MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret CEO'su Tuncay Bekiroğlu ile şubattaki buluşmamızda ekonomik büyümeyle kamyon satış grafiğinin örtüştüğünü iddia etmiş ve Türkiye'nin 2011'i yüzde 8-8.5 büyümeyle kapatacağını söylemişti. Söylediği gibi 2011'de yüzde 8.5 büyüdük. Anlayacağınız tutturdu. Bekiroğlu, 2012 tahminini ise "Nisanda yapabilirim" diye konuştu. Her ne kadar buluşma hazirana sarksa da yine de tahminini kabul ediyoruz. Bekiroğlu'nun kamyon satışlarıyla büyüme arasında kurduğu formüle göre, Türkiye bu yıl yüzde 3.5 büyüyecek. Ancak Bekiroğlu buna uzun süren soğuk havalar nedeniyle geç başlayan inşaat sektörünün ertelenen talebinin dahil edilmediğini vurguluyor ve ekliyor: "Bu da eklenirse Türkiye yüzde 4.5 büyüyecek diyebiliriz." Ancak Bekiroğlu'nun bu tahmininin Yunanistan, İspanya veya dünyada ağır bir kriz havasının oluşmamasına bağlı olduğunu da belirtelim.
34 BİN KAMYON SATILACAK
İlk dört ay geçen yılın yüzde 35 gerisinde bulunduğunu söyleyen Tuncay Bekiroğlu, ancak geçen yılın ekstra iyi bir yıl olduğu için bunun iyi bir karşılaştırma olamayacağını ve beş yıllık ortalamalara göre iyi bir yıl olarak değerlendirilebileceğini dile getiriyor. Bekiroğlu, 12 tonluk kamyon sınıfında sektör satışlarının geçen yıl 39 bin 500 adet olduğunu, bu yıl ise 31-34 bin adet arasında satış yapılacağını öngörüyor. Bekiroğlu'nun tahminlerine göre 12 tonluk kamyon pazarı bu yıl en iyimser rakamla yüzde 14 daralacak. Bu noktada Türkiye'nin büyümesiyle kamyon ilişkisini kuran formülünü nasıl çalıştırdığını çözemesek de büyüme rakamları gelecek yılın ilk çeyreğinde belli olduğunda eğer tutturursa IMF ve Dünya Bankası'nın yerine MAN'ın formülünü dikkate almak daha doğru olacak.
'OTOBÜS ŞİRKETLERİ 20'YE DÜŞER'
Bekiroğlu'nun büyüme dışında bir iddiası da karayoluyla insan ve eşya taşınmasıyla ilgili. Şehirlerarası otobüs ve uluslararası nakliyat şirketleri için kâr marjlarının düştüğünü belirten Bekiroğlu "Beş yıl önce tek kamyon ya da otobüsle iş yapanlar elendi. Şimdi sıra orta ölçeklilerde. 70-80 otobüs firmasından 20'si kalır. Onlar da fiyatları biraz yükseltip ayakta kalır" diyor. Bekiroğlu'na göre tarımda da benzer bir konsolidasyon (elenme) kaçınılmaz duruyor.
10 NUMARAYA YENİ MODEL!
2011'de
12 ton üzeri ithal kamyonda liderliği ele geçirdiklerini ve bunu bırakmaya niyetli olmadıklarını söylüyor Bekiroğlu. Pazar payını yüzde 9'lardan çift haneye çıkarma hesapları yapan şirket, otomatik şanzımanlı yeni bir çekiciyi de bugün piyasaya sürüyor. Bekiroğlu, yeni çekicinin Türkiye şartlarına daha dayanıklı bir araç olarak modifiye edildiğini anlatırken kullanılan filtrelerle araçların 10 numara yağa karşı daha dayanıklı hale geldiğini ancak esas amaçlarının araç performansını artırmak olduğunu belirtiyor.