Sanat günümüzde şirketlerin portföylerinde olmazsa olmazlar arasında yer alıyor. Tabii her markanın sanata yaklaşımı farklı. Kimi resim koleksiyonu oluştururken, kimi caz festivaline sponsor oluyor. Dünyanın ikinci, Avrupa'nın en büyük jeneratör firması FG Wilson ise Osmanlı döneminde başlı başına bir sanat ve iş kolu olan ama 20. yüzyıl başlarında unutulma noktasına gelen bir sanatı, ebruyu destekliyor. İngilizce ve Türkçe bastırılan kataloglarında Hikmet Barutçugil'in bir ebrusuna yer veren firmanın gelecek hedefleri arasında İngiltere ve Dubai'de ebru sergileri açmak ve ebru sanatını tüm dünyaya tanıtmak var. Peki ama bu fikir nasıl doğdu? Bunu konuşmak üzere Hikmet Barutçugil'in Üsküdar'daki Ebristanbul isimli atölyesinde Barutçugil ve FG Wilson Türkiye'nin CEO'su Köksal Er'le buluşuyorum. İlk sorumu Köksal Er'e yöneltiyorum: "Neden ebru?" Yanıtı net: "Ebru enerjiyi temsil eden bir sanat. FG Wilson da 'kesintisiz enerji' sloganıyla yola çıkmış bir marka. Biz hem yerel bir sanatı tüm dünyaya tanıtıp bir nevi elçi görevi üstlenmek, hem de markamızla uyum sağlayacak, marka değerimizi daha yukarılara çıkaracak bir eser seçmek istedik. Bu yüzden de Hikmet Bey'in barut ebrusunu kapağa taşımaya kara verdik."
EBRU, PRESTİJ GETİRDİ
FG Wilson'un barut ebrulu kapağı basılalı henüz 10 gün oldu. Köksal Er, bu katalogların şimdilik Dubai başta olmak üzere Ortadoğu ülkelerine, İngiltere'ye ve Asya'daki diğer temsilciliklere dağıtıldığını ve kısa süre içinde çok olumlu geri dönüşler aldıklarını anlatıyor. Er, "Bundan sonraki tüm kataloglarımızda ebru sanatına yer vereceğiz. Hatta bu sanatı tanıtmak amacıyla farklı aktivitelere de sponsorluk desteği vereceğiz. Markamız bünyesinde bir akdemimiz bulunuyor. Bu akademideki öğrencilerden isteyenleri de Barutçugil'in atölyesinde workshop'lara yollayacağız" diye anlatıyor. "Kataloğunuzda ebruya yer vermenin getirisi oldu mu?" diye soruyorum Köksal Er'e. Hiç düşünmeden yanıt veriyor: "Kesinlikle. Bu denli büyük markalar sanatın mutlaka yanında olmalı. Ebrulu kapağın markamıza getirdiği prestiji şimdiden görebiliyoruz. Bundan sonraki projelerimize de mutlaka sanat dahil olacak."
Barut ebrusunu literatüre kazandırdı
Barutçugil, literatüre 'barut ebrusu' olarak bilinen yeni bir tür kazandıran kişi olarak tarihe geçti. Eskiden sadece kağıda uygulanan bir süsleme sanatı olarak bilinen ebruyu Barutçugil, ahşaptan kumaşa, mumdan seramiğe farklı alanlarda uyguluyor. Hatta ebruyu iç mimariden resme kadar farklı alanlara sokmayı başardı. Barutçugil, "Böylece ebruyu daha fazla kişi tanımış oldu" diyor. Baruçugil'in Üsküdar'daki evi ve atölyesinde perdelerden masa örtülerine her yerde karşınıza çıkıyor ebru. "Son beş yılda resim ve heykele ilgi arttı. Büyük firmalar resim, heykel ve müziği destekliyor. Global bir markanın yerel bir sanat dalına da destek vermesi sevindirici." Barutçugil'in eserleri başta London British Museum Art olmak üzere müzelerde ve birçok özel koleksiyonda yer alıyor. Erdem Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeynel Abidin Erdem, Barutçugil'in 119 parçalık 'ebristanbul' serisini satın almıştı. Ardından da bir Mardin serisi ısmarlamış. Dünyada ebru koleksiyonu yapan başka kişiler var.