5 günlük hava durumu
1 Mayıs 2012 Salı

Kıdem tazminatında süre müjdesi

  • yeni haber
  • Giriş Saati: 01.05.2012  11:22
    Güncelleme : 01.05.2012  11:24

Çalışmaları süren oluşturulmasına ilişkin yasa tasarısı taslağında 10 yıl olan para çekme süresi esnetiliyor. lar, fonda biriken parayı 3, 5 ve 10 yıl gibi belirlenecek sürelerde alabilecek.

Yaklaşık 11 milyon kişiyi ilgilendiren yeni kıdem tazminatı sistemi şekilleniyor. Kıdem fonu oluşturulmasına ilişkin yasa tasarısı taslağında, ilk etapta 10 yıl olarak öngörülen, 'kıdem tazminatını çekme hakkı süresinin' esnetilmesi kararlaştırıldı. Buna göre, oluşturulacak olan fondan, tazminatı çekme hakkı 3 veya 5 yıla çekilecek. Ancak, kısa vadede tazminatını alan, düşük nema alacak. Uzun vadede tazminatını alan ise daha fazla nema alma imkanı elde edecek.

BES modeli uygulanacak

Star gazetesinden Hüseyin Özay'ın haberine göre; ekonomi bakanlarının geçtiğimiz hafta yaptığı toplantıda, kıdem tazminatı çalışmaları masaya yatırıldı. Yapılan değerlendirmelerde, Bireysel Emeklilik Sistemi'nde (BES) olduğu gibi tazminat ödemelerinin kademeli olarak yapılması konusunda görüş birliğine varıldı. Ancak, teknik ayrıntılar konusunda ise ekibin biraz daha çalışması kararlaştırıldı. Yeni kıdem tazminatı sistemine ilişkin taslağın, bu ay içinde Meclis'e sunulması ve Haziran sonuna kadar Meclis'ten çıkarılması hedeflendi. Yılın ikinci yarısında ise teknik ve hukuki altyapı hazırlanacak. Bir değişiklik yapılmazsa, sistem 2013 yılı başında yürürlüğe girecek. Fon bünyesinde her için bir hesap açılacak. Örneğin 11 milyon çalışanın, bir bankada olduğu gibi tazminat hesabı olacak.

Erken çekene nema yok

İşveren bu hesaba belirlenen oran doğrultusunda aylık olarak tazminat payı ödeyecek. Söz konusu yükümlülüğün yüzde 2-3 düzeyinde olması öngörülüyor. Hesaplardaki paralara, faiz işletilecek. Tahsil edileceği esnada da vadeye göre tazminat için nema ödenecek. Çalışanlar, hesaplarında biriken paraları belirli vadelerin ardından çekebilecekler. Bu vadelerin ise 3, 5, 10 yıl gibi zaman dilimlerini kapması planlanıyor. Ancak, örneğin 3 yılın sonunda tazminatını alanlara sadece anapara ödenmesi gibi seçenekler üzerinde duruluyor. Yani, tazminatını erken çeken çalışanın düşük tazminat alması söz konusu olacak.

PARANIN YÖNETİMİ

Kıdem tazminatı komisyonunda işçiler de var

Kıdem tazminatına yönelik çalışmalarda en çok merak edilen ise oluşturulacak fonun nasıl yönetileceği konusu. Edinilen bilgiye göre, fonda toplanan paraların idaresi, kıdem tazminatı komisyonu tarafından gerçekleştirilecek. Fonda, kamunun temsilcilerinin yanında, işçi sendikalarından temsilciler de bulunacak. Dolayısıyla, fon özerk bir yapıda çalışacak. Ayrıca, nda biriken paralar, 'kutsal para' özelliğinde olacak ve başka harcamalar için kullanılmayacak.

SİSTEM NASIL İŞLEYECEK?

Her çalışan adına bir hesap açılacak

Kıdem tazminatı fonu şöyle işleyecek:

Oluşturulacak Kıdem Tazminatı Fonu bünyesinde, her çalışan adına bir hesap açılacak.
Hesaplara, nema da verilecek.
Hesaplarda toplanan tazminatlar, kademeli olarak çekilebilecek.
Uzun süre hesapta tutulan tazminat yüksek nema alacak.
Çalışanlar, internetten hesaplarındaki biriken paraları günlük olarak takip edebilecek.

Etiketler : , ,

kalan karakter 460

kartala kartala

ben 8 yıldır işyerinde çalışıyorum peki şimdiye kadar çalıştıgımızı alaçakmıyız..?

Aynı Görüşte misiniz?
evet152
hayır11
cevapla 06.06.2012 18:14
irfan irfan

ben 17 seneden beri özel sektörde aralıksız çalışıyorum.yeni kıdem tazminatı yasası çıktıktan sonra benim şimdiye kadar ki biriken tazminatım işveren tarafından ödenecek mi.bu konu hakkında net bir bilgi verilmiyor.

Aynı Görüşte misiniz?
evet110
hayır5
cevapla 03.06.2012 23:03
baki baki

bir iş yerinde bir fiil 15 yıl çalışan kişi işte kendi isteğiyle ayrılsada tazminat hakkı doğuyor diye biliyorum.

Aynı Görüşte misiniz?
evet12
hayır4
cevapla 01.04.2013 11:13
mehmet mehmet

malesef işveren seni işten çırarınca alacaksın

Aynı Görüşte misiniz?
evet16
hayır14
cevapla 12.06.2012 10:12
erhan erhan

iş verenin verdiği maaş ne kadar olursa olsun asgari üçret kadarını hesaba yatırıyo diğer kalanı elden ödeme ile yapıyo.bunu yapan binlercede firma var.bunlarında denetimi ve kontrolü yapılmadığından buna göre örneğin 1000 tl alan bir işçinin maaşı sanki asgari üçret alıyomuş gibi görüneceğinden birde bir senelik tazminat hakkı için bir maaşın yarısını ödemeyi getiren bu yasa ile zaten vergi kaçıran onlarca firmaya ayrıca bi ödül verilyo.emeğe saygı.

Aynı Görüşte misiniz?
evet94
hayır7
cevapla 09.06.2012 17:12
özgün özgün

ben 5 yıldır calısıyorum fakat kovulamadıgım ıcın tazmınatımı alamıyorum bu yuzden ısı bırakamıyorum simdi bu yasaya gore dıledıgım zaman tazmınatımı alabılecekmıyım lutfen cevap

Aynı Görüşte misiniz?
evet8
hayır3
cevapla 01.08.2013 01:15
hakan hakan

ben şirkete bağlı başka bir işletmede yaklaşı 5 yıldır çalışıyorum ama 3600 gunum yok ben tazminat alabilecekmiyim cevaplarsanız sevinirim teşekkürler :)

Aynı Görüşte misiniz?
evet17
hayır6
cevapla 14.02.2013 17:44