürerek yapmadıklarını belirten Çakıroğlu "Ürüne yeni özellikler ekleyip piyasaya sürdüğümüz için ortalama ürün fiyatlarımız sürekli arttı, artıyor" dedi. Öte yandan İngiltere'de satış sistemi Türkiye'deki gibi bayiler üzerinden değil güçlü perakende ağlarıyla yapılıyor.
ÜRÜNLERİN % 95'İ TÜRKİYE'DEN
Çakıroğlu başarıya ikinci neden olarak, Türkiye'nin üretim gücünü kullanarak zamanında ürün verebilmelerini gösterdi. "On time in full" yani zamanında siparişi teslim etmenin ödülü diyen Çakıroğlu, rakiplerinin minimum stoklarla çalışma çabalarına karşılık kendilerinin daha çok ürün ve hızlı tedarikle piyasada etkinliğini artırdıklarını söyledi. Ölçek ekonomisi fırsatını iyi kullanabildiklerini ve Eskişehir'deki fabrikalarının Çin'den bile daha rekabetçi fiyatlarla ürün üretebildiğini anlatan Çakıroğlu, 309 milyon sterlin (yaklaşık 770 milyon TL) ciro yakaladıkları İngiltere'deki ürünlerinin yüzde 95'inin Türkiye'den geldiğini belirtti. Kutlamalar için gelen Avustralyalı ekibin ülkenin en önemli perakendeci ağı olduğunu söyleyen Çakıroğlu, "Avustralya'da da İngiltere benzeri bir başarı öyküsü yazabilir miyiz diye bakıyoruz" dedi.
'Grundig'in tozunu aldık artık ümitliyiz'
Beko, TV'de İngiltere pazarından çekilmiş. Çakıroğlu, buna neden olarak rekabeti gösterirken başta Avrupa'nın en büyük beyaz eşya pazarı Almanya olmak üzere diğer ülkelerde satışları sürdürdüklerini anlattı. Almanya'nın zor bir pazar olduğunu kaydeden Çakıroğlu, 2008'de tamamen devraldıkları Grundig için de "Markanın tozunu alıyoruz. Grundig'den ümitliyiz" yorumunu yaptı.