Yerli tomobil üretimi projesine Türkiye'de bu alanda en uzun süre tecrübesi olan Koç Holding'ten de destek geldi. Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, yerli otomobille ilgili ortakları ile örüştüklerini belirterek, "Ford ile girmeyeceğiz. Burada üretimleri olduğu için. Ancak Fiat ile girmeyi planlıyoruz. Hazırladığımız planı da Türk Traktör'ün geçtiğimiz haftalarda düzenlenen töreninde Başbakan'a ilettik" dedi.
BABALARDAN ORTAK ÜRETİM
Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği'nin (TÜSİAD) Yüksek İstişare Konseyi Toplantısı'nda SABAH'ın sorularını yanıtlayan Mustafa Koç, yerli oto üretiminde firmaların ortak çalışacağını da sözlerine ekledi. Projede yerlilik oranı dışında ne tür sübvansiyonların uygulanacağının da önem taşıdığını belirten Koç, satış adetlerinin de karar almada etkili olacağını söyledi. Mustafa Koç ayrıca "Biz üzerimize düşen her şeyi yapmaya çalışacağız. Herhalde bu bir konsorsiyum şeklinde olacak" dedi.
Bakan elektrikli oto da istedi
Toplantının basına kapalı bölümünde Sanayi Bakanı'nın TÜSİAD üyelerinden elektrikli araç yapmalarını istediği de öğrenildi. Üç model üzerinde duran Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün toplantı çıkışı yaptığı konuşmada "Bunu devlet yapacak değil. Biz bir potansiyele işaret ediyor ve yatırımcılar tarafından dikkate alınmasını istiyoruz'' dedi. Bakan Ergün ayrıca teşvik sisteminin gözden geçirildiğini de bildirdi. Girişimcilerin de ağırlıklı olarak bunu beklediklerini ifade eden Ergün, ''Diyelim ki Türkiye'de bir motor fabrikası kurma projesi, bu bir odak projedir. Biz özellikle cari açıkla ilgili konularda eksik gördüğümüz alanları odaklandığımız alanlar olarak yatırım teşvik sisteminde dikkate alıyoruz'' dedi.
'Devletin belirli bir desteği lazım'
Yerli otomobil için devletin belirli bir desteğinin olması gerektiğini söyleyen Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç maliyetler ile ilgili olarak "Bugün hiçkimse yüzde 100 bir otomobili kendi ülkesinde yerli olarak üretmiyor. Bazı aksamlar ortak olarak kullanılıyor. Şanzıman olsun, motor olsun... Dolayısıyla bu tip avantajlardan da faydalanmak lazım" dedi. Koç, kamu desteği olmadan üretim yapılıp yapılmayacağı sorusu üzerine de Koç, "O şekilde yapılması mümkün olmaz. Yani devletin belirli bir desteği olması lâzım. Onların hepsi bu bağlamda irdeleniyor" dedi.
Rekabet raporu olumsuz yaptı
OSD raporundan da bahseden Bakan Ergün, firmaların rekabetinin rapora da yansıdığını söyledi. Ergün sanayicilerin "Biz üreticiyiz ama aynı zamanda birbirimizin rakibiyiz bizden fazla ayrıntı bekle meyin, bu konuda firmalarımızla tek tek görüşün. Bu rapordaki genel çerçeveden daha farklı bir çerçeve ortaya çıkacaktır. Çünkü biz dernek olarak bir aradaysak da birbirimizin de rakibiyiz" dediklerini belirtti.
Vergi indirimi tartışılıyor
KİBAR Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar ise yerli otomobilin vergi ve teşvik öncesi 20-25 bin liralık fiyatının vergisel teşvikle mümkün olabileceğini söyledi. Yapılacak küçük bir düzenlemeyle vergisey avantaj sağlanabileceğini söyleyen Ali Kibar, şu anda piyasada bu fiyatlara araçların satılabildiğini kaydetti.
1.5 milyar eurodan aşağı olmaz
RENAULT Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar ise Türkiye'de Türk malı otomobil konseptinin elektrik motorlu otomobil olarak hayata geçmesinin çok daha kolay olduğunu düşündüğünü söyledi. Aybar, yatırım miktarının yeni bir model için 1.5 milyar eurodan aşağıya çıkmadığını, yan sanayinin de örgütlenmesi gerektiğini anlattı.
Otomobil üretecek birikimimiz var
Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Nurettin Özdebir, Türkiye'nin teknolojik açıdan birkaç model araba üretecek bilgi birikimine sahip olduğunu söyledi. Özdebir, yerli motor üretimi konusunda da çalışmalar yapılması gerektiğini kaydetti ve ekledi "40-50 bin motorla bir yere varamazsınız. 500 bin, 1 milyon motor yapmanız ve satacak yerleri de oluşturmamız lazım."